26/تير/1404
|
18:12
۰۱:۴۴
۱۴۰۴/۰۳/۲۹
گزارش «وطن امروز» از کسری بودجه و زمین‌گیر شدن تجارت و حذف پروژه کریدور ایمک

کمر اقتصاد صهیونی شکست

میزان خسارت حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی به حدود ۵ میلیارد دلار رسید

گروه اقتصادی: در حالی که رژیم غاصب صهیونیستی تصور می‌کرد در جنگ تحمیلی علیه ایران می‌تواند به اقتصاد ایران آسیب جدی وارد کند اما در واقعیت قضیه متفاوت شد به طوری که ایران نه‌تنها خسارت جدی به این رژیم وارد آورد، حتی سایر کشورهای اروپایی و آمریکا را نیز با چالش جدی مواجه کرده ‌است. به همین دلیل آنها در پیام‌هایی خواستار پایان این جنگ هستند، چراکه به‌زودی تورم و کسری بودجه در نتیجه هزینه بالاتر تامین انرژی سراغ آنها خواهد آمد.
برآوردهای اولیه نشان می‌دهد در 4 روز نخست درگیری رژیم صهیونیستی با ایران، نزدیک به ۵ میلیارد دلار آمریکا برای اقتصاد اسرائیل هزینه دربر داشته است. سرتیپ (بازنشسته) رام امینواخ، حسابدار رسمی و بنیانگذار شرکت اشتاینمتز آمینواخ و شرکا برای 2 روز نخست حمله ایران به اسرائیل ۲ میلیارد دلار تخمین زده بود. امینواخ پیش از این به عنوان مشاور مالی رئیس ستاد، رئیس بخش بودجه وزارت دفاع و رئیس بخش اقتصادی ارتش رژیم خدمت کرده است. این هزینه‌ها تنها شامل خسارات مالی گسترده ناشی از حملات مستقیم ایران نمی‌شود، بلکه در 2 بخش هزینه‌های حمله و هزینه‌های دفاع است.
بخش حمله شامل حمله اولیه اسرائیل حدود ۳ میلیارد شکل برآورد شده که شامل هزینه‌های ساعات پرواز و مهمات هوایی است. نیمی دیگر از این مبلغ صرف هزینه‌های دفاعی شده که شامل فعالیت‌های رهگیری موشک‌ها و پهپادها و همچنین هزینه‌های مربوط به روزهای خدمت نیروهای ذخیره می‌شود. امینواخ تاکید کرده این تنها یک برآورد از هزینه‌های مستقیم جنگ است. هزینه‌های غیرمستقیم از جمله آسیب به تولید و زیرساخت‌ها در حال حاضر قابل تخمین نیستند. این در حالی است که وزارت دارایی رژیم صهیونیستی سقف کسری بودجه برای سال مالی جاری را 4.9 درصد از تولید ناخالص داخلی تعیین کرده که تقریباً معادل ۲۰ میلیارد دلار است. این مبلغ شامل یک ذخیره اضطراری برای امنیت ملی بود که در جنگ غزه تقریباً به پایان رسیده بود و در حال حاضر جنگ با ایران در چارچوب بودجه فعلی پیش‌بینی نشده است.  
وزارت دارایی صهیونیستی نسبت به درآمدهای مالیاتی خوش‌بین است و پیش‌بینی‌های اخیر نشان‌دهنده افزایش ۴ میلیارد دلاری در این درآمدها از ۱۰۵ میلیارد دلار به ۱۱۰ میلیارد دلار است. با این حال جنگ اوضاع را تغییر داده است. وزارت دارایی علاوه بر به‌روزرسانی درآمدهای دولت، پیش‌بینی رشد اقتصادی را به‌شدت کاهش داده و از 4.3 درصد ۵ ماه پیش به 3.6 درصد رسانده است. این پیش‌بینی نیز ممکن است محقق نشود، زیرا بر اساس فرض کاهش جذب نیروهای ذخیره از 3 ماهه سوم سال است؛ سناریویی که با توجه به احتمال ادامه و تعمیق جنگ در غزه، در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد. این برآوردها شامل هزینه‌های مربوط به جبران خسارات مالی توسط صندوق جبران خسارت سازمان امور مالیاتی نمی‌شود. 
طبق داده‌ها، این صندوق بین ژانویه و مه 2025 حدود ۵۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده و خالص انباشت آن (تفاوت بین واریز و برداشت) در سال جاری۴۰۰ میلیون دلار بوده است اما با توجه به حجم گسترده خسارات وارده، پیش‌بینی می‌شود مبالغی که این صندوق باید برای جبران آنها بپردازد، بسیار زیاد باشد و نیاز به قرض گرفتن از کشورهای دیگر است. هزینه‌های این صندوق در محاسبه کسری بودجه رسمی ثبت نمی‌شود اما به عنوان بدهی ثبت شده و برای محاسبه کل هزینه‌های جنگ حائز اهمیت هستند.
