19/مهر/1404
|
01:41
در پاسخ رئیس انجمن مراکز دانش‌بنیان و نخبگان کشور به «وطن امروز» مطرح شد

تجاری‌سازی محصولات، اصلی‌ترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان

نخبگان جوان ایرانی در حالی جایگاه علمی کشور را در دنیا برجسته کرده‌اند که کسب پی‌درپی رتبه‌های برتر علمی در المپیادهای جهانی نمونه‌ای از بالندگی و پیشرفت کشور در این عرصه است. به گفته کارشناسان، وجود 50 هزار نخبه فعال و بیش از10 هزار واحد شرکت‌ دانش‌بنیان نقطه عطفی است که در صورت حمایت ویژه از آنها بی‌تردید اقتصاد دانش‌بنیان کشور مسیر پیشرفت را با سرعت بالایی درمی‌نوردد. ابوذر شهپری، رئیس انجمن مراکز دانش‌بنیان و نخبگان کشور، در نشستی خبری تاکید کرد: با وجود حمایت‌هایی مانند اختصاص زمین‌های دولتی، اعطای وام‌های بلندمدت با سود کم و ارائه خدمات مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان ولی مشکل اصلی این حوزه هنوز برطرف نشده است. وی افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان محصولاتی باکیفیت و مبتنی بر علوم نوین تولید می‌کنند اما به دلیل ضعف در تجاری‌سازی و نداشتن بازارسازی مناسب، موفقیت‌های اقتصادی لازم را کسب نمی‌کنند. در واقع، مشکل اصلی عدم توانایی فروش محصولات و نبود زیرساخت‌های بازار است. وی در پاسخ به سوال «وطن امروز» درباره جایگاه نخبگان ایران در جهان و نیز تلاش در راستای بازار‌سازی محصولات نوین شرکت‌های دانش‌بنیان کشور گفت: از آنجا که نخبگان ایرانی پرچمدار پیشرفت علمی کشور هستند و معمولا هر سال رتبه‌های برتر در المپیادهای علمی نصیب نخبگان کشورمان در میادین بین‌المللی می‌شود، بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرند، چرا که پیشرفت کشور در آینده در دست آنهاست. به طور مثال برای تضمین پایداری و موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان، باید ابتدا به تقویت فرآیند تجاری‌سازی و بازارسازی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و سپس به مرحله تولید ورود کنیم، در غیر این صورت، این شرکت‌ها پس از مدتی به عنوان بدهکار مالی شناخته خواهند شد. این مقام مسؤول درباره مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: هرچند دستگاه‌های مرتبط مانند اتاق بازرگانی و فعالان تجاری در کشور وجود دارند که می‌توانند به تجاری‌سازی و فروش محصولات کمک کنند اما اغلب جوانانی که وارد حوزه دانش‌بنیان می‌شوند، تازه‌کار هستند و تجربه و ارتباطات کافی برای ورود به بازار را ندارند. وی افزود: نداشتن تجربه و ارتباطات، بزرگ‌ترین مانع پیش روی این شرکت‌هاست که موجب می‌شود نتوانند بازارسازی مناسبی انجام دهند و محصولات‌شان را به فروش برسانند. شهپری همچنین از برنامه‌ریزی برای معرفی محصولات دانش‌بنیان ایرانی به بازارهای بین‌المللی خبر داد و تاکید کرد: علاوه بر مشکلات بازارسازی، بحث اعتمادسازی نیز یک معضل اساسی است. بسیاری از محصولات نوین دانش‌بنیان نیازمند زمان و آزمون‌های متعدد برای جلب اعتماد مصرف‌کنندگان هستند. رئیس انجمن مراکز دانش‌بنیان و نخبگان کشور با انتقاد از نبود بهره‌برداری مؤثر از نخبگان در کشور، تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد زیادی از نخبگان در کشور بیکار هستند یا از توانمندی‌های‌شان استفاده نمی‌شود. شهپری در ادامه افزود: نسل جدید، که به نسل Z شناخته می‌شود، با تمام نسل‌های گذشته تفاوت بنیادین دارد. این نسل از بدو تولد با فناوری‌های نوین مانند اینترنت، فضای مجازی، کامپیوتر و موبایل رشد کرده و با دیدی جهانی و سرعت یادگیری بسیار بالا نسبت به نسل‌های قبلی، آینده کشور را شکل می‌دهد. اعتماد به نسل جوان و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آنان می‌تواند آینده‌ای درخشان برای کشور رقم بزند. بنابراین نسل Z که با فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی رشد کرده، پتانسیل بالایی در خلق آینده دیجیتال کشور دارد. وی افزود: نسل Z تنها مصرف‌کننده تکنولوژی نیست، بلکه خالق آینده دیجیتال ایران است؛ نسلی شجاع، باهوش و جسور که می‌تواند با بهره‌گیری از آموزش‌های لازم در حوزه هوش مصنوعی تأثیرگذارترین نسل در توسعه فناوری و نوآوری باشد.

ارسال نظر
پربیننده