21/آبان/1404
|
02:54
وقوع سالانه ۵۷ هزار مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور

فرسودگی ریه‌ها از دود خودروهای فرسوده

با آنکه آمارها حکایت از وقوع سالانه ۵۷ هزار مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور دارد ولی معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید: این آمار در کنار جان‌ باختن  24 هزار نفر طی سال بر اثر تصادفات در مجموع آمار وحشتناکی است که مهم‌ترین عامل آن دود ناشی از فعالیت خودروهای فرسوده و استفاده از خودروهای بی‌کیفیت در جاده‌هاست. 
طبق گزارش‌های موجود و بررسی‌های به عمل آمده، ۸۰ درصد انتشار گازهای آلاینده در کلانشهر تهران ناشی از تردد خودروها بویژه خودروهای فرسوده است، چرا که اغلب خودروهای داخلی سیستم احتراق و کاتالیست قدیمی دارند و پس از کمتر از ۲ سال، قادر به رعایت استانداردهای آلایندگی نیستند. از طرفی نیز بیشتر خودروهای خارجی هم بیشتر از 8 سال عمر دارند و عملاً از نظر آلایندگی و مصرف سوخت در سطح استانداردهای روز دنیا نیستند. 
از طرفی با وجود اجرای قانون هوای پاک ولی عملا این قانون تاثیر بسزایی بر کاهش آلودگی هوا بر جا نگذاشته و دستگاه‌های مرتبط نتوانسته‌اند آنگونه که باید به تکالیف‌شان عمل کنند، به طوری که منابع انتشار آلودگی در سال‌های اخیر نه‌تنها کم نشده، بلکه افزایش یافته است و سال به سال بر تعداد افرادی که به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند اضافه می‌شود. 
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در حاشیه نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت بیمارمحور دیابت در ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع سالانه بیش از ۵۷ هزار مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور، گفت: تولید خودروهای بی‌کیفیت با مصرف سوخت بالا یکی از مهم‌ترین عوامل اصلی آلودگی هواست، بهتر است خودروسازان از تولید خودروهای بی‌کیفیت دست بردارند. علیرضا رئیسی، آمار مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور را بسیار بالا توصیف کرد و با بیان اینکه آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند تهران، اصفهان، اراک و خوزستان بسیار بالاست، هشدار داد: آلودگی هوا علاوه بر هزینه‌های مستقیم، به دلیل ایجاد سموم تجمعی در بدن از طریق استنشاق و جذب پوست، منجر به بیماری‌های مزمن قلبی - عروقی، سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شود. معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا در حال انجام است اما هنوز تا کنترل آلودگی هوا فاصله داریم، بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک و زیرساخت‌های خودروهای برقی تأکید کرد. وی گفت: شهرداری‌ها در سراسر کشور با همکاری دولت و وزارت نیرو باید یکی از وظایف اصلی خود را ایجاد جایگاه‌های شارژ برای خودروهای الکتریکی قرار دهند. معاون وزیر بهداشت، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا را استفاده از سوخت‌های نامرغوب و مهم‌تر از آن کیفیت پایین خودروسازی در کشور دانست و گفت: این گروه دست بردار نیستند و خودروهای بی‌کیفیت با مصرف سوخت بسیار بالا تولید می‌کنند. 
رئیسی خطاب به خودروسازان داخلی پیشنهاد کرد به جای اینکه خودروهای بی‌کیفیت بنزینی تولید کنند، حداقل خودروی برقی وارد و آن را مونتاژ کنند و به مردم تحویل دهند، این روش خودروسازی را جمع کنید و به سمت خودروهای برقی بروید، این کار علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، منجر به کاهش مرگ‌ومیر در کشور می‌شود.
* هزینه سرسام‌آور آلودگی هوا
رئیسی هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا را سرسام‌آور خواند و گفت: حداقل ۱۰ برابر هزینه یک سال کشور، سالانه هزینه آلودگی هوا می‌شود. وی با اشاره به تلفات جاده‌ای، اظهار کرد: سالانه حدود ۲۴ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که ۳ عامل اصلی آن ضعف قوانین، جاده‌های بی‌کیفیت و خودروهای بی‌کیفیت است. 
معاون وزیر بهداشت با هشدار نسبت به آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای در کشور گفت: یعنی یک‌دهم نرخ باروری، سالانه جمعیت از دست می‌رود؛ این افراد مولد جامعه هستند. رئیسی توضیح داد: خودروی بی‌کیفیت هم جیب مردم را با قیمت بالا خالی می‌کند، هم باعث مرگ‌ومیر جاده‌ای می‌شود و هم هوا را آلوده می‌کند، جوانی که مجبور به خرید چنین خودرویی آن هم با وام می‌شود، هم بدهکار می‌شود، هم جان خود و خانواده‌اش را به خطر می‌اندازد. وی تأکید کرد: با یک خودروی بی‌کیفیت، ضربات مهلکی به جمعیت کشور وارد می‌کنیم، این چرخه باید شکسته شود.

ارسال نظر
پربیننده