20/مهر/1404
|
01:47
پایداری ۷ روزه آلودگی هوا در پایتخت و تداوم آن در روزهای آینده

خودروهای دودزا جریمه می‌شوند

کیفیت هوای تهران در حالی برای هفتمین روز متوالی دیروز نیز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار گرفت که به گفته پلیس، برای کاهش آلودگی هوا خودرو‌های دودزا جریمه و اعمال قانون می‌شوند. روز گذشته میانگین کیفیت هوای تهران با شاخص 106، باز هم ناسالم اعلام شد؛ وضعیتی که به توصیه کارشناسان بهداشت در این شرایط افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. از طرفی اداره کل هواشناسی استان تهران نیز برای 5 روز آینده تهران احتمال وقوع گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا را پیش‌بینی کرده است. این اداره بر پایه واکاوی الگوهای همدیدی و بررسی نقشه‌های پیش‌یابی اعلام کرده است: طی 5 روز آینده آسمان استان تهران صاف تا کمی ابری، همراه با افزایش نسبی وزش باد پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی روزهای یکشنبه (۲۰ مهر) و چهارشنبه (۲۳ مهر) با پایداری نسبی جو و عدم وزش باد قابل ملاحظه در مناطق پرتردد شهری، در بعضی ساعات غبار محلی رقیق و کاهش نسبی کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. کاهش کیفیت هوا هر ساله با افت دما و وارونگی هوا نفس را برای شهروندان به شماره می‌اندازد. این در حالی است که با وجود اجرای قانون هوای پاک ولی کم‌توجهی به این مساله مهم حیاتی موجب می‌شود سالانه حدود 50 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست بدهند. سوخت مازوت نیروگاه‌ها و دود ناشی از خودروها مهم‌ترین عامل آلودگی هوا به شمار می‌رود اما هنوز اقدام قابل توجهی برای رفع این معضلات به کار گرفته نشده است. با توجه ‌به اینکه آلودگی هوا سلامت شهروندان را تهدید کرده و موجب کاهش کیفیت زندگی، تعطیلی مدارس، ادارات و کسب‌وکارها می‌شود، از همین رو، کاهش آلودگی هوا پس از کاهش حوادث رانندگی، در اولویت اهداف پلیس قرار دارد. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه حدود ۴۵۶ هزار فقره اعمال قانون معاینه فنی داشتیم که این اعمال قانون توسط دوربین‌ها انجام می‌شود، گفت: از ابتدای سال تا امروز ۱۸ هزار خودروی دودزا اعمال قانون شدند و روزی ۱۰۰ خودروی دودزا توسط همکاران متوقف و اعمال قانون شد. سرهنگ مومنی با بیان اینکه موتوسیکلت‌های کاربراتوری حدود ۴ برابر بیشتر از خودروها و سواری‌ها آلایندگی دارند، گفت: خودروهای شخصی تا ۴ سال اول معاینه فنی نمی‌خواهند. مسلماً وضعیت خودروهای شخصی خیلی بهتر شده ولی از نقش خودروهای فرسوده نمی‌توان گذشت و وسایل نقلیه سنگین در کل وسایل نقلیه گازوئیلی هستند و آلایندگی‌های‌شان بسیار کمتر است. در بحث حمل‌و‌نقل عمومی نیز اقدام بسیار خوبی که امسال شهرداری تهران انجام داده، این است که برخی اتوبوس‌های شرکت واحد برقی شده‌اند که در کاهش آلودگی هوای شهر تهران بسیار اثرگذار خواهد بود. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه منابع تولید‌کننده آلودگی هوا در شهر تهران یا منابع ثابت مانند مصارف خانگی، اداری، تجاری، فرودگاه‌ها، پایانه‌ها، جایگاه‌های سوخت یا منابع متحرک مانند ناوگان حمل‌و‌نقل و وسایل نقلیه هستند، ادامه داد: برابر اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست، قالب آلودگی‌ها، آلاینده‌ها در فصل گرما ازن است و در فصل سرما وارونگی هوا و ذرات معلق. آلودگی هوای شهر تهران بیشتر به وسایل نقلیه برمی‌گردد؛ برابر آمارهایی که اعلام کردند حدود ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل است. وی با بیان اینکه در این زمینه از نقش خودروهای فرسوده نمی‌توان عبور کرد که حتما اثرگذار هستند و بیشترین سهم از این ۸۰ درصد به خودروهای فرسوده مربوط می‌شود، گفت: این موضوع پیامدهای بسیار زیادی دارد؛ از جمله سلامت شهروندان را به خطر انداخته، باعث کاهش کیفیت زندگی مردم، تعطیلی مدارس و ادارات و حتی تعطیلی کسب و کارها هم شده است. هنگامی که برنامه‌های سال ۱۴۰۴ را برای پلیس راهور تنظیم می‌کردیم، اولویت اول کاهش حوادث رانندگی بود و سپس بحث آلودگی هوا مطرح شد که جزو اهداف بود. چون کاهش تصادفات و آلودگی هوا به جان انسان‌ها برمی‌گردد و پلیس هم در این خصوص برنامه‌ها و طرح‌هایی دارد. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه حدود ۴۵۶ هزار فقره اعمال قانون معاینه فنی داشتیم، ادامه داد: این اعمال قانون توسط دوربین‌ها انجام می‌شود و توسط پلیس انجام نمی‌شود، تسلیمی نیست و به صورت دوربینی است؛ دوربین‌های شهر تهران، خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند را به ازای هر روز تردد اعمال قانون می‌کنند. تخلف معاینه فنی هم توسط دوربین‌های محورهای بزرگراهی اعمال قانون خواهد شد و به صورت گسترده خودروهای فاقد معاینه فنی توسط پلیس جریمه خواهد شد. سرهنگ مومنی با بیان اینکه حدود ۸۲ هزار وسیله نقلیه دارای نقص فنی توسط همکاران متوقف و اعمال قانون شد، ادامه داد: نقص فنی شامل آج لاستیک وسایل نقلیه، سیستم روشنایی وضعیت برف پاک کن و سیستم ترمز وسیله نقلیه است، یعنی در کنار بحث آلودگی هوا بحث نقص فنی وسیله نقلی در جهت کاهش تصادفات و حوادث رانندگی برای پلیس بسیار اهمیت دارد. موضوع بعدی این است که حدود ۱۹۰۰ وسیله نقلیه‌ای که دارای معاینه فنی بودند توسط پلیس راهور در مدت ۶ ماه، معاینه فنی‌های‌شان ابطال شد. وی با بیان اینکه منابع آلاینده ثابت و متحرک است، گفت: در بحث منابع متحرک حدود ۳۳ درصد از آلودگی هوای شهر تهران مربوط به سواری‌هاست، ۲۰ درصد مربوط به کامیون، موتوسیکلت ۱۴ درصد، اتوبوس‌ها ۱۹ درصد، وانت‌ها ۴ درصد، تاکسی‌ها ۵ درصد و مینی‌بوس‌ها هم ۵ درصد در بحث آلودگی هوا سهم دارند. این در حالی است که در نیمه دوم سال این موضوع تشدید خواهد شد و ابطال معاینه فنی همچنان در دستور کار است؛ خودروهایی که شرایط معاینه فنی را از دست می‌دهند حتماً معاینه فنی آنها توسط پلیس ابطال خواهد شد و در این راستا تیم مشترک پلیس و معاینه فنی برای ارزیابی و انجام تست میدانی معاینه فنی تشکیل شده و بعضی از کامیون‌ها معاینه فنی را خارج از شهر تهران می‌گیرند که ممکن است حساسیت لازم را نداشته باشند.

ارسال نظر
پربیننده