11/ارديبهشت/1404
|
04:26
۲۲:۵۲
۱۴۰۴/۰۲/۱۰
بازدید فرمانده کل سپاه از ابرپروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان

شاهکار ملی در نیمروز

گروه سیاسی: «راه‌آهن چابهار - زاهدان یک شاهکار ملی است»؛ این جمله را سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه دیروز در بازدید میدانی از ابرپروژه راه‌آهن - زاهدان بیان کرد؛ پروژه‌ای که بیش از 11 سال پیش ساخت آن آغاز شده و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ع) سپاه، سرعت انجام این پروژه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بوده است. چنانکه فرمانده کل سپاه دیروز از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی این پروژه خبر داد.
به گزارش «وطن امروز»، ابرپروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان، به عنوان یکی از حلقه‌های استراتژیک حمل‌و‌نقل ریلی کشور، نقش بسزایی در اتصال کریدور جنوب شرق ایران به شبکه ریلی ملی دارد. این پروژه نه‌ تنها موجب رونق اقتصادی و توسعه سواحل مکران می‌شود، بلکه بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان و رشد پایدار منطقه فراهم می‌آورد. تکمیل این پروژه می‌تواند جایگاه سیستان‌وبلوچستان را در سطح کشور افزایش دهد و به گفته برخی کارشناسان، اتمام و راه‌اندازی آن حتی می‌تواند اقتصاد کشور را به استان سیستان‌وبلوچستان وابسته کند. 
اهمیت پروژه اتصال خط آهن چابهار - زاهدان به شبکه ریلی کشور به آن میزان است که رهبر معظم انقلاب در آبان‌ ۱۴۰۱ در دیدار مردم اصفهان، از اتصال شمال کشور به دریای عمان و خلیج‌فارس به عنوان یک آرزوی مهم یاد کردند و از افتتاح قطعه زاهدان - خاش به عنوان بخشی از این پروژه ابراز خرسندی کردند. همچنین برای انجام طرح راه‌آهن چابهار - زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده است. 
* ورود سپاه به پروژه ریل‌گذاری
پس از انجام زیرساخت‌های لازم، در سال 1399 بود که ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی، نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، استاندار سیستان‌وبلوچستان و جمعی از مسؤولان آغاز شد. از همان زمان، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) سپاه به صورت جدی به این پروژه ورود کرد، همچنین قرارگاه قدس سپاه نیز امنیت انجام پروژه را بر عهده گرفت.
پس از گذشت چند سال از آغاز ابرپروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان و پیشرفت‌هایی که در این مسیر حاصل شده است، دیروز فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بازدید میدانی از این پروژه رفت تا از نزدیک در جریان انجام مراحل مختلف این پروژه قرار گیرد؛ پروژه‌ای که با پیشرفت فیزیکی چشمگیر و عبور از مسیرهای صعب‌العبور، یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی در تکمیل کریدور شرقی کشور به‌ شمار می‌رود. 
سردار سلامی در حاشیه این بازدید که با حضور سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) انجام شد، گفت: ‌تکمیل ‌راه‌آهن چابهار - زاهدان و اتصال آن به سرخس، عملا کریدور شرقی کشور را از جنوب تا شمال پیوسته کرده و جمهوری اسلامی ایران را به حلقه واسط میان آسیای میانه و آب‌های آزاد دریای عمان و خلیج‌فارس تبدیل می‌کند.
فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره به ویژگی‌های فنی و موقعیت ژئوپلیتیک این مسیر ریلی گفت: این پروژه به طول تقریبی ۷۳۰ کیلومتر، با عبور از مناطق بسیار دشوار و پیچیده جغرافیایی، شامل ده‌ها پل و تونل بزرگ، یکی از پروژه‌های فنی پیچیده کشور محسوب می‌شود. خوشبختانه پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۸۰ درصد رسیده و تلاش جهادی شبانه‌روزی تیم‌های اجرایی، نویدبخش بهره‌برداری از آن تا پایان سال جاری است.
وی افزود: تکمیل این مسیر و اتصال آن به سرخس، عملا کریدور شرقی کشور را از جنوب تا شمال پیوسته کرده و جمهوری اسلامی ایران را به حلقه واسط میان آسیای میانه و آب‌های آزاد دریای عمان و خلیج‌فارس تبدیل می‌کند؛ این یعنی شکل‌گیری یک گذرگاه اقتصادی استراتژیک و اثرگذار که از آن به ‌عنوان یکی از شاهکار‌های سازندگی کشور می‌توان یاد کرد.
* مهم‌ترین پروژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌ الانبیا(ص) پیش‌تر اعلام کرده بود پروژه ساخت راه‌آهن زاهدان- چابهار یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این قرارگاه است که می‌تواند با ایجاد تحولی در ترانزیت منطقه، به ایجاد امنیت در منطقه جنوب شرق کشور نیز کمک کند.
حالا این پروژه ملی که سپاه از آن با عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سازندگی نام می‌برد، به گفته سردار سلامی راه زیادی تا به اتمام و به نتیجه رسیدن ندارد. ساخت راه‌آهن چابهار -زاهدان از سال 1392 بر اساس مصوبه هیات دولت درباره طرح توسعه شرق کشور، همچنین طرح توسعه سواحل مکران، در گستره‌ای به طول حدودا ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته بود که بعدها سپاه نیز به آن ورود کرد.
همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این پروژه با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی طراحی شده است. احداث این خط ریلی در ۲ بخش شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی می‌شود.

***
مشخصات کلی پروژه
طول مسیر بدون واریانت: 609 کیلومتر 
طول مسیر با واریانت: 631 کیلومتر 
طول با احتساب ایستگاه‌ها: 736 کیلومتر 
تعداد پل‌های خاص: 138 دستگاه پل خاص 
تعداد تقاطعات: 63 دستگاه تقاطع 
تعداد تونل‌ها: 39 دستگاه تونل 
طویل‌ترین پل: پل کیلومتر 323+220 
به طول 540 متر 
طویل‌ترین تقاطع: تقاطع کیلومتر 974+459 
به طول 90 متر 
طویل‌ترین تونل: تونل شماره 9 
قطعه 6 الف - 2373 متر 
تعداد ایستگاه‌ها: 33 ایستگاه 
تعداد ایستگاه تشکیلاتی: یک ایستگاه
کیلومتر  450+18 
تعداد ایستگاه درجه 2: 5 ایستگاه 
(جیگولی - خاش - ایرانشهر - نیکشهر – چابهار)
مبلغ اولیه طرح: 2041 میلیارد تومان

ارسال نظر
پربیننده