10/آبان/1404
|
21:19
تدوین 3 کتاب درسی درباره ابعاد مختلف جنگ 12روزه برای دوره‌های تحصیلی که روز دانش‌آموز از آنها رونمایی می‌شود

درس استقامت در مدارس

تدوین 3 کتاب درسی درباره ابعاد مختلف جنگ 12 روزه در حالی است که به گفته کارشناسان، چنین رویکردی باعث می‌شود استقامت، میهن‌دوستی و همیاری و همگامی مردم در کنار نیروهای نظامی و انتظامی برای مقابله با دشمن به نسل‌های آینده منتقل شود. حس وطن‌دوستی و حفاظت از آرمان‌های انقلاب در جنگ 12 روزه از یک سو و انسجام و یکپارچگی مردم در برابر دشمنان از طرف دیگر موجب شد رژیم صهیونیستی از اتحاد مردم و پشتیبانی آنها از نظام به وحشت بیفتد و تن به آتش‌بس دهد. این انسجام و ایستادگی، زمینه‌ساز تدوین 3 کتاب درسی برای دوران تحصیلی دانش‌آموزان شده که قرار است از این  کتاب‌ها 13 ابان رونمایی شود و به دست دانش‌آموزان برسد. 
از آنجا که سازمان پژوهش با تألیف کتب درسی، یکی از مؤثرترین سازمان‌ها در آموزش‌و‌پرورش محسوب می‌شود، از همین رو، تحلیل و فهم دقیق کارشناسان نسبت به این اتفاق، قطعاً در تولید محتوای آموزشی آینده کشور نقش‌آفرین خواهد بود. از همین رو 3 بسته تربیتی و یادگیری در قالب کتاب آموزشی برای دوره ابتدایی، اول متوسطه اول و اول متوسطه دوم طراحی و تدوین شده است که روز 13 آبان از آنها رونمایی خواهد شد.
محمد رضا سلیمانی، کارشناس آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه توجه به تدوین کتب درسی و رشادت‌ها و انسجام ملی، همچنین پشتیبانی یکپارچه مردم از نظام در جنگ 12 روزه اقدام درستی بوده است که وزارت آموزش و پرورش به آن پرداخته است، افزود: این موضوع جهت افزایش آگاهی‌های دانش‌آموزان و معلمان، همچنین نسل‌های بعدی ضروری است. وی اظهار داشت: انسجام و یکپارچگی مردم در کنار نیروهای نظامی در خنثی‌سازی نقشه دشمنان و همکاری یکدست مردم در مقابله با وطن‌فروشان اقدامی ارزشمند است که باید در مدارس تدریس شود تا نسل‌های آینده بدانند در جنگ 12 روزه کل ایران در مقابل دشمن ایستادند و نگذاشتند از خود ضعف نشان دهند. 
سلیمانی خاطرنشان کرد: البته تدوین 3 کتب درسی ابعاد جنگ 12 روزه نیازمند زمان بیشتری داشته است، بنابراین وزارت آموزش‌و‌پرورش بهتر است در سال آینده زوایا و جزئیات این اقتدار ملی را در سطح وسیعی در کتب درسی بگنجاند. وی افزود: اگر نتوانیم ابعاد واقعی این اتفاق یعنی حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی به همراه آمریکا به خاک کشورمان را برای دانش‌آموزان بخوبی انتقال دهیم از ارزش کار کاسته می‌شود، بنابراین باید در انتقال مفاهیم دقت و ظرافت خاصی انجام شود و از طرفی معلمان عزیز این واقعه را بخوبی تشریح کنند تا در اذهان دانش‌آموزان بماند.
سلیمانی اضافه کرد: با توجه به اینکه نسل فعلی نسلی بسیار باهوش و با هیجان بالا هستند و اغلب آنها رسانه‌اند، تدریس این کتب باید همراه با مکمل‌هایی نظیر فیلم یا کلیپ‌های کوتاه انجام شود و معلمان برای القا و ارائه مطالب طوری آن را بازگو و تشریح کنند که حس ایران‌دوستی و حفاظت از آب و خاک، همچنین اقتدار ملی و حفاظت از نظام در ذهن‌ها بماند نه اینکه در تشریح کتب و انتقال مفاهیم خدایی نخواسته کم‌کاری یا رفع تکلیف شود. وی مساله آموزش مربیان مدارس و معلمان را در تشریح کتب درسی ابعاد جنگ 12 روزه ایران با رژیم صهیونیستی مهم عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد مدیران مدارس و خود آموزش‌و‌پرورش باید معلمان را برای القای فرهنگ ایثار و شجاعت و یکپارچگی و انتقال مفاهیم آموزش دهد. 
وزیر آموزش‌و‌پرورش درباره تدوین ۳ کتاب درسی درباره ابعاد مختلف جنگ 12روزه برای دوره‌های تحصیلی گفت: این کتاب‌ها با هدف تبیین واقعیات مقاومت و آشنایی دانش‌آموزان با مفاهیم عدالت و ایستادگی تهیه شده‌اند. علیرضا کاظمی در دیدار با مسؤولان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به ایام هفته بسیج دانش‌آموزی، سالروز شهادت حسین فهمیده و روز نوجوان، اظهار کرد: به تشکل‌های دانش‌آموزی باور و اعتقاد راسخ داریم و این موضوع شعاری و ظاهری نیست، چرا که در شرایط فعلی، تشکل‌ها نقش مهم و اثرگذاری در مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت ایفا می‌کنند. وی با قدردانی از مسؤولان تشکل‌ها افزود: بسیاری از دستاوردها و توفیقات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، مدیون حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری است. ویژگی‌های شخصیتی، باور و درک دقیق و درست ایشان از میدان دانش‌آموزی و فرهنگی، نعمت ارزشمندی برای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است. کاظمی با تأکید بر اینکه گفتمان وحدت و هویت ملی بسیار مهم است، اظهار کرد: با هم‌افزایی و همکاری، تقویت هویت ملی و عشق به ایران و وطن، در برنامه‌های اتحادیه گنجانده شود. بی‌شک امروز در فضای تعلیم و تربیت، گفتمان انقلاب اسلامی حاکم است. وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که بزرگ‌ترین خطر برای کشور، آسیب‌های اجتماعی است، گفت: در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی، موضوع هدایت، جایگاه مهمی دارد، لذا هدایت معلم ارزش‌آفرین است و هیچ بدیلی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت. کاظمی گفت: باید تمام ابعاد جنگ 12 روزه را برای دانش‌آموزان روایت کنیم که به‌ لطف خداوند در ۲ بخش این موضوع را پیگیری کردیم. وی افزود: در بخش اول ۳ کتاب برای دوره‌های تحصیلی تدوین و تألیف شده است که در 8 درس به تبیین ابعاد مختلف جنگ 12روزه می‌پردازد و بخش دیگر برنامه معاونت پرورشی و فرهنگی با عنوان «ایرانمون» است که 20 بسته فرهنگی برای آن تهیه شده و در قالب برنامه درسی مکمل دانش‌آموزی ارائه شده است. وزیر آموزش‌و‌پرورش در ادامه با بیان اینکه معاون پرورشی و فرهنگی وزارتخانه سال‌ها در تشکل‌های دانش‌آموزی فعالیت کرده است، گفت: دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی، گل‌های سرسبد نظام تعلیم و تربیت و جزو دانش‌آموزان تراز انقلاب و در عرصه‌های متعدد کشور، منشأ اثر و خدمت هستند. کاظمی با تأکید بر اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان مرکز تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب برای انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: ماهیت کار اتحادیه همین است یعنی حرکت دانش‌آموزان بر مدار گفتمان انقلاب اسلامی. وی ادامه داد: هرجا گفتمان عدالت، ولایت، تجلی ایمان و باور دینی، استکبارستیزی و محرومیت‌زدایی است در اتحادیه بسط و نشر پیدا می‌کند و از این جنبه نقش اتحادیه در تربیت دانش‌آموزان تراز انقلاب بی‌بدیل است. کاظمی تصریح کرد: باید تحولات و چرخش‌های تحول‌آفرینی در ساختار و روش‌ها ایجاد کنیم که خوشبختانه در دوره مدیریتی جدید در اتحادیه، رقم خورده است. وزیر آموزش‌و‌پرورش تأکید کرد: ما باید به مدرسه برگردیم، زیرا مدرسه کانون اصلی تربیت و سرافرازی ایران اسلامی است. سرمایه‌گذاری در مدرسه، آینده جمهوری اسلامی را در تمام حوزه‌ها تضمین می‌کند. کاظمی با یادآوری اینکه «بر اساس سند تحول بنیادین، باید در مدرسه موقعیت‌های تربیتی ایجاد کنیم»، تصریح کرد: مسؤولیت‌پذیری از مهم‌ترین موقعیت‌های تربیتی است که تشکل‌ها چنین کارکرد و نقشی را به دانش‌آموزان می‌دهند. وی در ادامه تأکید کرد: کار تشکیلاتی، کار متفاوتی است که مهارت‌های زیادی را به دانش‌آموزان یاد می‌دهد و مسائل را مستقیم و غیرمستقیم آموزش می‌دهد. وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه «رویکرد آموزش‌و‌پرورش بر این است که به مدرسه برگردیم»، گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هر دانش‌آموز در یک تشکل، فعالیت و مشارکت داشته باشد. باید تمرکز ما بر تربیت فناورپایه مبتنی بر افق‌های آینده باشد و توانمند کردن دانش‌آموزان اتحادیه در این مسیر بسیار مهم است. وی با اشاره به اهمیت آشنایی دانش‌آموزان با نرم‌افزارها و ابزارها اظهار کرد: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، باید تولید محتوا داشته باشد و برای آن نقشه راه تدوین و تهیه کند. وزیر آموزش‌و‌پرورش با تأکید بر اینکه «از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده کنید»، گفت: در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، ۲ شبکه را ایجاد کنید؛ شبکه اول، شبکه اختصاصی برای رهبران و راهبران اصلی اتحادیه و شبکه دوم، شبکه‌ای که پوشش عام داشته باشد. وی با تأکید به اینکه «باید رهبری میدان را به دانش‌آموزان بسپارید»، اضافه کرد: به دانش‌آموزان نقش بدهید و فضای فعالیت را برای آنها فراهم کنید. در این مراسم علیرضا کاظمی، از کتاب «قرار روز سیزده» رونمایی کرد که متشکل از مجموعه بیانات مقام معظم رهبری مدظله‌العالی با نوجوانان به ‌مناسبت 13 آبان‌ماه است.

جوان ایرانی؛ پایبند به هویت ملی

یافته‌های پژوهشی جدید مرکز مطالعات وزارت ورزش و جوانان نشان می‌دهد جوان ایرانی به رغم حضور فعال و مستمر در فضای مجازی و ارتباط موثر با دنیای دیجیتال اما همچنان وفادار به خانواده و پایبند به هویت ملی و ارزش‌های مذهبی و ملی است. نتایج حاصل از جدیدترین پیمایش ملی انجام شده در وزارت ورزش و جوانان با موضوع «جوان ایرانی، ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتارهای جوانان ایران» تصویری امیدبخش و قابل‌تأمل از نسل جدید کشور ارائه می‌دهد؛ نسلی که در عین آشنایی با جهان دیجیتال، همچنان ریشه در خانواده و هویت ایرانی دارد. بر پایه این گزارش ملی، خانواده همچنان اصلی‌ترین و محبوب‌ترین الگوی رفتاری جوانان ایرانی است. پس از آن، شخصیت‌های علمی، اقتصادی، دینی، ملی و هنری کشور در رده‌های بعدی قرار دارند و قهرمانان ورزشی نیز در رتبه هفتم الگوهای مورد علاقه جوانان ایرانی قرار دارند. در بخش هویت نیز، یافته‌های این پیمایش ملی نشان می‌دهد از میان هویت‌های گوناگون (ملی، قومیتی، دینی و جهانی) اکثریت جوانان «هویت ایرانی» را به‌عنوان مهم‌ترین بُعد ارزشی و فرهنگی خود برگزیده‌اند و شعار مشترک آنان در این پیمایش، جمله‌ الهام‌بخش «من یک ایرانی هستم» است. نکته دلگرم‌کننده این پیمایش آن است که جوانان ایرانی از رسانه‌های اجتماعی بیشتر برای گفت‌وگوهای خانوادگی و دوستانه استفاده می‌کنند؛ موضوعی که نشان‌دهنده وجود پیوند اجتماعی و عاطفی قوی در بطن جامعه ایرانی است. نتایج این پیمایش ملی به واقع چهره واقعی نسلی را نشان می‌دهد که با وجود چالش‌های عصر دیجیتال، در مسیر هویت‌یابی خود، میان ریشه‌های فرهنگی و دنیای نو تعادلی سازنده برقرار کرده است. 

ارسال نظر