25/آذر/1404
|
15:38
چاره‌اندیشی برای جلوگیری از پدیده «جوانمرگی» در تصادفات

سبقت تصادفات درون‌شهری از برون شهری

تصادفات جاده‌ای در حالی سالانه باعث مرگ ۲۰ هزار نفر از هموطنان‌مان که عمده آنان جوانان هستند و حدود 400 هزار مصدوم در کشور می‌شود که به گفته کارشناسان ترافیک و حوزه سلامت، با چاره‌اندیشی و استفاده از فناوری‌های نوین بویژه هم‌افزایی دستگاه‌ها در حل این معضل می‌توان به کاهش تدریجی و محسوس تصادفات امیدوار بود. 
در وقوع تصادفات عوامل متعددی چون وضعیت جاده‌ها و خودروها، عامل انسانی و... دخیل هستند اما در این میان همه دستگاه‌های مرتبط باید نسبت به تکالیف خود در این زمینه بخوبی عمل کنند. طبق گزارش‌ها هزینه تصادفات برای کشور بسیار سنگین است؛ برآوردها نشان می‌دهد حدود ۱۹ درصد بودجه کشور به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف تبعات تصادفات می‌شود، در حالی که هزینه پیشگیری و استفاده از فناوری‌های نوین در مقایسه با این خسارت‌ها بسیار ناچیز است. 
از آنجا که آمار بالای تلفات حوادث رانندگی، ایران را در رتبه دوازدهم دنیا در میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن قرار داده است و قربانیان اغلب نوجوانان و جوانان که نیروی مولد و سرمایه انسانی کشور محسوب می‌شوند، هستند بنابراین باید راهکارهایی در راستای کاهش میزان تصادفات اندیشیده شود. در این باره جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، این آمار را فاجعه‌ای انسانی توصیف کرد و گفت: پلیس راهور با دراز کردن دست همکاری به سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، به دنبال بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها برای مدیریت هوشمند ترافیک و کاهش سوانح رانندگی است. سردار حسن مومنی دیروز در رویداد تبادل فناوری در حوزه کارآفرینی و مدیریت ترافیک در عصر هوشمندی با قدردانی از خدمات و تلاش‌های این مجموعه‌ها گفت: هدف از برگزاری این جلسه، قدردانی از زحمات شما و دراز کردن دست همکاری پلیس راهور به سوی شرکت‌های دانش‌بنیان برای برداشتن گام‌های مؤثر در مدیریت ترافیک و کاهش تصادفات است. 
به گفته وی، بیش از ۳۰ دستگاه در موضوع تصادفات نقش دارند و اگر بتوانیم میان همه این دستگاه‌ها هم‌افزایی کامل ایجاد کنیم و هرکدام مسؤولیت‌های خود را به‌ درستی انجام دهند، می‌توان به کاهش محسوس تصادفات امیدوار بود. جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: انتخاب مسیر نوین و فاصله گرفتن از روش‌های سنتی، نیازمند بهره‌گیری از توان فکری و تخصصی شرکت‌های دانش‌بنیان است. عزم و اراده پلیس راهور بر ادامه این مسیر، حتی با وجود موانع، جدی است و امیدواریم با همکاری مشترک، گام‌های مؤثری برای حفظ جان هموطنان برداشته شود. 
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به افزایش دوباره تصادفات در سال جاری، گفت: متأسفانه در سال ۱۴۰۳ پس از چند سال کاهش، دوباره شاهد رشد تصادفات بودیم. بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی، در ۷ ‌ماه نخست امسال نیز حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش جان‌باختگان ثبت شده و ۱۲ هزار و ۷۸۰ نفر از هموطنان‌مان جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند. نکته نگران‌کننده این است که این افزایش بیشتر در حوزه درون‌شهری رخ داده به ‌طوری ‌که تصادفات درون‌شهری حدود ۱۰ درصد رشد داشته، در حالی که افزایش تصادفات برون‌شهری تنها حدود 1.5 درصد بوده است. این روند در سال‌های گذشته سابقه نداشته است. 
مومنی با اشاره به سهم بالای تهران تأکید کرد: سهم تهران از کل تصادفات درون‌شهری کشور ۱۷ درصد است اما در ۷ ‌ماه امسال، ۶۰ درصد از افزایش تصادفات درون‌شهری کشور مربوط به تهران بوده است؛ یعنی از ۲۷۴ افزایش جان‌‌باخته در شهرها، بیش از ۶۰ درصد آن به تهران اختصاص دارد. این موضوع نیازمند توجه ویژه شهرداری تهران و استفاده هدفمند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پایتخت است. 
وی با اشاره به اینکه با پدیده جوانمرگی در تصادفات مواجه هستیم، ادامه داد: در حالی که کشور سیاست جوانی جمعیت را دنبال می‌کند، متأسفانه بیشترین قربانیان تصادفات از میان جوانان و نیروهای مولد جامعه هستند. حدود ۲۰ درصد جان‌باختگان تصادفات در بازه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال قرار دارند و بیش از ۶۰ درصد جان‌باختگان را افراد در سن کار تشکیل می‌دهند. این موضوع خسارات جبران‌ناپذیری را از نظر انسانی، اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد می‌کند. در چنین شرایطی در حوزه کاهش تصادفات، اختیار انتخاب نداریم و ناگزیر باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کنیم. در عصر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و فناوری‌های نوظهور، نمی‌توان با ابزارها و روش‌های سال‌های گذشته مسائل امروز را حل کرد. سرعت رشد فناوری بسیار بالاست و اگر از این ظرفیت‌ها به‌ درستی استفاده نکنیم، از روند تحولات عقب خواهیم ماند.

ارسال نظر