12/آبان/1404
|
13:22

خط ریلی شلمچه – بصره؛ حلقه طلایی پیوند 2 ملت

گروه اقتصادی: کارشناسان معتقدند با توجه به حجم مبادلات کنونی ایران و عراق و نیز روند صعودی آن، مسیرهای جاده‏ای کنونی پاسخگو نیست، لذا ضرورت دارد زیرساخت‏های ریلی میان 2 کشور بویژه خط ریلی شلمچه - بصره هر چه سریع‏تر احداث شود.
ایران و عراق در سال‌های اخیر تبادلات گسترده‌ای در حوزه‌های گردشگری و تجارت داشته‌اند، به ‌گونه‌ای که سال ۱۴۰۳، آمار ثبت‌شده از تبادل ۷ میلیون گردشگر و حجم تجارت ۱۲ میلیارد دلاری حکایت داشت. ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل، بویژه تأخیر در راه‌اندازی خط ریلی شلمچه - بصره، یکی از عوامل اصلی افزایش زمان سفر و تجارت و کاهش رفاه مسافران میان ایران و عراق به شمار می‌رود. با توجه به رشد روزافزون گردشگری و مبادلات تجاری بین 2 کشور، این مسیر ریلی استراتژیک در آینده نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت. به همین بهانه جمعی از کارشناسان حوزه حمل‌و‌نقل ریلی از ایران و عراق در نشستی مشترک، نظرات خود را در رابطه با نقش شبکه ریلی در تقویت روابط تجاری و گردشگری بیان کردند.
مهندس علی حسون، مسؤول پرونده ریلی اندیشکده الرواق بغداد، در این نشست گفت: اتصال ریلی به سایر کشورها مزایای فراوانی دارد و در این زمینه اتصال به همسایگان از اهمیت بالاتری برخوردار است. منطقه خاورمیانه بویژه ایران و عراق که سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار کالا و میزان بالایی از مسافران را بین یکدیگر تبادل می‏کنند، بیش از هر زمان دیگر به چنین اتصالاتی نیازمند هستند. دولت عراق به صورت رسمی اعلام کرده کارکرد این خط ریلی رفاه در جابه‌جایی مسافران در سفرهای زیارتی، تفریحی و درمانی است، اما راه‌آهن می‏تواند در نقش انتقال کالا و تجارت منطقه‌ای نقش ایفا کند. 
همچنین مهندس محمدجواد شاهجویی، بنیانگذار اندیشکده حمل‌و‌نقل ایران و رئیس کمیته برنامه‌ریزی انجمن مهندسی حمل‌و‌نقل ایران در این نشست، در تایید سخنان علی حسون گفت: «از دیدگاه ایران، اهمیت این پروژه ابتدا در حوزه انتقال مسافر و کمک به حمل‌و‌نقل مسافران و با توجه به حجم عظیم سفرهای سالانه بین 2 کشور است. بنابراین همان‌گونه که بین سران 2 کشور توافق شده، دولت جمهوری اسلامی ایران علاقه‏مند است هر چه سریع‌تر اتصال ریلی شلمچه - بصره برقرار شود و حمل‌و‌نقل مسافران سریع‏تر انجام شود. در آینده هر 2 کشور به این نتیجه خواهند رسید که برای تقویت تجارت دوطرفه از این مسیر و سایر مسیرها باید استفاده کنند. 
شاهجویی افزود: شبکه‌های جاده‌ای فعلی حتی در صورت احداث خط ریلی شلمچه - بصره، پاسخگوی تبادلات بین 2 کشور نیست، بنابراین ایجاد مسیرهای جدید و توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای ضروری است.
گفتنی است خط ریلی شلمچه - بصره به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه حمل‌ونقل بین ایران و عراق از حدود 2 دهه پیش میان مسؤولان 2 کشور مطرح شده اما هنوز به بهره‏برداری نرسیده است. این در حالی است که این خط ریلی تنها نیازمند 33 کیلومتر ریل‏گذاری، مین‏روبی 16 کیلومتر ابتدایی مسیر و احداث یک پل 800 متری بازشو روی شط‌العرب است. کارشناسان معتقدند افتتاح این خط ریلی در کنار منافع راهبردی و ژئوپلیتیک برای 2 کشور، می‏تواند روابط تجاری و گردشگری میان طرفین را نیز توسعه دهد.

ارسال نظر