17/آذر/1404
|
02:39
درخواست سازمان غذا و دارو برای برخورد با تبلیغ دارو در پیام‌رسان‌های داخلی

خرید داروی مجازی، تهدید‌کننده سلامت

با آنکه کارشناسان بهداشت هشدار می‌دهند خرید دارو و مکمل‌های آن خارج از بازار رسمی و داروخانه‌ها سلامت بیماران و مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد ولی همچنان برخی با بی‌توجهی به این مساله مهم حیاتی اقدام به تهیه دارو یا مکمل‌های دارویی از بازار آزاد یا فضای مجازی می‌کنند که با این کار جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. این در حالی است که بر اساس قانون مقرر شده است تنها در صورتی باید دارو به فروش برسد که وزارت بهداشت، صلاحیت مسؤول فنی را به عنوان یک داروساز تایید کند و دارو بدون نسحه فروخته نشود اما این روزها نه‌تنها بازار ناصر خسرو مملو از فروشندگانی است که داروهای کمیاب و نایاب می‌فروشند و اغلب آنها غیراستاندارد و تاریخ‌گذشته هستند، بلکه با توسعه شبکه‌های اجتماعی فروش دارو به فضای مجازی رفته است؛ بدون اینکه نظارت چندانی روی آن انجام شود. اکنون در اینستاگرام و فضا‌های مجازی مواد دارویی زیادی به فروش می‌رسد، حتی مواردی که ممکن است از نظر سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، دارو حساب شود اما مردم آن را دارو ندانند مثل بعضی از نوشیدنی‌ها و مواد بهداشتی و خوراکی‌هایی که خاصیت دارویی دارند نیز جزو موارد ممنوعه فروش اینترنتی هستند اما متأسفانه این گستردگی به حدی است که حتی دارو‌هایی که موارد سوءمصرف دارند نیز به صورت اینترنتی به فروش می‌رسند. توجه به این موضوع تا جایی است که سرپرست دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان غذا و دارو اعلام کرده است طبق رصدهای انجام‌شده، در پیام‌رسان‌های بله و ایتا حجم قابل‌توجهی از فروش و تبلیغ غیرمجاز مکمل‌ها، داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی بدون مجوز سازمان غذا و دارو در حال انجام است. به گفته سعید مهرزادی، بسیاری از این اقلام فاقد مجوز سازمان غذا و دارو هستند و مصرف آنها می‌تواند سلامت مردم را تهدید کند، چرا که عرضه مکمل‌ها و فرآورده‌های دارویی صرفاً باید در داروخانه و زیر نظر مسؤول فنی انجام شود و فروش اینترنتی این محصولات خارج از ضوابط قانونی، مصداق تخلف است. سرپرست دفتر بازرسی تاکید دارد؛ طبق ضابطه دارورسانی اینترنتی، هرگونه فعالیت در حوزه فروش آنلاین محصولات سلامت‌محور فقط با مجوز رسمی سازمان غذا و دارو مجاز است و فعالیت‌های خارج از این چارچوب به مراجع قضایی اعلام خواهد شد، بنابراین برای جلوگیری از فروش دارو در فضای مجازی که ممکن است سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد، عوامل مرتبط باید اقدامات لازم برای محدودسازی و توقف این تخلفات در پیام‌رسان‌های بله و ایتا را در دستور کار قرار دهند.
* تأثیر تبلیغات اغواگرانه دارو بر سلامت مردم
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره تبلیغات اغواگرانه تاثیرات سلامت‌محور برخی کالاها و محصولات اظهار کرد: صدور مجوز تولید به معنای صدور مجوز برای مطرح کردن ادعاهای درمانی و تبلیغ آن محصول نیست، بلکه هرکدام از این مسائل به مجوزهای مختص به خود نیاز دارند. به عنوان مثال اگر تصمیم بر این است که در یک پیام بازرگانی بگویند مصرف یک محصول می‌تواند از ریزش مو تا دیابت و MS را درمان کند، باید مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کنند. اگر می‌خواهند بگویند یک محصول از یک ویژگی درمانی برخوردار است، وزارت بهداشت، شواهد علمی آن محصول را دریافت می‌کند و نسبت به صحت و درستی ادعاهای مطرح‌شده در کمیته‌های علمی و تخصصی اقدام می‌کند. احمد اسماعیل‌زاده گفت: متاسفانه، پخش این تبلیغات سبب فریب مردم می‌شود و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد. وزارت بهداشت، متولی سلامت مردم در کشور است و هرکس بخواهد درباره سلامت ادعایی مطرح کند، می‌بایست مجوزهای لازم را از دفاتر فنی وزارت بهداشت دریافت کند.

ارسال نظر