
پایگاه خبری عبری زبان وای نت در گزارشی در این رابطه اعلام کرد، اسرائیل تمام تلاش خود را به کار بسته است تا پروژه احداث جاده و خط آهن ممتد از امارات متحده عربی تا حیفا که میتواند هند و خاورمیانه را به اتحادیه اروپا متصل کند، از کما خارج کند.
براساس گزارش این رسانه عبری زبان، میری ریگیو وزیر ترابری اسرائیل هفته گذشته سفر مرموز و غیر رسانهای به امارات متحده عربی داشت تا جانی دوباره به پروژه احداث این جاده بپردازد.
وای نت تاکید کرد، بر خلاف سفرها و فعالیتهای این وزیر، این بار خبری از تصاویر، عکس و ویدئو نبود و هیچ انعکاسی در صفحاتش در شبکههای اجتماعی پیدا نکرد، تیم رسانهای وزیر هم هیچ نوع فعالیتی در این زمینه از خود نشان نداد و خود وزیر نیز با هیچ یک از رسانهها گفتگو نکرد، تا این تلاش در سکوت کامل انجام شود.
با این حال خبرهای رسیده از سفر وزیر پس از برگزاری چندین جلسه با همتایان خود در امارات متحده عربی، سوالاتی را در اسرائیل برانگیخت.
دلیل آن احتمالاً در جلسه مهم و احتمالاً تعیین کنندهای است که چهارشنبه گذشته بین ریگیو و تیمش و یک چهره برجسته نزدیک به خانواده حاکم برگزار شد:
در این جلسه رئیس راهآهن اتحاد، سازمان راهآهن ملی امارات، و وزیر حمل و نقل امارات حضور داشتند.
این جلسه که چندین ساعت طول کشید، بر فعال سازی مجدد این پروژه که «راهآهن صلح» نامگذاری شد، متمرکز بود.
این جاده قرار است کالاها را از هند به بندر ابوظبی و از آنجا، از طریق راهآهن پرسرعت از طریق دبی، عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا وارد کند. از حیفا، کالاها با کشتی به اروپا و ایالات متحده توزیع خواهند شد.
خبرنگاران یدیعوت آحارانوت (که وای نت بخشی از آن است)مطلع شدند که این جلسه که پس از تعلیق نزدیک به دو سال پروژه به دلیل جنگ و همزمان با سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به واشنگتن مجددا برگزار شد.
اسرائیل تمام تلاش خود را برای نجات این پروژه از کما به کار بسته است و پس از آن صورت گرفت که مقامات فرانسوی و ترکیهای در ماههای اخیر به آمریکاییها که بر این طرح نظارت دارند، فشار آوردند تا مسیر راهآهن را از طریق سوریه و لبنان تغییر دهند.
در بخش دیگری از این گزارش هم آمده است: از زمان شروع جنگ غزه، این پروژه متوقف شده است، اما با وجود آن اماراتیها توقفی در پیشبرد آن نداشته اند، و در مذاکرات خود با هندیها، سعودیها و اردنیها پیشرفت قابل توجهی را کسب کردهاند.
مسیر پیشنهادی آنها در منطقه بحرالمیت به پایان میرسد، در حالی که نقطه اتصال پیشنهادی اسرائیل در 20 تا 30 کیلومتری شمالتر، در داخل اردن واقع شده است. اسرائیل از اماراتیها میخواهد که نقطه اتصال را به سمت شمال منتقل کنند، در حالی که نقشه آنها را به حرکت به سمت جنوب ترغیب میکند.
در این جلسه، توافق شد که یک مدیریت مشترک بین دو طرف، متشکل از مقامات ارشد راهآهن اسرائیل و مقامات ارشد مقامات راهآهن امارات، ایجاد شود. از جمله موارد دیگر، این مدیریت در نهایت ترافیک قطار بین دو طرف را مدیریت خواهد کرد، مشابه سیستم فعلی ترافیک هوایی موجود در جهان.
علاوه بر این، دو طرف توافق کردند که این مدیریت امکانسنجی ایجاد خط آهن بین اردن و اسرائیل را نه تنها از طریق بیت شن، بلکه در ابتدا از طریق منطقه جنوبی بحرالمیت نیز بررسی کند تا از پیچیدگیهای سیاسی جلوگیری شود.
پروژه راهآهن با هدف ایجاد یک شبکه زیرساختی جامع که هند، خاورمیانه و اتحادیه اروپا را از طریق راهآهن، خطوط باری، کابلهای ارتباطی و خطوط لوله برق به هم متصل میکند، اجرا میشود. این پروژهای است که توسط جو بایدن، رئیس جمهور سابق آمریکا، آغاز و توسط دولت ترامپ ادامه یافت.
وزارت حمل و نقل و همراهان وزیر ریگیو تا امروز در این مورد سکوت کردند و حتی پس از انتشار این گزارش نیز حاضر به اظهار نظر نشدند.
همچنین ریگیو در طول سفر خود چندین جلسه با مقامات ارشد بخش هوانوردی امارات متحده هم برگزار کرد. در میان این جلسات، او با رئیس هواپیمایی امارات دیدار کرد و از او خواست که پروازها به اسرائیل از سر گرفته شود.
انتهای پیام/