آمار جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی طی ۶ ماه نخست سال جاری در حالی بیش از 10 هزار نفر در کشور اعلام شده است که نیمی از کشتهشدگان نوجوانان و جوانانی هستند که اغلب در حین رانندگی نسبت به رعایت قواعد و قوانین راهنمایی و رانندگی بیتوجه بودهاند. علاوه بر این، با وجود اقدامات انجامشده همچون افزایش تعداد دوربینهای کنترلکننده و نیز افزایش رقم جریمه تخلفات، همچنین مرمت نقاط حادثهخیز جادهای ولی کاهش محسوسی نسبت به سنوات گذشته به چشم نمیخورد و آمارها حکایت از افزایش جانباختگان حوادث رانندگی در سال جاری دارد. طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۴۱۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۰ هزار و ۸۲ نفر)، 3.3 درصد رشد داشته است. بر اساس اعلام این سازمان، از کل تلفات حوادث رانندگی در ۶ ماه اول امسال، ۸ هزار و ۳۳۳ نفر مرد و ۲ هزار و ۸۱ نفر زن بودند. در این مدت استانهای تهران با ۸۵۶، فارس با ۸۰۳ و خراسان رضوی با ۷۳۳ فوتی بیشترین و استانهای ایلام با ۱۰۶، کهگیلویهوبویراحمد با ۱۲۰ و قم با ۱۴۲ فوتی کمترین تعداد تلفات را داشتهاند. همچنین آمار تلفات حوادث رانندگی درونشهری در نیمه نخست امسال، بیشترین میزان رشد را در مقایسه با تصادفات برونشهری یا روستایی داشته است. در این مدت ۲ هزار و ۵۸۹ نفر در تصادفات درونشهری جان خود را از دست دادند، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۲ هزار و ۳۹۰ نفر بوده است، بنابراین در نیمه نخست امسال شاهد رشد 8.3 درصدی تلفات تصادفات درونشهری هستیم. گفتنی است آمار تلفات حوادث رانندگی در محورهای درونشهری طی سال گذشته ۴ هزار و ۷۵۹ نفر بوده که نسبت به سال قبل از آن 3.5 درصد کاهش داشته است. در ۶ ماه نخست امسال همچنین ۷ هزار و ۱۷۴ نفر در محورهای برونشهری، ۵۹۷ نفر در مسیرهای روستایی و مابقی در سایر مسیرها جان خود را از دست دادند. بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور، در نیمه نخست امسال متاسفانه 49.7 درصد از متوفیات حوادث رانندگی را نوجوانان و جوانان ۱۱ تا ۳۹ سال تشکیل داده است. در این مدت افراد بالای ۶۰ سال ۱۹.۵ درصد و افراد ۴۰ تا ۴۹ سال ۱۴ درصد کل تلفات را به خود اختصاص دادهاند. بر اساس آمار سالهای گذشته، ضربه به سر در تصادفات رانندگی علت اصلی مرگ و جان باختن افراد است و این علت در صدر دلایل مرگ در حوادث رانندگی قرار میگیرد اما در نیمه نخست امسال، شکستگیهای متعدد با اندکی اختلاف به عنوان علت اصلی مرگ در تصادفات قرار گرفته است. در این مدت ۳ هزار و ۶۲۸ نفر به دلیل شکستگیهای متعدد در حوادث رانندگی جان باختند که 34.8 درصد از کل تلفات را در بر میگیرد. پس از آن، ضربه به سر با ۳ هزار و ۴۷۳ فوتی (33.3 درصد از کل تلفات) و علل اشتراکی با ۲ هزار و ۲۰۸ فوتی (21.2 درصد از کل تلفات) بیشترین علت مرگ افراد در تصادفات رانندگی است. یادآور میشود سرعت بالای خودروها، ناایمن بودن خودروها و نیز عدم رعایت بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان میتواند زمینهساز وقوع تصادفات با شدت بالا و متأسفانه مرگ سرنشینان آن به دلایل ذکرشده باشد، بنابراین توجه به این نکات میتواند از بسیاری از این حوادث تلخ و خسارتبار جلوگیری کند. در نیمه نخست امسال ۲۰۲ هزار و ۱۴۵ مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۹۹ هزار و ۸۴۱ نفر)، 1.2 درصد بیشتر شده است. بر اساس آمارها، شهریورماه بیشترین تعداد کشتههای تصادفات را در مقایسه با دیگر ماههای سال به خود اختصاص میدهد. متاسفانه با وجود هشدارهای مکرر و تأکید بر لزوم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی، در شهریور امسال نیز تعداد تلفات حوادث رانندگی به بالاترین حد خود در طول ۶ ماه امسال رسید و بعد از ۲ سال مجدداً از مرز ۲ هزار فوتی عبور کرد و به ۲ هزار و ۶۴ نفر رسید. در این ماه تعداد تلفات تصادفات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6.1 درصد بیشتر شده است که از این تعداد هزار و ۶۱۹ نفر مرد و ۴۴۵ نفر زن بودند. با توجه به رشد آمار حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن سازمان پزشکی قانونی کشور به رانندگان عزیز توصیه میکند حتما در حین رانندگی قوانین و مقررات را رعایت کنند تا از بروز حوادث جبرانناپذیر جلوگیری شود.
۱۰ هزار و ۴۱۴ نفر در نیمه اول سال در پی حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند
نیمی از جانباختگان سوانح رانندگی جوانند
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها