اتصال کد ملی به کدپستی در دستور کار سازمان ثبت احوال
رئیس سازمان ثبت احوال کشور مهمترین هدف و برنامه این سازمان را تحقق هویت هوشمند و حرکت به سمت هوشمندسازی خدمات دانست و گفت: طی سالهای اخیر با بهرهگیری از فناوری، سامانههای هویتی متعددی برای ارائه خدمات سریع و آسان به مردم راهاندازی شده است. هاشم کارگر افزود: سامانه سهیم به عنوان پنجره واحد خدمات هویتی الکترونیک با هدف حذف مراجعات حضوری راهاندازی شده و تمام خدمات الکترونیک ثبت احوال صرفاً از این طریق در اختیار مردم قرار میگیرد. همچنین امکان ثبت درخواست و دریافت گواهی انحصار وراثت به صورت غیرحضوری از طریق سامانه verasat.ncr.ir فراهم شده است. رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه به موضوع گواهی ولادت نوزادان اشاره کرد و گفت: پیشتر والدین میبایست حضوری به ثبت احوال مراجعه میکردند اما اکنون این گواهیها به صورت الکترونیک صادر میشود. کارگر همچنین از برنامه این سازمان برای صدور شناسنامه الکترونیک خبر داد و افزود: صدور شناسنامه الکترونیک از نوزادان آغاز خواهد شد و مجوزهای لازم در این زمینه در حال پیگیری است. وی پایان با اشاره به موضوع ثبت نشانی افراد گفت: اتصال کد ملی به کدپستی در دستور کار قرار دارد و با همکاری شرکت ملی پست، این طرح در حال اجراست تا سرویسهای مرتبط به دستگاههای مختلف ارائه شود.
***
حرکت بیمارستان بقیهالله(عج) به سوی «بیمارستان سبز»
مدیر بیمارستان بقیهالله الاعظم(عج) از آغاز برنامههای این مرکز آموزشی و درمانی برای تبدیل شدن به یک «بیمارستان سبز» خبر داد. به گزارش روابط عمومی بیمارستان بقیهالله(عج)، محمدرضا گرایلی، مدیر این مرکز آموزشی و درمانی از آغاز برنامههای بیمارستان بقیهالله الاعظم(عج) برای پیوستن به الگوی «بیمارستان سبز» خبر داد. وی با تأکید بر لزوم برنامهریزی مراکز درمانی برای حفاظت از محیطزیست گفت: کاهش اثرات منفی زیستمحیطی به عنوان یکی از شاخصهای جدید اعتباربخشی بیمارستانی در ارزیابیهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شده و بیمارستان بقیهالله(عج) نیز در این راستا اقدامات خود را آغاز کرده است. مدیر بیمارستان بقیهالله(عج) افزود: تبدیل شدن به یک مرکز درمانی دوستدار محیطزیست شامل برنامههایی همچون مدیریت بهینه انرژی، آب، پسماند و کاهش آلودگیهاست.
بهکارگیری انرژیهای تجدیدپذیر نظیر خورشیدی و بادی، ایجاد سیستمهای بازیافت آب و تصفیه فاضلاب و همچنین مدیریت اصولی پسماندهای بیمارستانی از جمله این اقدامات به شمار میرود. گرایلی با اشاره به مزایای اجرای مدیریت سبز در بیمارستان تصریح کرد: مدیریت منابع علاوه بر کاهش هزینههای خدمات درمانی و تشخیصی، موجب کاهش آلودگیهای زیستمحیطی ناشی از مصرف منابع نیز خواهد شد. وی در پایان اعلام کرد: گام نخست این فرآیند بهصورت پایلوت در 3 بخش آزمایشگاه مرکزی، واحد اداری بهبود کیفیت و بخش جراحی عمومی بانوان به اجرا درآمده و در مراحل بعدی به سایر بخشهای بیمارستان توسعه خواهد یافت.
***
میانگین ۱۷ دقیقهای رسیدن اورژانس به محل حادثه
رئیس سازمان اورژانس استان تهران از برقراری بیش از ۳ میلیون تماس با اورژانس تهران در سال گذشته خبر داد. محمداسماعیل توکلی در نشست خبری با اشاره به اقدامات سال ۱۴۰۳ افزود: سال گذشته با رشد ۱۹ درصدی، میزان تماسهای ما به بیش از ۳ میلیون رسید و یک میلیون و ۳۰۰ هزار ماموریت انجام شد.
وی ادامه داد: امسال ۵۱۵ هزار مأموریت انجام شده که ۹۰ هزار مأموریت ترافیکی بود. توکلی درباره اقدامات اورژانس در زمان جنگ نیز گفت: ما در جنگ ۱۲ روزه، ۳ هزار مجروح را انتقال دادیم که ۳ دستگاه آمبولانس و مرکز پیام شهریارما از بین رفتند. همچنین ۶۰ نفر از همکاران اورژانس مصدوم شدند. در زمان جنگ ۱۲ روزه، بخش خصوصی با تمام ناوگان خود در خدمت اورژانس بود و سهم عمدهای در انتقال مجروحان داشت که از آنها متشکریم. وی افزود: امروز میانگین رسیدن اورژانس ۱۷ دقیقه است و ما تا ۱۵ دقیقه هم کاهش داریم اما شرایط پایتخت به اینگونه است. همچنین موتورلانسها نیز میانگین ۱۲ دقیقهای به محل حادثه میرسند.