یکی دیگر از اتفاقاتی که می‌تواند به‌شدت بر اقتصاد رژیم صهیونیستی اثر بگذارد فلج شدن تجارت این رژیم است. هرچند پیش از این سناریوی ایمک را برای خود تدوین کرده بودند که بر مبنای آن تجارت خودشان تقویت می‌شد و در مقابل قصد انزوای اقتصادی ایران را داشتند اما حالا شرایط کاملا تغییر کرده است.
محمدمهدی کریمی قهی، کارشناس مسائل بین‌الملل در این رابطه اظهار کرد: طی حملات موشکی ایران به بندر حیفا، طرح کریدور عرب - مدیترانه (IMEC) که به‌منظور کاهش نفوذ ایران و اتصال هند به اروپا از طریق رژیم صهیونیستی طراحی شده بود، با چالش‌های جدی روبه‌رو شده و معادلات ژئوپلیتیک آمریکایی- اسرائیلی را به هم ریخته است.
وی افزود: جنگ ایران و رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک نبرد ژئوپلیتیک در حال شکل‌گیری است که در آن کریدور عرب - مدیترانه (IMEC) به‌عنوان ابزاری برای منزوی ‌سازی ایران و کاهش نقش تاریخی آن در ترانزیت شرق به غرب مطرح شده است، اما 2 حمله موشکی اخیر ایران به بندر حیفا، این طرح را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و معادلات آمریکایی - رژیم صهیونیستی را دستخوش تغییر کرده است. کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت تصریح کرد: کریدور IMEC که توسط بنیامین نتانیاهو به عنوان «برکت» معرفی شده، هدفش اتصال هند به رژیم صهیونیستی و سپس اروپا از طریق کشورهای عربستان، امارات، اردن و مصر است، نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، این مسیر را رقیب تنگه هرمز و محور مقاومت دانسته و آن را عاملی برای کاهش نقش ترانزیتی ایران توصیف کرده است.
کریمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز این کریدور را بخشی از طرح غربی-عبری برای تسلط بر منطقه قلمداد کرده و جنایات اخیر صهیونیست‌ها را در همین راستا تفسیر کرده‌اند و بندر حیفا که به‌عنوان دروازه تجارت رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود، در 2 حمله اخیر ایران با موشک‌های بومی مورد هدف قرار گرفت و ویرانی‌های ناشی از این حملات بی‌سابقه بوده است.
وی ادامه داد: این بندر نه‌تنها مرکز تأمین انرژی رژیم صهیونیستی است، بلکه کریدور IMEC نیز از آن عبور می‌کند و به بندر پیرائوس یونان می‌رسد و با توجه به اینکه بیش از ۶۵ درصد نیاز سوختی رژیم صهیونیستی از طریق این بندر تأمین می‌شود، حملات اخیر ایران امنیت اقتصادی این رژیم را به‌شدت تهدید کرده است.
کارشناس حمل‌ونقل و ترانزیت عنوان کرد: در شرایطی که بدهی عمومی رژیم صهیونیستی به ۳۵۷ میلیارد دلار رسیده و وزارت دارایی این کشور کسری بودجه‌ای معادل ۴.۹ درصد تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی کرده است، ایران می‌تواند با تقویت مسیرهای ترانزیتی خود، گزینه‌ای امن و قابل‌ اعتماد برای بازرگانان بین‌المللی باشد.
کریمی خاطرنشان کرد: پایان دادن به پروژه IMEC تنها از طریق قدرت نظامی ممکن نیست و ایران باید نشان دهد که در حوزه‌های اقتصادی و ترانزیتی نیز توانایی اثرگذاری دارد و هر چه مسیرهای ترانزیتی ایران فعال‌تر شوند، موقعیت رژیم صهیونیستی برای تصاحب دروازه‌های ارتباطی آسیا و اروپا تضعیف خواهد شد.

ارسال نظر