سفیدشویی جنایت
سیدامیر انتظاریفرد: میزان جنایتی که اسرائیل از آغاز توفان الاقصی تا امروز مرتکب شده است، این رژیم را به نقطهای رسانده که خونشویی بدل به نیاز قطعی رسانهای و دیپلماتیک آن شده است. منظور از خونشویی تمام آن کنشهای رسانهای رژیم با هدف خرید مشروعیت برای اقدامات خود و تروریست جلوه دادن دشمنانش است. این روند با شدت بیشتری از ۷ اکتبر به این سو پیگیری شد. اسرائیل نام «هاسبارا» بر این اقدامات گذاشته است که البته بتازگی از آن نیز عدول کرده است اما در میان اخبار رسانههای جهان، یک روند ثابت وجود دارد و آن هم تلاش مضاعف اسرائیل برای خونشویی توسط هاسباراست.
خبرگزاری نیوعرب، مدتی پیش به این مساله پرداخت که اسرائیل قصد دارد بودجه وظیفه خونشویی را به بیش از 20 برابر افزایش دهد. بر اساس گزارش این رسانه، «اسرائیل 150 میلیون دلار اضافی برای بودجه سال 2025 خود در نظر گرفته است تا نظر جهانیان را نسبت به اقدامات نظامی خود در غزه تغییر دهد. با حمایت سازمانهای یهودی آمریکایی، این بودجه افزایشیافته قصد دارد بر پلتفرمهای مختلف تأثیر بگذارد و آنها را هدف تخاطب خود قرار دهد. از جمله این نهادها میتوان به دانشگاههای ایالات متحده که در آنجا اعتراضات طرفداران فلسطین برگزار شده است، رسانههای اجتماعی و رسانههای بینالمللی اشاره کرد».
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، در گزارشی به مقامات اسرائیل توصیه میکند این میزان پول افزایشیافته را در حوزههایی که چهره رژیم را در عرصه بینالمللی و افکار عمومی ترمیم میکند هزینه کند. بر اساس گزارش این رسانه، اسرائیل باید «تیم واکنش سریع متشکل از دهها سخنگوی برجسته دولتی مسلط به چندین زبان که بتوانند در هر ساعت از شبانهروز برای مصاحبهها در دسترس باشند و فوراً به اخبار پاسخ دهند» تشکیل دهد. این رسانه همچنین به دولت اسرائیل توصیه میکند در این دستورالعمل خونشویی، «سفارتخانهها و کنسولگریها را تقویت کند»، چرا که این محلها، «پایگاههای زمینی اسرائیل هستند و میدانند چگونه دیپلماسی عمومی اسرائیل را به طور مؤثر محلیسازی کنند». دستور دیگر این رسانه به دولت اسرائیل، «تأمین بودجه برای یک شبکه تلویزیونی 24 ساعته به زبان انگلیسی است که نیمهمستقل از دولت باشد. این شبکه باید طرفدار اسرائیل باشد اما قادر به انتقاد از تصمیمات آن نیز باشد».
این رسانه همچنین برای ارتباطگیری با نسل جدید در جهان، به دولت اسرائیل توصیه میکند «از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی استفاده کنید تا به نسلهای جوانتر در چند زبان مختلف دسترسی یابید. نیاز به سرمایهگذاری بیشتری در اینستاگرام، تیکتاک و هر پلتفرمی که نسل بعد از آن استفاده میکند وجود دارد تا بتوانید بهتر از همیشه به نسل جدید دسترسی یابید». یکی دیگر از توصیههای این رسانه نیز استفاده از چهرههای غیرسیاسی برای روتوش چهره اسرائیل در جهان است: «استفاده از فرهنگ، ورزش، تکنولوژی و پزشکی اسرائیل را ادامه دهید تا چهرههای غیرسیاسی اسرائیل را به نمایش بگذارید».
این توصیهها خیلی زود جامه عمل پوشید. برای مثال، رسانه اسرائیل هیوم گزارش داده: «وزارت خارجه [اسرائیل] یک اتاق جنگ رسانهای مجهز به هوش مصنوعی راهاندازی کرد تا اخبار جهانی را آنلاین نظارت کند و پاسخهای سریع و مؤثر به بحرانهای رسانهای ارائه دهد».
بهرغم تمام این تلاشها باید گفت وضعیت رژیم صهیونیستی حتی از منظر رسانههای این رژیم نیز دلهرهآور است. براساس گزارش اسرائیل هیوم، «ابتکارات بینالمللی علیه اسرائیل در حال گسترش است. نبود دیپلماسی عمومی به آسیبهای دیپلماتیک قابل لمس منجر میشود». به اذعان این رسانه، یکی از دلایلی که رژیم وضعیت خوبی در افکار عمومی جهان ندارد، آشفتگی سیستم هاسبارا در آن است. به نوشته این رسانه، «در سالهای اخیر، نهتنها هیچ رئیس یا سرپرستی برای سیستم ملی هاسبارا منصوب نشده است، بلکه حتی فردی به طور موقت مسؤولیت این واحد را به عهده نداشته است. نخستوزیر بنیامین نتانیاهو که زمانی دیپلماسی عمومی را به عنوان نشانواره خود معرفی میکرد، جایگزینی برای افرادی که از این سمتها رفتهاند منصوب نکرده است. برخی کارکنان به نقشهای دیگر منتقل شدهاند؛ کسانی که باقی ماندهاند، تمام تلاش خود را میکنند اما این تلاشها به هیچ عنوان کافی نیست».
مهمترین آورده مرور این گزارش چیست؟ شاید باید دوباره بازگشت و بسیاری از تولیدات رسانهای در جهان را از زاویه هاسبارای رژیم صهیونیستی دید. بسیارند محتواهایی که رژیم برای سفیدشویی جنایت و خونشویی در فضای بینالمللی منتشر میکند و بسیاری از مخاطبان، بدون آنکه اطلاع داشته باشند، در عمل در حال مصرف فرآوردههای چندرسانهای ماشین جنگی و رسانهای رژیم هستند.