بر اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافری در محور اصفهان - نطنز، 13 نفر جان خود را از دست دادند و 11 نفر مصدوم شدند. این حادثه شامگاه دوشنبه در کیلومتر 80 محور اصفهان به نطنز و در محدوده 10 کیلومتری آزادراه شرق اصفهان (پل شیراز) رخ داد. به گفته جانشین پلیس راه فراجا، بررسیهای اولیه نشان میدهد احتمال خوابآلودگی راننده به عنوان یکی از فرضیات اصلی مطرح است اما تا پایان بررسیهای کارشناسی دقیق نمیتوان به صورت قطعی درباره علت حادثه اظهارنظر کرد.
سرهنگ سیاوش محبی، درباره حادثه واژگونی اتوبوس در محور اصفهان - نطنز با تأکید بر اینکه نقص فنی در این حادثه گزارش نشده است، گفت: این اتوبوس حدود ۳۷ کیلومتر پیش از محل تصادف توسط پلیس راه شاهینشهر به طور کامل کنترل شده و حتی به دلیل وجود خلافی، تا زمان پرداخت آن اجازه ادامه تردد به راننده داده نشده است. از نظر فنی نیز هیچگونه نقصی در خودرو مشاهده نشده و اتوبوس از نوع اسکانیا مدل ۱۳۹۶ بوده که به طور معمول جزو خودروهای ایمن محسوب میشود.
وی همچنین با اشاره به نقش عوامل محیطی و زیرساختی در این حادثه تصریح کرد: در بررسیهای اولیه، موضوع ایمنی محور نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این مسیر، به جای گاردریل میبایست از نیوجرسی مفصلدار استفاده میشد که این اقدام انجام نشده و احتمال دارد قصور برخی دستگاههای مسؤول در حوزه ایمنی راه نیز در وقوع یا تشدید این حادثه مؤثر بوده باشد. بنابراین پس از تکمیل بررسیها و جمعبندی نهایی کارشناسان، نتایج به صورت رسمی اطلاعرسانی خواهد شد.
* قصور شرکت آزادراهها در وقوع تصادف اخیر
جانشین پلیس راهور فراجا نیز درباره حادثه واژگونی اتوبوسی که در محور اصفهان - نطنز رخ داد و منجر به جان باختن ۱۳ نفر شد، گفت: علت دقیق حادثه در دست بررسی است و نتیجه نهایی بررسیهای کارشناسی متعاقباً اعلام خواهد شد. سردار مومنی با تأکید بر نقش ایمنی راه در این حادثه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در این محور، سهم راه است. پیشتر مصوبهای وجود داشته و به شرکت آزادراهها نیز ابلاغ شده بود که در این مسیر باید نیوجرسی نصب شود. از چند سال گذشته مکاتبات متعددی با دستگاههای مربوط انجام شده اما متأسفانه این مصوبه اجرایی نشده است.
قطعاً شرکت آزادراهها در این حادثه سهم خواهد داشت و اگر نیوجرسی مطابق مقررات و مصوبات احداث شده بود، احتمالاً شاهد وقوع چنین تصادفی و جانباختن این تعداد از هموطنان نبودیم.
وی تأکید کرد: آنچه در این حادثه اهمیت دارد، مسؤولیت با شرکت آزادراههاست که باید پاسخگو باشند، چرا مصوبات ایمنی را اجرایی نکردهاند. جانشین پلیس راهور فراجا همچنین با اشاره به نقش کمربند ایمنی در کاهش تلفات گفت: متأسفانه در اتوبوسها برخی مسافران در بستن کمربند ایمنی تعلل میکنند. از همه هموطنان درخواست میکنم حتماً در اتوبوسها کمربند ایمنی خود را ببندند. اگر همه سرنشینان از کمربند ایمنی استفاده کرده بودند، قطعاً تعداد جانباختگان این حادثه کمتر بود.
* مرگ سالانه 20هزار هموطن بر اثر تصادف
خبر تأثر برانگیز واژگونی اتوبوس مسافری اصفهان که منجر به مرگ 13 مسافر و 11 مصدم شد بار دیگر حساسیت مردم و مسؤولان را نسبت به الزام ارزیابی صلاحیت رانندگان، همچنین توجه به ایمنی خودرو و جاده برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث دردناکی برانگیخت. طبق گزارشهای موجود سالانه بیش از 20 هزار نفر از هموطنان بر اثر تصادفات جان خود را از دست میدهند و حدود 400 هزار نفر دیگر مصدوم میشوند. هر چند در وقوع تصادفات عوامل متعددی چون وضعیت جادهها، ایمنی خودرو و مهمتر از همه عوامل انسانی دخیل هستند اما برای کاهش میزان تصادفات همه دستگاههای مرتبط باید نسبت به تکالیف خود در این زمینه بخوبی عمل کنند، زیرا هزینه تصادفات برای کشور بسیار سنگین است؛ برآوردها نشان میدهد حدود ۱۹ درصد بودجه کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف تبعات تصادفات میشود. حال از آنجا که قربانیان حوادث رانندگی اغلب نوجوانان و جوانان که نیروی مولد و سرمایه انسانی کشور محسوب میشوند، هستند، بنابراین باید راهکارهایی در راستای کاهش میزان تصادفات اندیشیده شود. به گفته سردار حسن مومنی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا بیش از ۳۰ دستگاه در موضوع تصادفات نقش دارند و اگر بتوانیم میان همه این دستگاهها همافزایی کامل ایجاد کنیم و هر کدام مسؤولیتهای خود را به درستی انجام دهند، میتوان به کاهش محسوس تصادفات امیدوار بود. اگر چه تلاش میشود آمار تصادفات کاهش یابد ولی طبق گزارشهای موجود در سال ۱۴۰۳ پس از چند سال کاهش، اکنون دوباره شاهد رشد تصادفات هستیم. بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی، در ۷ ماه نخست امسال حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش جانباختگان ثبت شده و ۱۲ هزار و ۷۸۰ نفر از هموطنان جان خود را در تصادفات از دست دادهاند. این در حالی است که حدود ۲۰ درصد جانباختگان تصادفات در بازه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال قرار دارند و بیش از ۶۰ درصد جانباختگان را افراد در سن کار تشکیل میدهند.
