۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۳:۰۸

اخبار اجتماعی

معلمی که جانش را پای درس ایثار گذاشت

معلم جوان برای نجات جان دانش‌آموزش که در سد اکباتان سقوط کرده بود جانش را از دست داد و بار دیگر موضوع نظارت و ایمنی اردوهای دانش‌آموزی مورد سوال قرار گرفت. به گزارش مهر، 2 روز پیش مهدی رستگاری، معلم ۳۵ ساله همدانی هنگام برگزاری یک اردوی مدرسه و بازدید از سد اکباتان همدان، هنگامی که شاهد سقوط دانش‌آموز خود در سد اکباتان ‌شد، بی‌درنگ خود را به آب زد تا جان دانش‌آموز ۹ ساله را نجات دهد اما جانش را در این اقدام از دست داد. شوربختانه نیروهای امدادی هم که کودک را به کمک معلم از آب خارج کرده بودند موفق به حفظ جان کودک نشدند و این دانش‌آموز هم در بیمارستان جان باخت. عمق زیاد سد و جریان شدید آب موجب شد معلم و دانش‌آموز هر دو جان خود را از دست بدهند. این حادثه تلخ، استان همدان و نظام تعلیم و تربیت کشور را در اندوه فروبرد و پیام‌های تسلیت متعددی از سوی فرهنگیان و جامعه ورزش استان همدان منتشر شد. نام این معلم الگو در اذهان خانواده بزرگ آموزش‌و‌پرورش ماندگار خواهد شد. علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در پیامی درگذشت دانش‌آموز و معلم همدانی را تسلیت گفت. این حادثه تلخ بار دیگر مساله امنیت اردوهای مدارس و ایمنی این سفرها را مطرح کرد؛ وقوع اتفاق تلخی که ثابت کرد معلمان ایرانی تا چه میزان ایثار را سرلوحه معلمی خود قرار داده و جان‌شان را هم برای نجات فرزندان ایران فدا می‌کنند اما همچنان یک بار دیگر موضوع ایمنی اردوهای دانش‌آموزی مطرح می‌شود.

***
فرصت ۳ ماهه پلیس راهور به مالکان خودروهای توقیفی در پایتخت

معاون اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بیش از ۱۷ هزار وسیله نقلیه توقیفی در پارکینگ‌های پلیس مانده و مالکان آنها باید حداکثر ظرف ۳ ماه برای ترخیص اقدام کنند. سرهنگ فیروز کشیر اظهار داشت: عمده وسایل نقلیه‌ای که بنا به دلایلی نظیر تصادف فوتی، جرحی یا شکایت قضایی به پارکینگ منتقل شده‌اند، باید در کمترین زمان ممکن توسط مالک یا متصرف قانونی برای ترخیص اقدام شوند. وی افزود: باید پرسید چرا پس از گذشت ۶ ماه برخی مالکان هنوز برای ترخیص مراجعه نکرده‌اند؟ این مساله باعث انباشت خودرو‌ها در پارکینگ شده و حق سایر شهروندان را تضییع می‌کند. 
معاون اجتماعی پلیس راهور تهران ادامه داد: بر اساس قانون، خودرو‌هایی که به دستور قضایی به پارکینگ منتقل شده‌اند، نهایتاً ظرف یک تا ۲ ماه باید ترخیص شوند اما برخی به دلایلی مانند انحصار وراثت یا شکایت‌های قضایی، مراجعه نمی‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۷ هزار خودرو و موتوسیکلت توقیفی در پارکینگ‌های تهران داریم که در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی شده است. از مالکان قانونی درخواست می‌شود ظرف ۳ ماه آینده برای ترخیص مراجعه کنند، در غیر این صورت اقدامات قانونی برای تعیین‌تکلیف آنها انجام خواهد شد. سرهنگ کشیر تأکید کرد: هدف ما جلوگیری از انباشت خودرو‌ها در پارکینگ و حفظ حقوق سایر شهروندان است تا امکان استفاده از این پارکینگ‌ها فراهم شود.

***
معرفی مسیرهای گردشگری پایتخت با کمپین «تهران از نو»

سازمان زیباسازی شهر تهران در هفته گردشگری به معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهری پرداخته و با اکران مجموعه‌ای از تصاویر با عنوان «تهران از نو»، روایتگر مسیرهایی است که در دل خود تاریخ، فرهنگ و زندگی جاری تهران را به نمایش می‌گذارند. در این مجموعه، مسیرهایی چون پیاده‌روی از میدان راه‌آهن تا خانه انیس‌الدوله، خانه نیما یوشیج تا خانه عزت‌الله انتظامی، بازار تجریش تا امامزاده صالح(ع) و مسجد فخرآباد تا گذر فخرالدوله در قالب طرح‌هایی چشم‌نواز، بر روی تابلوهای شهری نقش بسته‌اند؛ مسیرهایی که هر یک بخشی از هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی پایتخت را بازگو می‌کنند. این اکران شهری با هدف ترویج گردشگری شهری، افزایش حس تعلق شهروندان به بافت تاریخی و فرهنگی تهران و معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده پایتخت انجام شده است.

***
الزام پیمانکاران پسماند به استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات ایمنی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: نظافت شهری ترکیبی از کار ماشین‌آلات و کارگری است و پیمانکاران موظف به رعایت اصول ایمنی و استفاده از علائم هشدار و چراغ‌های LED برای حفظ جان کارگران هستند. محسن قضاتلو اظهار کرد: در حال حاضر ۸۰۰ نفر کارگر، ۵۰ دستگاه ماشین جاروب و ۲۵ دستگاه جدول‌شوی و تجهیزات مرتبط برای شست‌وشو و نظافت معابر در اختیار داریم. برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای انجام شده که بخشی از عملیات توسط ماشین‌آلات و بخشی دیگر - بویژه در نهرها، میانه یا کناره معابر- به ‌صورت دستی توسط کارگران انجام شود. در صورتی که کوتاهی انجام شود، تذکر، جریمه و برخورد می‌شود. وی با تأکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی در حین انجام عملیات، گفت: به پیمانکاران ابلاغ شده است در تمام محل‌های کارگری از تجهیزات ایمنی شامل شبرنگ، بشکه‌های هشداردهنده و علائم هشدار استفاده کنند. همچنین برای افزایش ایمنی کارگران در شیفت شب، چراغ‌های LED ویژه خریداری و توزیع شده است. قضاتلو خاطرنشان کرد: سلامت کارگران برای شهرداری تهران یک اصل اساسی و غیرقابل چشم‌پوشی است و در این زمینه بارها دستورالعمل‌ها و تذکرات لازم به پیمانکاران ابلاغ شده است. در عین حال از شهروندان نیز انتظار می‌رود دقت لازم را داشته باشند.

ارسال نظر
captcha
پربیننده