۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۶:۱۰
جنگ بین نیروهای نزدیک به امارات و عربستان برای کنترل برخی مناطق یمن ادامه دارد

برادرکشی شیوخ

درگیری میان نیروهای درع الوطن (سپر میهن) وابسته به عربستان و نیروهای شورای انتقالی جنوب نزدیک به امارات در استان حضرموت شدت گرفته و بنا بر گزارش‌ها با سلاح‌های متوسط و سنگین در منطقه الخشعه ادامه دارد. همزمان، جنگنده‌های عربستان مواضع نیروهای انتقالی جنوب را در همین منطقه هدف قرار دادند.
این تحولات چند هفته پس از آن رخ می‌دهد که شورای انتقالی جنوب اعلام کرد کنترل کامل استان‌های حضرموت و المهره را که در مجموع حدود نیمی از مساحت یمن را تشکیل می‌دهند، به دست گرفته و درخواست‌های محلی و منطقه‌ای برای خروج نیروهایش را رد کرده است.
عربستان سعودی در یک هفته اخیر بارها مواضع نیروهای نزدیک به امارات در شرق یمن را بمباران کرد که مهم‌ترین آن هدف قرار دادن بندر مکلا و تجهیزات نظامی  پشتیبانی وارده از امارات برای شورشیان جنوب یمن بود.
در میدان نبرد، نیروهای درع الوطن پس از عقب‌نشینی نیروهای شورای انتقالی جنوب از شهر سیئون در حضرموت، کنترل خود را بر کاخ ریاست جمهوری و فرودگاه این شهر اعلام کردند. بلافاصله، تلویزیون یمن روز گذشته اعلام کرد «رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری ریاست‌جمهوری حاضر در ریاض، دستور تلاش‌ها برای تسریع از سرگیری پروازها از طریق فرودگاه بین‌المللی سیئون و تأمین خدمات در شهر را صادر کرد». 
اوایل دیروز سالم الخنباشی، استاندار حضرموت و فرمانده کل نیروهای «سپر میهن»، گفت نیروهای سپر میهن حرکت به سمت شهر سیئون را آغاز کرده‌اند و از جنگجویان شورای انتقالی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و فوراً عقب‌نشینی کنند تا از خونریزی و هرگونه تشدید اوضاع جلوگیری شود.
* درگیری امارات و عربستان
جنوب یمن به دلیل موقعیت استراتژیک در تنگه باب‌المندب و نزدیکی به مسیرهای مهم دریایی جهانی برای امارات اهمیت دارد. استان حضرموت حاوی بیشتر میادین نفتی و زیرساخت‌های اقتصادی یمن است؛ کنترل این مناطق یعنی دسترسی به منابع اقتصادی بالقوه که ابوظبی و شرکایش می‌خواهند از آن بهره‌برداری کنند. 
امارات نگاه بدبینانه‌ای نسبت به احزاب اسلامی همچون حزب اصلاح دارد و تلاش کرده با حمایت از گروه‌هایی مثل STC نفوذ آنها را کاهش دهد. عربستان مخالف تقسیم یمن و ایجاد دولت‌های منطقه‌ای است چون از منظر امنیت ملی، یک مرز تجزیه‌شده می‌تواند تهدیدی مستقیم برای ثبات ریاض باشد. این تفاوت منافع باعث شد یمن دیگر صحنه اتحاد ضد انصارالله نباشد، بلکه به جنگ نیابتی بین 2 قدرت منطقه‌ای تبدیل شود.
* نقش اسرائیل در یمن
اسرائیل مستقیم وارد یمن نمی‌شود اما از طریق امارات عربی متحده نقش‌آفرینی می‌کند. امارات پس از توافق آبراهام به شریک امنیتی اسرائیل تبدیل شده است. ابوظبی در جنوب یمن (عدن، سقطری، حضرموت) نفوذ نظامی و اطلاعاتی دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند انتقال فناوری‌های نظارتی، پهپادی و اطلاعاتی از مسیر امارات به نیروهای وابسته به آن (از جمله شورای انتقالی جنوب) انجام می‌شود. اسرائیل، امارات را «بازوی عملیاتی غیرمستقیم» خود در جنوب یمن می‌داند.
برای اسرائیل، یمن یک «جبهه کلاسیک جنگ» نیست، بلکه یک گلوگاه ژئوپلیتیک است. تنگه باب‌المندب که جنوب یمن بر آن اشراف دارد، شریان حیاتی تجارت اسرائیل با آسیا و شرق آفریقا محسوب می‌شود. هرگونه بی‌ثباتی در این مسیر، مستقیماً امنیت اقتصادی و انرژی اسرائیل را تهدید می‌کند. حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در سال‌های اخیر این حساسیت را به ‌طور جدی افزایش داده است و رژیم صهیونیستی قصد دارد با نفوذ در این منطقه پروژه تجزیه کشورهای اسلامی را کلید بزند. 
* سقطری و اسرائیل
در این میان جزیره سقطری طی درگیری‌های اخیر برای اسرائیل جایگاهی کلیدی دارد. این جزیره مشرف به مسیرهای اصلی کشتیرانی در اقیانوس هند و باب‌المندب است و از نظر اطلاعاتی، نقطه‌ای ایده‌آل برای رصد تحرکات دریایی، پهپادی و حتی فعالیت‌های مرتبط با ایران و متحدانش به شمار می‌رود. اگرچه اسرائیل هرگز به ‌طور رسمی این نقش را تأیید نکرده اما سقطری عملاً می‌تواند بخشی از «کمربند امنیت دریایی غیررسمی» اسرائیل باشد.
در مجموع می‌توان گفت درگیری‌های اخیر جنوب یمن با 3 شاخص قابلیت پیگیری دارد. بحران یمن باعث اختلاف عمده در حوزه خلیج ‌فارس شده است، نیروهای تحت حمایت عربستان مناطقی را در شرق یمن بازپس گرفتند و تنش افزایش یافته ولی جدایی‌طلبان جنوب به دنبال همه‌پرسی استقلال هستند تا یک کشور جدید تشکیل دهند. دود آتش‌های یمن در آینده نزدیک به چشم کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس رفته و شکاف و اختلاف بین آنها بیشتر می‌شود.

ارسال نظر
captcha