گروه اقتصادی: کارشناسان معتقدند با توجه به حجم مبادلات کنونی ایران و عراق و نیز روند صعودی آن، مسیرهای جادهای کنونی پاسخگو نیست، لذا ضرورت دارد زیرساختهای ریلی میان 2 کشور بویژه خط ریلی شلمچه - بصره هر چه سریعتر احداث شود.
ایران و عراق در سالهای اخیر تبادلات گستردهای در حوزههای گردشگری و تجارت داشتهاند، به گونهای که سال ۱۴۰۳، آمار ثبتشده از تبادل ۷ میلیون گردشگر و حجم تجارت ۱۲ میلیارد دلاری حکایت داشت. ضعف زیرساختهای حملونقل، بویژه تأخیر در راهاندازی خط ریلی شلمچه - بصره، یکی از عوامل اصلی افزایش زمان سفر و تجارت و کاهش رفاه مسافران میان ایران و عراق به شمار میرود. با توجه به رشد روزافزون گردشگری و مبادلات تجاری بین 2 کشور، این مسیر ریلی استراتژیک در آینده نقشی تعیینکننده خواهد داشت. به همین بهانه جمعی از کارشناسان حوزه حملونقل ریلی از ایران و عراق در نشستی مشترک، نظرات خود را در رابطه با نقش شبکه ریلی در تقویت روابط تجاری و گردشگری بیان کردند.
مهندس علی حسون، مسؤول پرونده ریلی اندیشکده الرواق بغداد، در این نشست گفت: اتصال ریلی به سایر کشورها مزایای فراوانی دارد و در این زمینه اتصال به همسایگان از اهمیت بالاتری برخوردار است. منطقه خاورمیانه بویژه ایران و عراق که سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار کالا و میزان بالایی از مسافران را بین یکدیگر تبادل میکنند، بیش از هر زمان دیگر به چنین اتصالاتی نیازمند هستند. دولت عراق به صورت رسمی اعلام کرده کارکرد این خط ریلی رفاه در جابهجایی مسافران در سفرهای زیارتی، تفریحی و درمانی است، اما راهآهن میتواند در نقش انتقال کالا و تجارت منطقهای نقش ایفا کند.
همچنین مهندس محمدجواد شاهجویی، بنیانگذار اندیشکده حملونقل ایران و رئیس کمیته برنامهریزی انجمن مهندسی حملونقل ایران در این نشست، در تایید سخنان علی حسون گفت: «از دیدگاه ایران، اهمیت این پروژه ابتدا در حوزه انتقال مسافر و کمک به حملونقل مسافران و با توجه به حجم عظیم سفرهای سالانه بین 2 کشور است. بنابراین همانگونه که بین سران 2 کشور توافق شده، دولت جمهوری اسلامی ایران علاقهمند است هر چه سریعتر اتصال ریلی شلمچه - بصره برقرار شود و حملونقل مسافران سریعتر انجام شود. در آینده هر 2 کشور به این نتیجه خواهند رسید که برای تقویت تجارت دوطرفه از این مسیر و سایر مسیرها باید استفاده کنند.
شاهجویی افزود: شبکههای جادهای فعلی حتی در صورت احداث خط ریلی شلمچه - بصره، پاسخگوی تبادلات بین 2 کشور نیست، بنابراین ایجاد مسیرهای جدید و توسعه زیرساختهای ریلی و جادهای ضروری است.
گفتنی است خط ریلی شلمچه - بصره به عنوان یکی از پروژههای راهبردی در حوزه حملونقل بین ایران و عراق از حدود 2 دهه پیش میان مسؤولان 2 کشور مطرح شده اما هنوز به بهرهبرداری نرسیده است. این در حالی است که این خط ریلی تنها نیازمند 33 کیلومتر ریلگذاری، مینروبی 16 کیلومتر ابتدایی مسیر و احداث یک پل 800 متری بازشو روی شطالعرب است. کارشناسان معتقدند افتتاح این خط ریلی در کنار منافع راهبردی و ژئوپلیتیک برای 2 کشور، میتواند روابط تجاری و گردشگری میان طرفین را نیز توسعه دهد.
خط ریلی شلمچه – بصره؛ حلقه طلایی پیوند 2 ملت
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها