۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۳:۰۸

اخبار اجتماعی

هشدار قوه‌قضائیه درباره اخبار مربوط به مکانیسم ماشه

قوه‌قضائیه از تشکیل پرونده قضایی برای برهم‌زنندگان ‌امنیت روانی جامعه در رابطه با اخبار مربوط به اعمال مکانیسم ماشه خبر داد. قوه‌قضائیه اعلام کرد: «پس از اقدام یکجانبه‌ اعضای اروپایی  برجام در اعمال غیرقانونی مکانیسم ماشه، برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی با انتشار اخباری امنیت روانی جامعه را برهم زدند. با انتشار این خبر که از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد، دادستانی تهران ضمن رصد فضای مجازی برای منتشر‌کنندگان ادعای مورد اشاره پرونده قضایی تشکیل داد. با توجه به جو روانی ایجادشده پس‌ از اقدام غیرقانونی اعمال مکانیسم ماشه از سوی کشورهای اروپایی عضو برجام، برخی کانال‌ها و سایت‌های خبری با فاصله بسیار اندک از رای‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل اقدام به تولید محتوای حساسیت‌برانگیز درباره افزایش قیمت‌ها کردند. با وجود لزوم‌ حفظ آرامش مردم و امنیت روانی جامعه اما رسانه‌های مورد اشاره به صورت هماهنگ اخباری مخل امنیت روانی را در خروجی خود ‌منتشر کردند که بلافاصله مورد بازنشر و تشویق رسانه‌های ضدایرانی قرار گرفت. دادستانی تهران هشدار می‌دهد با توجه به شرایط کشور در بازه زمانی حاضر، رسانه‌ها در انتشار اخبار دقت کافی و لازم را داشته باشند و اجازه ندهند خروجی آنها به محل برهم ‌زدن‌ امنیت‌ روانی آحاد جامعه تبدیل شود. در صورت بروز هرگونه‌ تخلف از سوی رسانه‌ها برخورد ‌مقتضی انجام خواهد شد».

***
هوش مصنوعی مسؤول رسیدگی به اعتراض جریمه رانندگی شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: رسیدگی به اعتراضات آنلاین جریمه‌های رانندگی فقط توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و هیچ دخالت انسانی در آن وجود ندارد. سردار سیدتیمور حسینی در گفت‌وگو با تسنیم از آنلاین شدن رسیدگی به جریمه‌های اشتباه رانندگی خبر داد و اظهار کرد: یکی از گلایه‌هایی که مردم دارند مربوط به جریمه‌های غیرواقعی است؛ به عنوان مثال، فردی در جاده‌ای حضور نداشته اما برای او جریمه صادر شده است. وی گفت: رسیدگی به این موضوعات در گذشته مستلزم مراجعه حضوری به یک واحد راهور یا هیات‌های رسیدگی مستقر در ادارات پلیس راهور بود. خیلی منطقی نیست که یک فرد برای یک جریمه 100 هزار تومانی بخواهد 400 تا 500 هزار تومان هزینه کند تا به جریمه اعتراض کند و در نتیجه، به‌رغم میل باطنی از اعتراض به جرایم رانندگی خود صرفنظر می‌کرد. وی افزود: برای همین سازوکاری ایجاد کردیم (که در هفته فراجا رونمایی و افتتاح می‌شود) که برای اعتراض به جرایم رانندگی نیازی به مراجعه حضوری نباشد و افراد بتوانند در خانه و تنها با تلفن همراه خود به این جریمه‌ها اعتراض کنند. رئیس پلیس راهور ادامه داد: سازوکار این سامانه نیازمند دسترسی به سامانه‌های دیگر است. به عنوان مثال، اگر فردی در جاده زنجان جریمه شده و می‌خواهد به آن اعتراض کند، پلیس باید دسترسی داشته باشد تا از طریق سامانه‌های راهداری و ترددشمارها بررسی کند که آیا این خودرو در آن جاده بوده یا خیر. وی تصریح کرد: ترددشمارها، دوربین‌ها و سایر تجهیزات بررسی می‌شوند؛ اگر مشخص شود فرد در آن مسیر حضور داشته، با عکس به او اطلاع داده می‌شود که جریمه واقعی است و اگر حضور نداشته باشد، جریمه به صورت خودکار اصلاح و نتیجه آن با پیامک به فرد اعلام خواهد شد. 

ارسال نظر
captcha
پربیننده