* تصادف مرگبار نطنز ضرورت ورود جدی وزارت راه به ایمنی راهها را یادآور شد
خبر واژگونی اتوبوس اصفهان روز گذشته در حالی منتشر شد که طی همین روز آیین افتتاح نخستین مرکز تست تصادف کشور با حضور معاون اول رئیسجمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در حال برگزاری بود تا این مجموعه بتوانند با راهکارهای فنی اصولی بر ارتقای سطح ایمنی بیفزایند. سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در این مراسم با تشریح رویکرد علمی پلیس در تحلیل تصادفات تصریح کرد: برآوردها و تحلیلهای تخصصی نشان میدهد بیش از ۹۰ درصد علل وقوع تصادفات به عامل انسانی بازمیگردد. خطای انسان یک واقعیت پذیرفتهشده در تمام دنیاست و متخصصان حوزه ترافیک به این نتیجه رسیدهاند که نمیتوان خطای انسانی را به صفر رساند؛ از همین رو، یک اصل بنیادین در ایمنی حملونقل شکل گرفته و آن، جبران خطای انسانی از طریق طراحی ایمن راه و خودرو است. وی افزود: در حوزه راه، مفهوم «راه بخشنده» مطرح است؛ به این معنا که راه نباید خود به عاملی برای تشدید خطای انسانی تبدیل شود و یک خطای کوچک راننده نباید به قیمت مرگ یا جراحات شدید تمام شود. در حوزه خودرو نیز همین نگاه حاکم است؛ خودرو باید بهگونهای طراحی و تولید شود که هم در مرحله پیش از وقوع تصادف با بهرهگیری از سامانههای ایمنی فعال، احتمال وقوع حادثه را کاهش دهد و هم در مرحله پس از وقوع تصادف، با سامانههای ایمنی غیرفعال، از جان راننده و سرنشینان حفاظت کند. حسینی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازی در این مراسم افزود: انتظار میرود با اهتمام مجموعه وزارت راه و شهرسازی، استانداردهای ایمنی راههای کشور نیز به صورت مستمر ارتقا یابد. وقوع سانحه اخیر در محور اصفهان - نطنز که منجر به جان باختن ۱۳ نفر از هموطنان شد، بار دیگر ضرورت توجه جدی به ایمنی راه و خودرو را یادآور میشود. به گفته وی، تصادفات رانندگی یکی از چالشهای مهم کشور است که آسیبهای جدی مادی و معنوی به جامعه وارد میکند.
* کیفیت خودرو اولویت جدی است
معاون اول رئیسجمهورنیز با تاکید بر اینکه حلقه فرهنگسازی در زنجیره خودرو حلقه حائز اهمیت اساسی است، تصریح کرد: باید تعارفات را کنار گذاشت، چراکه جان انسانها مطرح بوده و کوچکترین اغماض قانونی و نادیده گرفتن حقوق مردم نابخشودنی است. محمدرضا عارف در مراسم افتتاح نخستین مرکز تست تصادف خودرو در کشور با اشاره به اهمیت صنعت خودرو در ارائه خدمات و صیانت از جان مسافران و همچنین حوادث رانندگی که منجر به تلفات جانی و مالی برای هموطنان شده است، ادامه داد: جلسه شورای حملونقل و ایمنی نباید به عنوان تنها یک تشکیلات اداری برگزار شود و باید در این شورا واقعیتهای کشور بیان و چارهاندیشی شود. عارف تاکید کرد: راهبرد ما این است که اگر یک نفر به ناحق کشته شود، همه مسؤول هستند و باید دید تا چه میزان جاده و خودروها ایمن هستند و نظارتها در این زمینه کافی بوده است. معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه جانباختن هر فرد ایرانی در تصادفات از دست دادن سرمایه مادی و معنوی است، ادامه داد: در یکی از سوانح رانندگی چندین دانشجوی برجسته و نخبه جان خود را از دست دادند اما یکی از آنها در این حادثه تلخ زنده ماند و تبدیل به یکی از برترین ریاضیدانان جهان شد و هر کدام از کسانی که در آن حادثه کشته شدند یک سرمایه مادی و معنوی برای کشور بودند
۱۳ کشته و ۱۱ مصدوم در پی سانحه رانندگی در محور اصفهان - نطنز
مرثیه اتوبوس
شرکت آزادراهها در وقوع حادثه واژگونی اتوبوس مسافری اصفهان سهیم است؛ رئیس پلیس راهور بر ضرورت توجه جدی به ایمنی راهها تأکید کرد
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها