تمرکز بر تقویت هویت ملی دانشآموزان
غرور ملی، وحدت و همبستگی در کنار ایراندوستی مقولههایی هستند که همواره مورد توجه هر ایرانی قرار دارند. به گفته کارشناسان آموزشوپرورش، توجه به این موضوعات و تاثیرگذاری آن برای پیشرفت و اقتدار کشور تا حدی است که این مسائل نهتنها باید در کتب درسی آورده شود بلکه باید از کودکی در مدارس توسط آموزگاران آموزش داده و تبیین شود. در این باره معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اهمیت کنشگری نوجوانان در شرایط بحران گفت: شرایط جنگ و تهدید برای برخی نوجوانان انگیزهساز است و میتواند تأثیر قابلتوجهی بر شکلگیری هویت ملی آنان داشته باشد. در همین راستا، الگوی «همافند» طراحی و چند دستورالعمل مرتبط با آن تهیه شده است. صادق حسینزادهملکی، همچنین به برنامه «وطندار» اشاره کرد و گفت: این برنامه مجموعهای از محتوای مرتبط با هویت ملی است که توسط نوجوانان طراحی و منتشر میشود. وی افزود: برای مشاوران، مربیان پرورشی و مدیران مدارس نیز دستورالعملهایی تدوین شده تا زمینههای کنشگری مؤثر نسبت به محیط اجتماعی مدرسه خود را فراهم کنند. حسینزادهملکی اضافه کرد: در دوران دفاعمقدس، بهترین فرزندان این ملت در بطن بحرانها تربیت شدند، کشور را برای دههها پیش بردند و با چالشهای گوناگون مقابله کردند. امروز نیز با وجود برخی چالشها، این موقعیتها میتواند بهعنوان فرصتهایی انسانساز و تربیتی تلقی شود. وی همچنین با بیان اینکه نباید اجازه داد فضای موجود به انفعال تربیتی منجر شود، تصریح کرد: باید از این فضا برای ارتقای تواناییهای فردی و اجتماعی دانشآموزان بهره برد. البته در این مسیر ملاحظاتی وجود دارد، به همین دلیل تفویض اختیار به استانها برای تصمیمگیری در شرایط خاص انجام شده است، چرا که شرایط هر استان با استان دیگر متفاوت است. حسینزادهملکی ادامه داد: در مناطقی که شرایط عادی است، برنامهها طبق روال معمول پیش میرود اما در مناطق دارای شرایط خاص، از ظرفیت آموزش مجازی و فعالیتهای پرورشی غیرحضوری بهره میگیریم. انواعی از مدلهای فعالیت پرورشی که نیاز به تجمع گسترده دانشآموزی ندارد نیز به استانها ارائه شده است. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به تجربه دوران کرونا گفت: فراموشی جنبههای تربیتی در آن دوره، لطمات جدی به فضای تربیتی دانشآموزان وارد کرد. امروز نیز معتقدیم میتوان از فضای مجازی برای پویشها و رویدادهایی بهره گرفت که دانشآموزان در آنها نقش فعال اجتماعی ایفا کنند. وی در ادامه با تأکید بر استمرار فعالیتهای تربیتی در تابستان گفت: کلاسهای اوقات فراغت حتی در شرایط خاص، به صورت حضوری یا مجازی ادامه خواهد یافت و نباید هیچ فرصتی برای تربیت دانشآموزان از دست برود. حسینزادهملکی به تسنیم گفت: برای اوقات فراغت در خانه و در کنار خانواده نیز برنامههایی طراحی شده و مسابقات، سرگرمیهای مفید و سازنده در قالب بستههای متنوع به استانها ارائه شده است.