توسعه پزشکی هستهای در ایران اکنون در حالی است که با پیشرفت چنین علم و فناوری مدرنی، بخش عمدهای از بیماریها با تشخیص دقیقتر بیماری و درمان موثرتر، روند درمان را برای پزشکان در سطح وسیعی راحت کرده است، به طوری که سالانه بیش از یک میلیون نفر از خدمات پزشکی هستهای در کشور بهرهمند میشوند. علاوه بر تصویربرداری پزشکی که از خواص هستهای مواد مانند رادیوایزوتوپها برای تشخیص و درمان بیماریها استفاده میشود، داروسازی هستهای نیز در بروز و نفوذ این فناوری همپا با پیشرفتهای روزمره هستهای، اکنون کمک شایانی به درمان و بهبود سلامت میکند. تشخیص انواع بیماریهای خاص و سرطانی، پرتوهای درمانی و استریل تجهیزات پزشکی با اشعه نمونهای از پیشرفت کشور در بخش پزشکی و درمان بوده که مردم را از خدمات پزشکی هستهای بهرهمند کرده است. به گفته کارشناسان بهداشت، کیفیت رادیوداروهای ایرانی آنچنان خوب است که این داروها در رتبههای اول تا سوم جهان قرار دارند، آنطور که تولید رادیوداروها در ایران سبب نجات جان هزاران نفر در سال میشود. پیشرفتها در این بخش اکنون به گونهای است که به گفته رئیس انجمن علمی پزشکی هستهای ایران، کشورمان امروز در لبه تکنولوژی و دسترسی به بهترین رادیوداروها قرار دارد. دکتر سیدکاظم رضوی در نخستین همایش متخصصان پزشکی هستهای، رادیوآنکولوژی، هماتولوژی و آنکولوژی کشور با اشاره به پیشرفتهای حوزه پزشکی هستهای در ایران گفت: «طی 6-5 سال گذشته، با حمایت مستمر دکتر اسلامی و تلاشهای شرکت پارسایزوتوپ، سبد کاملی از رادیوداروهای تشخیصی و درمانی در کشور تولید شده است که حتی در پیشرفتهترین کشورهای دنیا نیز چنین مجموعه کاملی وجود ندارد. وی افزود: «ایران امروز در لبه تکنولوژی و دسترسی به بهترین رادیوداروها قرار دارد و سالانه بیش از یک میلیون نفر از خدمات پزشکی هستهای بهره میبرند. همچنین دکتر علی قنبریمطلق، رئیس انجمن علمی رادیوآنکولوژی با اشاره به ثبت سالانه حدود ۲۰۰ هزار مورد جدید سرطان در ایران و رشد ۵ درصدی این بیماری گفت: «حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان نیازمند خدمات پزشکی هستهای و پت اسکن هستند. مشکل اصلی در استفاده بهینه از رادیوداروها، فقدان تصمیمگیری درمانی بینرشتهای است با این وجود با همکاری بینرشتهای، افزایش دسترسی به تجهیزات و تجویز درمانهای نوین، میتوان اثربخشی درمان سرطان در ایران را از سطح فعلی 5۰-4۰ درصد به ۷۰ درصد ارتقا داد. دکتر محمداسماعیل اکبری، استاد سرطانشناسی نیز در سخنانی بر ضرورت درک عمیق مکانیسمهای مولکولی و اتمی سرطان تأکید کرد و گفت: توجه به محیط اطراف تومور به اندازه خود سلولهای سرطانی اهمیت دارد و درمان باید معطوف به هر دو باشد. خوشبختانه سازمان انرژی اتمی با تولید رادیوایزوتوپهای درمانی، کشور را در این عرصه قدرتمند کرده است. همچنین دکتر صادقی، مدیرعامل مرکز جامع سرطان شهدای تجریش در این همایش گفت: مرکز پت اسکن این بیمارستان در ماههای اخیر حدود ۵۰ بیمار را به صورت رایگان اسکن کرده و ماهانه نیز ۱۰ تا ۱۵ بیمار را در قالب طرحهای تحقیقاتی پذیرش میکند. دکتر محمدرضا رئیسیزاده، رئیس کل سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به دستاوردهای بزرگ ایران در حوزه رادیوداروها هشدار داد: «پزشکی هستهای پیشرفت علمی چشمگیری داشته اما زیرساخت و تعرفهها متناسب با خدمات به روز نیست. اقتصاد سلامت و تعرفه، موتور محرک توسعه این حوزه است و تنگنظری میتواند این دستاوردها را زمین بزند.
سالانه بیش از یک میلیون نفر از خدمات پزشکی هستهای در کشور بهرهمند میشوند
پرتوهای هستهای حیاتبخش
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها