رانندگان پرخطر اغلب نوجوانان و جوانانی هستند که با سرعت غیرمجاز، لاییکشی و بیتوجهی به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی جان خود و دیگران را به خطر میاندازند. این افراد در حالی با جریمه یا برخورد قضایی مواجه میشوند که به گفته پلیس برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار رانندگی جرایم و مجازات آنها باید بیشتر شود، بویژه رانندگانی که الکل مصرف میکنند یا به مواد مخدر و روانگردانها معتاد هستند اما در این شرایط رانندگی میکنند. تخلف رانندگی در حالت مستی میتواند پیامدهای جدی از جمله مجازاتهای مالی، زندان و ثبت سوابق کیفری به همراه داشته باشد، همچنین تصادفات ناشی از این پدیده میتواند خسارات جانی و مالی بسیاری به بار آورد. رانندگی در حالت مستی، در همه جای جهان مجازات سنگینی دارد و از نظر اخلاقی هم نقد میشود چون احتمال آسیبهای سنگین به دیگران و خود راننده را بالا میبرد. در کشور ما هم توقیف خودرو به دلیل شرب خمر، کمترین مجازاتی است که برای این تخلف خطرناک در نظر گرفته شده است. توجه به این مساله مهم تا جایی است که روز گذشته سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به تصادفات ناشی از مصرف الکل، تصریح کرد: قانون موجود در این زمینه بازدارنده نیست. درخواست ما این است که توقیف خودرو افراد دارای مصرف الکل به یک ماه افزایش یابد، حداقل جریمه ۲۰ میلیون تومان تعیین شود و در دوره توقیف گواهینامه، هرگونه رانندگی یا وقوع تصادف، جزو عوامل تشدیدکننده جرم محسوب شود. این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا بازدارندگی لازم برقرار شود. وی در جلسه کمیته هماهنگی طرحهای ترافیکی ویژه زمستان ۱۴۰۴ که از 25 آذر شروع میشود گفت: متأسفانه در زمستان گذشته 3383 نفر از هموطنانمان جان خود را در تصادفات از دست دادند، بنابراین تمام هم و غم و تلاش ما باید بر 2 موضوع اساسی متمرکز باشد؛ نخست اینکه همه ما حضور بهموقع و اثرگذار داشته باشیم تا از انسداد محورها و در راه ماندن مردم جلوگیری شود و دوم اینکه با هر تمهیدی که لازم است، مانع وقوع تصادفات شویم. پلیس نیز با جدیت کنترل وسایل نقلیه در محورهای اصلی را از نظر داشتن تجهیزات زمستانی، مدارک معتبر، معاینه فنی و بیمه شخص ثالث دنبال خواهد کرد. علاوه بر این از معاون عملیات پلیس راهور نیز خواستهایم مکاتبهای با مراکز معاینه فنی انجام دهند تا از امروز تا پایان زمستان تمرکز ویژهای بر الزامات رانندگی در شرایط برفی و سرد داشته باشند. به گفته سردار حسینی، اکنون باید از قابلیتهای گسترده سامانهها برای ثبت انواع تخلفات رانندگی استفاده کرد. یکی از مهمترین تخلفات، عدم رعایت فاصله طولی است؛ مشکلی که سالهاست باعث وقوع تصادفات متعدد و بویژه حوادث زنجیرهای در کشور میشود. اکنون که سامانهها توانایی سنجش فاصله طولی بر اساس سرعت و پارامتر زمان را دارند، ضروری است این قابلیت به طور کامل فعال شود. وی در ادامه درباره جزئیات رسیدگی کارشناسی به سانحه اخیر خانواده معاون رئیسجمهور توضیح داد که بررسیهای کامل میدانی و فنی «هیچ نشانهای از دخالت خودروی دیگر» را تأیید نمیکند و حادثه ناشی از «خستگی و خوابآلودگی» راننده بوده است. سردار حسینی در پاسخ به پرسشی درباره برخی شایعات منتشرشده در فضای مجازی پیرامون حادثه منجر به فوت خانواده معاون رئیسجمهور، اعلام کرد: حادثه بسیار تلخ و ناگواری بود. کارشناسان پلیس بر اساس آثار، علائم و شواهد موجود در صحنه اظهارنظر میکنند. در این حادثه، چه کارشناس اولیه و چه تیمهای تکمیلی اعزامشده، هیچگونه آثار انعکاسی یا تغییر جهت ناگهانی را مشاهده نکردند. وقتی آثار واکنش لحظهای راننده روی سطح آسفالت وجود نداشته باشد، مفهوم آن این است که راننده تا لحظه برخورد کنترلی بر خودرو نداشته و علت عمده این وضعیت، خستگی و خوابآلودگی است. ترکیدگی لاستیک نیز پس از برخورد و بر اثر شدت ضربه بوده است. به گفته رئیس پلیس راهور، حتی اگر فرض کنیم وسیله دیگری باعث انحراف شده باشد، فقط عنوان علت تامه تغییر میکند و حادثه همچنان ناشی از عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه خواهد بود. هیچ عامل دیگری در وقوع این حادثه دخالت نداشته است.
پربیننده
تازه ها