۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۴:۳۵

اخبار اجتماعی

با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان حفاظت محیط‌ زیست انجام می‌شود
حمایت از اشتغال‌زایی برای توسعه مشاغل سبز

در راستای تحقق سیاست‌های کلان نظام مبنی بر تلفیق پیشرفت اقتصادی با حفاظت از محیط‌ زیست، تفاهمنامه همکاری میان ستاد اجرایی فرمان امام و سازمان حفاظت محیط‌ زیست با هدف حمایت از اشتغال‌زایی، توسعه مشاغل سبز و تقویت سرمایه‌گذاری‌های سازگار با محیط‌ زیست امضا شد. بر اساس این تفاهمنامه، محورهای همکاری دو طرف شامل شناسایی، ارزیابی زیست‌محیطی، اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی اجرای طرح‌های اشتغال‌زا با اثرات مثبت و قابل سنجش زیست‌محیطی در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای است. همچنین تأمین منابع مالی، اعطای تسهیلات اعتباری، حمایت از اجرای پروژه‌های نمونه و توسعه الگوهای موفق در حوزه‌هایی نظیر مدیریت پسماند، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری پایدار، کشاورزی ارگانیک، احیای منابع طبیعی، کاهش آلودگی‌ها، تولید و فرآوری سبز، ساختمان‌های سبز و شهرسازی پایدار از دیگر محورهای این همکاری عنوان شده است. سازمان حفاظت محیط‌ زیست متعهد شد با ارائه مشاوره‌های تخصصی، انطباق طرح‌ها و پروژه‌های مشترک با ضوابط، استانداردها و مقررات زیست‌محیطی را تضمین کند. شناسایی و اولویت‌بندی مناطق مستعد برای اجرای پروژه‌های سبز، تسریع و تسهیل در صدور مجوزها و تأییدیه‌های زیست‌محیطی، همکاری در تهیه بانک اطلاعاتی از فارغ‌التحصیلان و متخصصان حوزه محیط‌ زیست و منابع طبیعی و نظارت مستمر بر عملکرد زیست‌محیطی پروژه‌ها از دیگر تعهدات این سازمان است. ستاد اجرایی فرمان امام نیز ضمن بهره‌گیری از ظرفیت شبکه بنیاد برکت در سراسر کشور، مسؤولیت تأمین و تخصیص منابع مشخص مالی، اعتبارات و تسهیلات بانکی با شرایط مساعد و نیز فراهم‌سازی زیرساخت‌های فیزیکی، فناوری و اداری مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های مشترک را بر عهده گرفته است. 

***
لزوم اصلاح الگوی مصرف آب در تهران

مدیرکل محیط‌ زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با تأکید بر اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف شهری گفت: استفاده از پساب تصفیه‌شده، توسعه فضای سبز کم‌مصرف، به‌کارگیری فناوری‌های نوین و افزایش آگاهی عمومی از مهم‌ترین راهکارهای عبور از تنش آبی در پایتخت به شمار می‌رود. محمدصابر باغخانی‌پور در پیش‌نشست تخصصی بررسی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت پایدار منابع آب که با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و نخبگان علمی و دانشگاهی برگزار شد، بر ضرورت تغییر رویکردها، افزایش بهره‌وری و بررسی راهکارهای مدیریت پایدار آب و استفاده از راهکارهای نوین در مدیریت آب شهری تأکید کرد. وی با اشاره به شرایط اقلیمی کشور و کاهش منابع آب تجدیدپذیر اظهار کرد: مدیریت آب در کلانشهر تهران نیازمند نگاه جامع، برنامه‌ریزی بلندمدت و مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌ها و شهروندان است. باغخانی‌پور با تأکید بر اهمیت اصلاح الگوی مصرف آب در بخش‌های مختلف شهری افزود: استفاده از پساب تصفیه‌شده، توسعه فضای سبز کم‌مصرف، به‌کارگیری فناوری‌های نوین و افزایش آگاهی عمومی از مهم‌ترین راهکارهای عبور از تنش آبی در پایتخت به شمار می‌رود.

***
غنی‌سازی نان نقش مهمی در ارتقای سلامت عمومی دارد

نان به عنوان غذای اصلی بخش بزرگی از مردم، سهم قابل توجهی در تأمین انرژی روزانه دارد اما به تنهایی نمی‌تواند همه ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن را فراهم کند؛ به همین دلیل، غنی‌سازی نان با افزودن ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری، نقش مهمی در ارتقای سلامت عمومی ایفا می‌کند. در فرآیند غنی‌سازی نان معمولاً موادی مانند آهن، اسیدفولیک، ویتامین‌های گروه B و گاهی روی به آرد افزوده می‌شود. این کار به پیشگیری از کم‌خونی، کاهش نقص‌های مادرزادی، تقویت سیستم عصبی و افزایش توان جسمی و ذهنی افراد کمک می‌کند. از آنجا که نان به صورت روزانه و گسترده مصرف می‌شود، غنی‌سازی آن روشی کم‌هزینه و مؤثر برای رساندن مواد مغذی به اقشار مختلف جامعه، بویژه کودکان و زنان باردار محسوب می‌شود. در ایران، برنامه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه و بهبود کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، از طریق تامین ریزمغذی‌های ضروری (آهن و اسیدفولیک) انجام می‌شود. انتظار می‌رود با انجام این طرح ۳۰ درصد نیاز روزانه افراد جامعه به آهن و اسیدفولیک نسبت به مقادیر توصیه‌شده تامین شود. غنی‌سازی آرد گندم با آهن و اسیدفولیک مشمول همه آردهای نانوایی مرسوم در جامعه به جز آرد کامل است.

***
تکیه بر بومی‌سازی و توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی

هفتمین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) همزمان با هفته پژوهش و در کنار نمایشگاه «دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار»، از ۲۲ آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با مشارکت همراه اول، نخستین اپراتور تلفن همراه کشور برای مدت ۴ روز آغاز به کار کرده است. این رویداد به همت دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و با مشارکت دستگاه‌های بزرگ دولتی و بنگاه‌های پیشرو صنعتی برگزار شده است. همچنین این نمایشگاه، بستری برای طرح مستقیم نیازهای فناورانه از سوی سازمان‌ها و صنایع فراهم کرده است؛ رویکردی که با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، تقویت پیوند صنعت و دانشگاه و ایجاد زمینه انعقاد قراردادهای فناورانه میان متقاضیان صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌شود. در همین راستا، مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول به ‌عنوان بازوی تحقیق و توسعه نخستین اپراتور تلفن همراه، با حضوری فعال در این دوره از نمایشگاه بر تعهد خود به بومی‌سازی فناوری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان داخلی تأکید کرده است و با اولویت تأمین نیازهای فناورانه از مسیر نمونه‌ها و راهکارهای بومی، مجموعه‌ای از سرویس‌ها و محصولات نوآورانه خود را در معرض تعامل با فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده است.

ارسال نظر
captcha