09/تير/1404
|
16:19
۲۲:۵۶
۱۴۰۴/۰۴/۰۸
ضرورت توجه به گنجاندن حس وطن‌دوستی و همبستگی ملی در کتب درسی

مکتب میهن

کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «وطن امروز»: اتحاد و میهن‌دوستی برای اعتلای کشور و مقابله با دشمن باید از کودکی آموزش داده شود

همدلی، اتحاد و همبستگی مردم در 12 روز جنگ با دشمن صهیونیستی و پس از آن مشایعت میلیونی ملت غیور از شهدای اقتدار نشان داد مردم یکپارچه و یکصدا پای انقلاب و کشورشان هستند و خواهند بود. حضور گسترده مردم بویژه کودکان و نوجوانان به همراه خانوادهای‌شان در بدرقه شهدای اقتدار که تعدادی از این شهدا کودک و نوجوان بودند، عشق و علاقه آنها را در وطن‌دوستی و اتحاد به نمایش گذاشت؛ اتحاد و همبستگی‌ای که برای خنثی شدن نقشه شوم دشمن باید بیش از پیش حفظ شود. 
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در بازدید از وزارت کشور گفت: وحدت مردم نشان داد می‌شود از مشارکت مردم در تصمیم‌گیری، نظارت، سلامت و امنیت کشور بهره برد. باید قدر این مردم را بدانیم که با هر تفکری پای کشورشان ایستادند. وی تاکید کرد: برنامه داریم که مدارس را فعال کنیم و با آموزش صحیح مفهوم دقیقی از وطن‌‌پرستی را به فرزندان‌مان آموزش دهیم تا این وحدت حفظ شود. پزشکیان گفت: هیات امنای مساجد در نقاط مختلف کشور باید به یک‌ صدایی برسند و دست از جناح‌گرایی‌ بردارند. امروز اولویت ما حفظ وحدت در کشور است. امروز مردم باید به این اطمینان برسند که دولت پناهگاه آنهاست و قصد خدمت به مردم را دارد. 
* تقویت هویت ملی و انقلابی دانش‌آموزان
تقویت هویت ملی و انقلابی دانش‌آموزان در مدارس مقوله‌ای است که آموزش و پرورش در صدد است از کودکی اتحاد ملی و همبستگی مورد توجه دانش‌آموزان قرار گیرد.
معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به نمایش اقتدار نظامی ایران در جنگ12 روزه با رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این رویداد ثابت کرد قوی‌ترین سپر دفاعی کشور، پیوند ناگسستنی مردم با نظام است. ما در آموزش‌وپرورش با تقویت هویت ملی و انقلابی دانش‌آموزان، این پیوند را مستحکم‌تر خواهیم کرد. احمد محمودزاده با تأکید بر نقش بی‌بدیل معلمان در شرایط بحران، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در 8 سال دفاع ‌مقدس معلمان پرچمدار آگاهی‌بخشی بودند، امروز نیز باید روایتگر صحیح این جنگ تحمیلی باشند. آموزش‌وپرورش بسترهای لازم برای تبادل تجربیات و درس‌آموزی‌های این واقعه را فراهم می‌کند. وی از برنامه‌ریزی برای ثبت این رویداد در کتب درسی خبر داد و گفت: همان‌گونه که دفاع‌ مقدس 8 ساله در برنامه‌های درسی جای گرفته، این تجربه زیسته جدید نیز باید به‌عنوان بخشی از تاریخ معاصر به نسل آینده منتقل شود. این واقعه به دانش‌آموزان نشان داد دشمنان چرا و چگونه به پیشرفت‌های ایران حمله می‌کنند. محمودزاده با اشاره به حضور حماسی مردم در تشییع شهدای اخیر، اظهار کرد: این نمایش وحدت، پیامی روشن به دشمنان بود که ملت ایران همچنان در مسیر شهدا پایدار خواهند ماند. آموزش‌وپرورش با همکاری معلمان دلسوز، این روحیه مقاومت را در نسل جدید تقویت خواهد کرد. وی در ادامه از تشکیل کارگروه‌های ویژه برای مدیریت چالش‌های آموزشی ناشی از جنگ تحمیلی اخیر خبر داد و بر نقش محوری معلمان در تقویت پدافند غیرعامل تأکید کرد. محمودزاده گفت: با تشکیل کارگروه‌های تخصصی تحت نظر وزیر آموزش و پرورش، تمام سناریوهای ممکن برای ادامه روند آموزشی در شرایط بحران پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.
* وطن‌دوستی در ذات ایرانیان نهادینه شده است
محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره توجه بیش از پیش وزارت آموزش‌و‌پرورش به حس وطن‌دوستی و اتحاد در مدارس که هم‌اکنون مورد تاکید رئیس جمهور است، اظهار داشت: این مقوله یکی از اهداف مهم بنیادین آموزش و پرورش محسوب می‌شود که باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد. ایجاد حس میهن‌‌دوستی و توجه دانش‌آموزان به اتحاد و انسجام برای مقابله با دشمن، همچنین پیشرفت و اعتلای کشور مساله مهمی است که باید از کودکی آموزش داده شود. وی با ذکر مثالی درباره توجه به همبستگی و اتحاد و نتیجه‌بخش بودن آن برای کشور، گفت: در کشور ژاپن دانش‌آموزان گروهی کار می‌کنند و هر فردی باید به عنوان عضو گروه مقید و متعهد به فعالیت‌های خود شود. چنین شیوه آموزشی باعث شده است همان دانش‌آموزان در آینده نیز حس همبستگی و اتحاد داشته باشد. با این وجود در ایران نیز توجه و آموزش ایجاد حس وطن دوستی و اتحاد در کنار آموزه‌های دینی باید طوری باشد که دانش‌آموز فردگرا نشود و در آینده برای کشور خود با ذهنیت توجه به اتحاد و میهن‌دوستی احساس مسؤولیت کند. این کارشناس آموزش‌وپرورش در ادامه افزود: آموزش‌وپرورش باید با کارآمدی بیشتر نسبت به انگیزش حس میهن‌دوستی، اتحاد و همبستگی دانش‌آموزان روی این موضوع بیشتر کار کند، چرا که وطن‌دوستی در ذات ایرانیان نهادینه شده است، بنابراین چنین موضوع مهمی باید در محتواهای درسی گنجانده شود تا ثمره آن در آینده دیده شود. وی خاطرنشان کرد: همانطور که همه دنیا اتحاد و همبستگی مردم ایران را در جنگ با رژیم صهیونیستی دیدند ولی خیلی‌ها فکر می‌کردند در صورت چنین اتفاقی تنش ایجاد شود اما همبستگی مردم نشان داد اینگونه نیست و ایرانیان همه زیر یک پرچم هستند و ایران را دوست دارند. دست به دست شدن عکس شهدای مقاومت بویژه کودکان و دانش‌آموزان و تشییع بزرگ آنها نمونه‌ای از همبستگی ایرانیان در بزنگاه‌های تاریخی است.
* شهــادت 20 دانــش‌آمـــوز در حملات اخــیر رژیــم صهیونیستی
شهادت 20 دانش‌آموز در جنگ تحملی ایران با رژیم صهیونیستی نمونه‌ای از پلیدی و خوی وحشیگری دشمن بود که مستقیما مردم را هدف قرار ‌داد. حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی بار دیگر چهره پلید کودک‌کشی این رژیم را آشکار کرد؛ ۲۰ دانش‌آموز ایرانی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، قم، اصفهان، تبریز و خرم‌آباد به شهادت رسیدند. در جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به ایران، 20 کودک و نوجوان بی‌دفاع، در خانه‌ها و خیابان‌های شهرشان، شهید شدند. آنها نه سرباز بودند، نه سیاستمدار، نه دانشمند هسته‌ای؛ دانش‌آموزانی که رؤیاهای بسیاری برای فردای خود داشتند، رؤیاهایی که دیگر هرگز طلوع صبح را نخواهد دید. طاها بهروزی و علیسان جباری ۲ کودک تبریزی حتی یک‌ بار هم نتوانستند به مدرسه‌شان بروند، فقط در کلاس اول دبستان ثبت‌نام کرده بودند و آرزو داشتند کیف و دفتر بخرند. هنوز با هیجان درباره نخستین روز مدرسه سوال می‌پرسیدند اما هیچ‌وقت به آن روز نرسیدند. در اصفهان، فاطمه شریفی کلاس هفتم و برادر کوچکش مجتبی کلاس سوم همراه پدر و مادرشان در نجف‌آباد بودند که در حملات اسرائیل جان باختند و خانه‌شان دیگر صدایی ندارد. در تهران، متین صفاییان، دانش‌آموز 16ساله که در دبیرستان صدر تهران تحصیل می‌کرد در حوالی میدان تجریش در حال پیاده‌روی بود که در حملات وحشیانه اسرائیل شهید شد؛ او نه در پادگان بود نه در جلسات امنیتی، فقط در میدان شهر حضور داشت. مادر متین، خودش نیز فرزند شهید است که در دوران دفاع‌مقدس، پدرش در راه دفاع از وطن شهید شد. هلنا غلامی، دانش‌آموزی از خرم‌آباد در اتوبان قم‌ - تهران، همراه خانواده‌اش بود. موشک حتی جاده‌ها را امن نگذاشت و او به‌همراه خانواده‌اش شهید شد. احسان قاسمی، نوجوان 16ساله ساکن سالاریه قم که در خانه‌اش بود، خانه‌ای که باید امن‌ترین نقطه جهان برای یک نوجوان باشد که در حملات رژیم صهیونیستی به خانه‌های مسکونی به شهادت رسید.
 امیرعلی چترعنبرین، دانش‌آموز پایه هفتم دبیرستان شاهد علی‌اکبر(ع) شهرستان لاهیجان بود که در شب حادثه در منزل یکی از بستگانش در آستانه اشرفیه میهمان بود و در بامداد همان شب در حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی شهرستان آستانه اشرفیه به شهادت رسید. سروین حمیدیان دانش‌آموز پایه سوم دبستان شاهد شهید بهشتی منطقه 13 شهر تهران در بمباران تهران توسط اسرائیل به همراه مادرش به شهادت رسید. 
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز از شهادت 20 دانش‌آموز در جریان تجاوز رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: از فرهنگیان عزیز هم شهید داشتیم و تعدادی از مدارس نیز آسیب جزئی دیده‌اند.

ارسال نظر