22/ارديبهشت/1404
|
18:48
۱۴:۰۸
۱۴۰۴/۰۲/۲۲

اصلاح ۱۳۱ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای با ۴همت هزینه در نیمه امسال

مطابق آمارهای وزارت راه و شهرسازی، ۱۳۱ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای تا پایان شهریورماه امسال اصلاح می‌شود. امری که به گفته کارشناسان نیازمند دست‌کم چهار همت اعتبار است.

اصلاح ۱۳۱ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای با ۴همت هزینه در نیمه امسال

در فروردین ماه امسال هشت نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح شد و مقرر است تعداد این نقاط اصلاحی تا پایان نیمه نخست امسال به 131 نقطه برسد.

برپایه این گزارش، 887 نقطه پُرتصادف مصوب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور داریم که در سال 1402 تعداد 412 نقطه و در سال گذشته 336 نقطه از آنها اصلاح شد.

سال گذشته، اصلاح 544 نقطه شامل پروژه‌های نیمه تمام و نقاط مستعد حادثه در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مسئولان سازمان راهداری، اجرای پروژه‌ها در این راستا با پیشرفت مناسبی در حال اجرا بوده و تامین اعتبارات مورد نیاز نقش بسیار موثری در اتمام عملیات این نقاط تا پایان شهریور ماه امسال دارد.

پیشتر معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان‌کرد: نقاط باقی‌مانده عمدتا نیازمند اجرای پروژه‌هایی همچون تعریض محور، احداث تقاطع غیرهمسطح (زیرگذر یا روگذر)، برداشتن ترانشه‌های سنگین در محل قوس‌ها و افزایش شعاع دید بوده و انجام آن‌ها تخصیص منابع اعتباری بیشتری را می‌طلبد.

در این زمینه، محمد راشد مدرس گرجی مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به ایرنا گفت: اسفند ماه 1401 تعداد 887 نقطه پُرتصادف توسط کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مصوب و ابلاغ و پس از آن مقرر شد طی مدت دو سال (یعنی تا پایان شهریور 1404) این نقاط حادثه خیز اصلاح شود.

وی بیان داشت: از همان زمان فرایند نحوه اصلاحی نقاط با هماهنگی اداره‌کل راهداری استان‌ها با برگزاری جلسات متعدد و با استفاده از توان شرکت‌های مهندس مشاور از اردیبهشت 1402 آغاز شد و تا امروز 756 نقطه از 888 نقطه یاد شده اصلاح شده است.

این مقام مسئول سازمان راهداری خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود 131 نقطه پرتصادف باقی مانده که مطابق برنامه‌ریزی باید تا پایان شهریور ماه امسال اصلاح شود.

وی با اشاره به منابع مورد نیاز انجام این مهم، گفت: سال گذشته مقرر شد هشت‌هزار میلیارد تومان توسط دولت از محل منابع عمومی و مولد سازی دارایی‌ها اختصاص یابد و حتی استانداران آن را امضا کرده بودند، اما در نهایت فقط 200 میلیارد تومان آن محقق شد؛ به این ترتیب سازمان راهداری از محل منابع موجود خود این پروژه را به پیش برده است.

مدرس گرجی ادامه داد: امروز فقط 131 نقطه حادثه خیز جاده‌ای باقی مانده که البته احجام آنها سنگین‌تر بوده و نیازمند اعتبار بیشتری است.

وی از آغاز مجدد فرایند شناسایی نقاط پر تصادف از هفته گذشته خبر داد و یادآور شد: نقاطی که پیش از این مصوب شده بود مربوط به سال‌های 1398 تا 1400 بود و فرایند جدید شناسایی نقاط پرتصادف مربوط به سال‌های 1400 تا 1403 خواهد بود که آمار آن را پلیس در اختیار سازمان راهداری قرار می‌دهد و در نهایت مطابق دستورالعمل دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، نقاط جدید انتخاب و ابلاغ می‌شود.

مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: اصلاح 131 نقطه حادثه خیز یاد شده نیازمند چهار هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی اظهار داشت: برای کل 887 نقطه حادثه خیز یاد شده، در سال 1401 برآورد شد که نیازمند 10 همت اعتبار است، این در حالی است که فهرست بهای مربوطه طی این سال‌ها دست‌کم سالی 30 درصد افزایش داشته است.

مدرس گرجی اضافه کرد: در سال 1403 فقط از محل منابع داخلی سازمان راهداری برای حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز 6 هزار میلیارد تومان هزینه شد، رقمی که در سال 1402 بیش از سه‌هزار و 500 میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه این نقاط حادثه خیز در همه استان‌ها در شبکه راه‌های کشور وجود دارد، گفت: نقاط پرتصادف هیچگاه به صفر نخواهد رسید و همواره باید برای شناسایی نقاط جدید و رفع آنها اقدام کرد.

این مقام مسئول سازمان راهداری در خاتمه خاطرنشان کرد: در موضوع تصادفات پنج عامل انسانی، محیطی، امدادی، خودرویی و زیرساختی و جاده‌ای تاثیرگذار است که رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای فقط یکی از این عوامل است.

انتهای پیام/

 
ارسال نظر