با وجود مجازی شدن مدارس و دانشگاهها، تعطیلی مهدهای کودک و پیشدبستانیها، همچنین دورکاری برخی نیروهای اداری، هوای تهران دیروز برای سومین روز متوالی در وضعیت قرمز آلودگی قرار گرفت، به طوری که میانگین کیفیت هوای پایتخت با شاخص 160 وضعیت قرمز (ناسالم برای همه گروهها) را به ثبت رساند؛ شرایط سخت آب و هوایی که به توصیه کارشناسان بهداشت، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیتهای طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند و سایر افراد جامعه نیز ضمن کاهش فعالیتهای طولانی در هوای باز، پروتکلهای بهداشتی را نیز رعایت کنند. طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، روز گذشته هوای یک ایستگاه پایتخت در شرایط بنفش و ۲۱ ایستگاه دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفت، به طوری که هوای هیچیک از مناطق تهران قابل قبول گزارش نشد. مطابق پیشبینی سازمان هواشناسی این وضعیت تا پایان هفته جاری در پی سکون جوی و عدم وزش باد موثر ادامهدار خواهد بود؛ هوای آلودهای که نفس پایتختنشینان را به شماره انداخته و با وجود اجرای قانون هوای پاک اما نهادها، دستگاهها و سازمانهای مرتبط تکالیف خود را در این زمینه بخوبی انجام ندادهاند. روز گذشته در پی تداوم آلودگی هوا اعضای شورای شهر تهران نسبت به این وضعیت و اجرا نشدن مصوبات مدیریت شهری در حوزه حملونقل انتقاد کردند. سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به معضل آلودگی هوا که هر سال گریبانگیر شهروندان میشود، اظهار کرد: این پدیده هم قابل پیشبینی است و هم قابل رفع اما سالهاست راهحلهای اساسی اجرایی نشده است. بسیاری از کلانشهرهای جهان مشکلات مشابه تهران داشتهاند اما با اتخاذ تدابیر عملی آن را برطرف کردند. وی ادامه داد: تنها اقدام ما این است که در روزهای خفقانآور، مدارس و دانشگاهها را تعطیل و ادارات را دورکار کنیم؛ این روش در واقع فرار از مسؤولیت است. تشکریهاشمی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجامشده، آلاینده غالب پایتخت ذرات کمتر از 2.5 میکرون هستند، گفت: حدود ۶۸ درصد آلایندهها از منابع متحرک بویژه خودروها و موتوسیکلتها منتشر میشود و سالهاست اعلام میکنیم هر موتور بنزینی به اندازه 8 خودرو آلودگی تولید میکند؛ با این حال با وجود مصوبه برقیسازی موتورها هنوز حتی یک دستگاه هم به مردم تحویل نشده است. از طرفی فقط در حوزه اتوبوس، ۳۸ هزار میلیارد تومان مصوبه داشتهایم اما با وجود همه تلاشها، هیچ اتوبوسی به ناوگان اضافه نشده است. 4 سال تلاش کردهایم اما تنها ۱۵ درصد پیشپرداخت قرارداد واگنها پرداخت شده است. طبق قانون هوای پاک، ۲۳ نهاد مسؤولیت دارند اما بیش از ۸۰ درصد اثرگذاری اولیه بر عهده شهرداری تهران، پلیس و وزارت صمت است. در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر نیز در این باره خاطرنشان کرد: شهرداری به وظایف خود عمل کرده است؛ شهرداری موتوسیکلت تولید نمیکند. ما با سازندگان صحبت کردیم و گفتند چون قیمت آن گرانتر است به آنها یارانه بدهیم تا موتوسیکلت تولید کنند. ما میتوانیم بخشی از این کمک را بپذیریم که به جای ساخت موتوسیکلتهای بنزینی موتوسیکلتهای برقی تولید کنند. علاوه بر این قرار است تا پایان امسال ۸۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شود.
* هشدار اورژانس تهران به گروههای حساس
معاون پژوهشی اورژانس از گروههای حساس خواست در خانه بمانند و با رعایت توصیههای ایمنی از تشدید مشکلات تنفسی و قلبی جلوگیری کنند. سعید مهرسروش با اشاره به افزایش شاخص آلودگی هوا در روزهای اخیر، مجموعهای از توصیههای پیشگیرانه و مراقبتی را برای شهروندان تشریح کرد. وی با تأکید بر اینکه آلودگی هوا بیشترین اثر را بر گروههای حساس دارد، گفت: کودکان زیر 5 سال، سالمندان بالای ۵۵ سال، بیماران قلبی و تنفسی و همچنین زنان باردار باید در روزهای اوج آلودگی تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در محیط بسته بمانند. در این شرایط بهتر است در و پنجرهها بسته بماند و در صورت وجود دستگاه تصفیه هوا، فیلترهای هوا فعال باشد و در نبود این دستگاه، استفاده از بخور سرد میتواند به کاهش خشکی و تحریک تنفسی کمک کند اما بخورهای چرب اصلاً توصیه نمیشود. معاون پژوهشی اورژانس تهران استفاده از ماسکهای مناسب را برای افرادی که ناچار به تردد هستند ضروری دانست و تصریح کرد: برای آلودگی هوا تنها ماسکهای 95N کارایی دارند و ماسکهای جراحی معمولی هیچ نقشی در جلوگیری از ورود ذرات معلق ریز ندارند. مهرسروش همچنین به ضرورت تغذیه مناسب اشاره کرد و اظهار داشت: در روزهای آلوده، مصرف مایعات فراوان، شیر و مواد غذایی حاوی آنتیاکسیدانها مانند میوه و سبزیها بسیار کمککننده است. در مقابل، باید از مصرف تنقلات فرآوریشده مثل چیپس، پفک، سوسیس و کالباس پرهیز شود.
ادامه وضعیت قرمز هوای پایتخت برای سومین روز متوالی
مه سمی روی تهران
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها