تهران ریاکاری واشنگتن در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از رفتار ریاکارانه دولت آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» انتقاد کرد.
به دنبال تداوم اقدامات خلاف قانون آمریکا در اعمال فشار بر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، پیامی به شرح زیر در حساب رسمی وزارت امور خارجه منتشر شد: تجاوز نظامی به ایران و همدستی با یک رژیم نسلکش در کشتار شهروندان ایرانی، اعمال تحریمهای غیرقانونی و سوءاستفاده از امتیاز میزبانی سازمان ملل متحد، همگی از یک جنس هستند و آن چیزی نیست جز بیاعتنایی آشکار رژیم آمریکا به اصول اخلاقی - انسانی، حقوق بینالملل و منشور ملل متحد. تلاش وزارت خارجه آمریکا برای لاپوشانی این نقضها تحت عنوان منافقانه «دلسوزی برای مردم ایران»، مزورانه و سخیف است. تحریمهای غیرقانونی علیه مردم ایران و محدودیتهای غیرقانونی علیه نمایندگانشان در سازمان ملل، مستقیماً حقوق بنیادین بشر و هنجارهای دیپلماتیک را نقض میکند. این رفتار نشاندهنده سوءاستفاده از موقعیت میزبانی سازمان ملل به مثابه ابزاری در سیاست خارجی قلدرمآبانه برای ارعاب دولتهای عضو از طریق آزار نمایندگانشان است. رعایت تعهدات میزبانی سازمان ملل یک لطف نیست، بلکه تکلیفی حقوقی و الزامآور طبق معاهده 1946 است.
***
آمریکا بار دیگر ایران را تحریم کرد
وزارت خزانهداری آمریکا از تحریمهایی علیه ۲۹ کشتی و شرکتهای مدیریتی آنها که صدها میلیون دلار فرآوردههای نفتی ایران را حمل کردهاند، خبر داد.
اقدام وزارت خزانهداری آمریکا «حاتم السید فرید ابراهیم سکر» تاجر مصری که شرکتهایش با ۷ کشتی از ۲۹ کشتی ناوگان سایه که در این اقدام گنجانده شدهاند و همچنین چندین شرکت حملونقل مرتبط هستند را هدف قرار داد. وزارت خزانهداری آمریکا اعلام کرد کشتیها و شرکتهای هدف قرار گرفته، صدها میلیون دلار از این محصولات را از طریق حملونقل دریایی منتقل کردهاند. از زمان روی کار آمدن دوباره ترامپ، دولت او بیش از ۱۸۰ کشتی مسؤول حمل نفت و فرآوردههای نفتی ایران را تحریم کرده است.
این اقدام شامل کشتیهایی است که نفت خام ایران و انواع فرآوردههای نفتی ایران، از جمله نفت کوره، قیر، نفتا و میعانات گازی را حمل میکنند. این کشتیها متعلق به گروهی از شرکتها هستند که در حوزههای مختلف فعالیت میکنند و عمدتاً صرفاً با هدف مالکیت و مدیریت کشتیهای مربوط تأسیس شدهاند.
***
محکومیت تحریمهای کانادا علیه مقامهای ایرانی
مدیرکل امور زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه اقدام دولت کانادا در اعمال تحریم علیه تعدادی از شهروندان ایرانی را به بهانه ادعاهای واهی بشدت محکوم کرد.
فروزنده ودیعتی اقدام دولت کانادا در اعمال تحریمهای موسوم به حقوق بشر علیه تعدادی از شهروندان ایرانی را به بهانه ادعاهای واهی، بشدت محکوم کرد و آن را اقدامی مداخلهجویانه و ناشی از خوی خودبرترپندارانه تصمیمگیران این کشور دانست.
مدیرکل امور زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه با تأکید بر فقدان هرگونه مبنای حقوقی و اخلاقی برای این اقدام مداخلهجویانه کانادا، خاطرنشان کرد دولت کانادا به عنوان میراثدار سرکوب نظاممند حقوق بشر بومیان و نیز بهعنوان طرفی که سابقه طولانی در همدستی با رژیم نسلکش اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و تجاوز علیه سایر کشورهای منطقه دارد، هیچ صلاحیتی برای طرح ادعاهای مزورانه حقوق بشری علیه ایران ندارد.
وی همچنین با اشاره به قطع روابط یکجانبه کانادا با ایران و محرومسازی ایرانیان مقیم این کشور از خدمات کنسولی، این سیاستها را نقض آشکار حقوق بشر دانست و تأکید کرد تحریمهای یکجانبه کانادا علیه ایران، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم ایران را هدف قرار داده و دولت کانادا باید پاسخگوی پیامدهای منفی اقدامات خود که در مواردی در حد جنایت علیه بشریت است، باشد.
ودیعتی به مقامات کانادا توصیه کرد به جای سیاسیکاری و فرافکنی، بر رسیدگی به نقض حقوق بشر در داخل این کشور، از جمله شکنجه و کشتار دستهجمعی کودکان بومی و توقف اقدامات ناقض حقوق ملتهای دیگر تمرکز کنند.