در دوره جدید آموزش در مدارس، حرکت از کتابمحوری به سمت برنامهمحوری یکی از تکالیف و الزاماتی است که مدنظر قرار دارد و باید در این مسیر گام برداشته شود. رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تشریح جزئیات کلانپروژه تحول در برنامه درسی، از آغاز اجرای این طرح ملی از دوره اول ابتدایی خبر داد و تأکید کرد تحول در برنامه درسی به معنای صرفاً تغییر کتاب نیست، بلکه تدوین نقشه یکپارچه تربیت و یادگیری برای مدارس در دستور کار قرار گرفته است. حجتالاسلام علی لطیفی در نشست خبری گفت: ما امسال برای نخستین بار اجرای کلانپروژه تحولی را که از آن به عنوان «طرح تحول در برنامه درسی» یاد میکنیم آغاز کردهایم. برنامهریزی آموزشی از وظایف اصلی سازمان پژوهش است و مهمترین اقدام انجامشده در این زمینه، تحول در برنامه درسی متناسب با نیازهای دانشآموزان و رویکردهای مختلف است. وی خاطرنشان کرد: معمولاً در ذهن ما، تحول در برنامه درسی به معنای تغییر کتاب درسی خلاصه میشود. این تصور دقیقی نیست و اگر نگوییم نادرست است، حتماً ناقص است، بنابراین نقطه تمرکز سازمان در درجه اول بر اصلاح این ذهنیت بوده و راهنمای عمل برنامه درسی باید در مدرسه مورد استفاده قرار گیرد. وی تأکید کرد: وقتی از تحول در برنامه درسی صحبت میکنیم، منظور ما برنامهای کلانتر و گستردهتر از صرفاً کتاب درسی است. برنامه درسی یعنی نقشه تربیت و یادگیری؛ نقشهای که مدرسه باید بر اساس آن طراحیهای خود، فعالیتهایش و کلاسهای درس را تنظیم کند. حجتالاسلام لطیفی افزود: در دوره جدید آموزش، دامنه اختیار مدرسه را نیز برای طراحی و برنامهریزی مشخص میکنیم. یکی از ویژگیهای بسیار مهم برنامه درسی مدرسهای این است که مدارس میتوانند با انعطاف، متناسب با شرایط خود و نیازهای دانشآموزان، طراحیها و برنامهریزیهایی را برای اجرای فعالیتها در سطح مدرسه انجام دهند. رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: با توجه به حساسیت پایه اول، اجرای برنامه درسی جدید بهصورت آزمایشی انجام شده و در صورت موفقیت، طی 2 سال آینده تثبیت خواهد شد. وی درباره تغییرات رشتههای فنی و حرفهای نیز گفت: هدف این رشتهها تربیت نیروی کار است و انتظار میرود دانشآموزان پس از فارغالتحصیلی جذب بازار کار شوند. سال گذشته ۳۰ رشته با توجه به نیاز بازار بازنگری شد و امسال نیز ۵۵ کتاب درسی با تغییرات کلی و ۱۵ کتاب جدید تدوین شده است. وی افزود: کتاب «از من تا خدا» بهعنوان محتوای مکمل کتاب دین و زندگی، به صورت آزمایشی تدریس خواهد شد. لطیفی ادامه داد: کتاب کار و فناوری پایه ششم بهصورت سراسری و کتابهای پایه هفتم و هشتم به صورت آزمایشی تغییر یافتهاند. در نسخه جدید این کتابها، فصل «هوش مصنوعی» نیز گنجانده شده است. وی با اشاره به 3 بسته آموزشی مرتبط با جنگ 12 روزه گفت: این بستهها در 3 مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم آماده شده و از ابتدای آبانماه در مدارس توزیع میشود.
آغاز اجرای کلانپروژه تحول در برنامه درسی از دوره ابتدایی
حرکت آموزش، از کتابمحور به برنامهمحور
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها