22/مهر/1404
|
01:47
پایان 100 درصدی بازسازی‌های جزئی و پرداخت کامل خسارات واحدهای مسکونی آسیب دیده از جنگ 12 روزه

تعهدات شهرداری عملی شد

طبق اظهارات سخنگوی شهرداری تهران، این نهاد بازسازی‌های جزئی واحدهای مسکونی که در جنگ 12 روزه دچار آسیب شده بودند را به طور 100 درصد به پایان رساند، علاوه بر این، خسارت تعمیرات واحدهای متوسط آسیب‌دیده ناشی از جنگ را پرداخت کرده است، همچنین هزینه ساخت دیگر واحدهای مسکونی را که تخریب شده‌اند و نیاز به نوسازی دارند به پیمانکاران سازنده می‌پردازد. اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش در بازدیدی که از روند بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از جنگ 12 روزه در تهران داشتند، اعلام کردند شهرداری تهران از همان روز اول جنگ پای کار بود و در بخش‌هایی مانند آواربرداری و اسکان خانوارهایی که خانه‌های‌شان آسیب‌ دیده، عملکرد خوبی داشته است. همچنین اقدامات شهرداری در تعمیر و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده مناسب بوده است.  «عبدالمطهر محمدخانی» دیروز در نشست خبری اظهار داشت: شهرداری تهران یک ماه است وارد پنجمین سال فعالیت خود شده است لذا در ماه‌های آتی یک فرآیند پرفشار در بحث اطلاع‌رسانی و افتتاح پروژه‌های شهری را پیش رو خواهد داشت. وی با اشاره به آخرین وضعیت آسیب‌دیدگان از جنگ 12 روزه افزود: اگر خانواده‌های آسیب‌دیده از جنگ اخیر هنوز مشکلی دارند می‌توانند به شهرداری مناطق مراجعه کنند. تاکنون بازسازی‌های جزئی ۱۰۰ درصد به پایان رسیده است و 2 هزار و ۵۰۰ واحد نیازمند تعمیرات متوسط بودند که خسارات کمتر از ۳۰۰ میلیون به آنها پرداخت شده و سازوکار پرداخت خسارات بالای ۳۰۰ میلیون تومان نیز طی شده است. همچنین عملیات مقاوم‌سازی ۵۹ واحد نیز آغاز شده و ۶۶۰ واحد نیاز به تخریب و نوسازی داشتند که انتخاب پیمانکار و تهیه نقشه به اتمام رسیده است. 
به گفته وی، شهرداری ساخت مسکن را انجام نمی‌دهد؛ طراحی نقشه توسط پیمانکار صورت می‌گیرد و ساخت آن توسط پیمانکار و با هزینه شهرداری انجام خواهد شد. محمدخانی در ادامه افزود: در روز‌های آینده چند بزرگراه جدید افتتاح می‌شود و واگن‌های جدید مترو، اتوبوس‌های برقی و همچنین اتوبوس‌های دوکابین و سه‌کابین به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت افزوده می‌شود که جزئیات آن بزودی اعلام خواهد شد. وی با اشاره به اجرای پروژه مسیر سبز تهران افزود: بخش نخست این طرح در منطقه ۲ به بهره‌برداری رسیده و با استقبال خوب شهروندان همراه شده است که تا پایان امسال این مسیر از منطقه ۲ به منطقه ۶ و سپس تا مناطق ۵ و ۲۲ گسترش خواهد یافت و در پایان به شبکه‌ای ۱۰۰ کیلومتری برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تبدیل می‌شود. محمدخانی خاطرنشان کرد: این مسیر نه‌تنها یک فضای تفریحی و ورزشی است، بلکه به عنوان بستر جدیدی از حمل‌ونقل پاک، امکان تردد ایمن برای دوچرخه‌ها، اسکوترهای برقی و عابران پیاده را بدون تقاطع و تداخل با خودرو‌ها فراهم می‌کند. وی از رشد بی‌سابقه سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت خبر داد و اعلام کرد با توجه به افزایش سهم این بخش، نزدیک به نیمی از بودجه شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است. در حال حاضر ۳۹۰ اتوبوس برقی در خطوط حمل‌ونقل فعال هستند و این عدد تا پایان سال 2 برابر خواهد شد. همچنین طی 3 ماه آینده ۴۰۰ اتوبوس دیگر فعالیت خود را آغاز می‌کنند. محمدخانی با اشاره به آخرین وضعیت مترو عنوان کرد: در هفته‌های آینده چند ایستگاه جدید مترو افتتاح خواهد شد و خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان امسال نیز تکمیل می‌شود. در زمینه واردات واگن‌ها امیدوارم تا پایان دی‌ماه 2 رام از قطار‌های وارداتی و همچنین 2 رام از قطار ملی وارد خطوط بهره‌برداری شوند. وی در ادامه از آغاز به ‌کار تاکسی‌های برقی در پایتخت خبر داد و تصریح کرد: این هفته تاکسی‌های برقی فعالیت خود را آغاز کردند و تاکسی‌های شاسی‌بلند هم به این چرخه اضافه شده‌اند. سخنگوی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شهرداری در چارچوب قانون به دنبال ایجاد محدودیت برای سکونت در پایتخت نیست، عنوان کرد: شهرداری همواره مخالف سخت‌گیری‌های غیرمنطقی در زمینه سکونت و ساخت‌وساز است. وی خاطرنشان کرد: مشکلات ما و دولت مشکلات یکدیگر است و همه تلاش می‌کنیم مسائل مردم رفع شود و نگاه مدیریت شهری و شهردار این است که هیچ بن‌بستی برای رفع موانع و مشکلات تهران وجود ندارد و با همدلی بیشتر می‌توان مشکلات را مرتفع کرد. وی در رابطه با ممنوعیت تردد نوجوانان بدون خانواده‌ها توسط شرکت‌های تاکسی اینترنتی، اظهار کرد: در ماه‌های قبل جنجال‌های مفصلی در برخی رسانه‌ها در این زمینه ایجاد شد. شهرداری در چند دهه اخیر متولی تاکسی بوده و صنف آنها اعلام کرد  شهرداری حق ندارد تاکسی اینترنتی راه‌اندازی کند و باید از آنها مجوز بگیرد. محمدخانی با بیان اینکه شرکت‌های تاکسی اینترنتی باید پاسخگو باشند، یادآور شد: ضعف‌های جدی در خدمات‌رسانی آنها وجود دارد. شهرداری‌ها در شهر‌های مختلف دنیا در زمینه تاکسی اینترنتی تجربیات موفقی دارند. به صورت اصولی و بر اساس نگاه‌های قدیمی، مردم اعتماد ویژه‌ای به تاکسی‌های شهرداری دارند. راننده‌های آنها شناسنامه‌دار هستند، شهر را بیشتر می‌شناسند، به نوعی اهل همین شهر هستند و به صورت دائمی رصد می‌شوند. محمدخانی در پایان گفت  با افتتاح بزرگراه «دو گاز» در ماه‌های آتی پنج بزرگراه مهم پایتخت «فتح، جاده مخصوص، اتوبان کرج، حکیم و همت» در جنوب غرب به هم متصل‌می‌شوند.

ارسال نظر
پربیننده