«بومزای»، «دستمال»، «کروکودیل»، «غبار میمون»، «سورچه»، «قات»، «کمیکال»، «کیت کت»، «اسپایس»، «فلاکا»، «فتانیل»، «ترنک»، «C-B۲»، «کتامین و بتل کتامین» و «کی ۲» از جمله مواد مخدری است که در کشور وجود دارد. این نوع مواد روانگردان در صورت افزایش و مصرف آن سلامت جسمی و روحی - روانی جوانان و نوجوانان را به خطر میاندازد. طبق اظهارات مشاور رئیسجمهور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، این مواد در سطح جهان مصرف میشود. حسین ذوالفقاری درباره ورود ۸۵ نوع ماده مخدر جدید در ۵ ماه گذشته در سطح جهان و گزارشهایی درباره موادی مانند «کپتاگون»، افزود: ظهور مواد مخدر صنعتی در جهان، معمولاً یک فرآیند طولانی را میگذراند؛ به این معنا که مخدر تولید و توزیع شده و افراد آن را با اسامی مختلف مصرف میکنند، بدون آنکه در ابتدا مشخص باشد ماهیت مخدر دارد. به دلیل آنکه این مواد جدید، هنوز در قوانین کشورها جرمانگاری نشدهاند، مشکل جدید به وجود میآید؛ در چنین شرایطی حتی اگر مأموران انتظامی این مواد را کشف کنند، به دلیل نبود قانون مشخص برای برخورد، سیستم قضایی با مشکل مواجه میشود. راهکار این موضوع، جرمانگاری این مواد از طریق مجلس شورای اسلامی است تا برای آنها مجازات تعیین شود و سپس، پلیس و دستگاه قضا بتوانند برخورد قانونی انجام دهند. وی با اشاره به پیشنهاد ارائهشده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در همین راستا و در تدوین لایحهای جدید به مجلس، پیشنهاد دادهایم پس از اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر مخدر بودن یک ماده، ستاد مبارزه با مواد مخدر بتواند آن را به عنوان مخدر غیرقانونی تلقی کند و بر مبنای نوع مخدرهای همسنخ، امکان تعیین مجازات از سوی قضات فراهم شود. اگر مجلس این لایحه پیشنهادی را تصویب کند، امکان اجرای این روند میسر میشود. به گفته ذوالفقاری، اکنون ۱۵ نوع مواد روانگردان و در مقادیر محدود با نامهای «بومزای»، «دستمال»، «کروکودیل»، «غبار میمون»، «سورچه»، «قات»، «کمیکال»، «کیت کت»، «اسپایس»، «فلاکا»، «فتانیل»، «ترنک»، «C-B۲»، «کتامین و بتل کتامین» و «کی ۲» در کشور وجود دارد. دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: لایحهای تدوین شده تا پس از اعلام سازمان جهانی بهداشت، این مواد به عنوان مخدر غیرقانونی تلقی و امکان برخورد قضایی با آنها فراهم شود. ذوالفقاری افزود: به منظور مقابله مؤثر با مخدرهای نوظهور و جلوگیری از بروز خلأ قانونی، لایحهای تدوین شده تا پس از اعلام سازمان جهانی بهداشت، این مواد به عنوان مخدر غیرقانونی تلقی و امکان برخورد قضایی با آنها فراهم شود. وی بیان کرد: ظهور مواد مخدر صنعتی در جهان، معمولاً یک فرآیند طولانی را میگذراند؛ به این معنا که مخدر تولید و توزیع شده و افراد آن را با اسامی مختلف مصرف میکنند، بدون آنکه در ابتدا مشخص باشد ماهیت مخدر دارد. وی ادامه داد: در تدوین لایحهای جدید به مجلس، پیشنهاد دادهایم پس از اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر مخدر بودن یک ماده، ستاد مبارزه با مواد مخدر بتواند آن را به عنوان مخدر غیرقانونی تلقی کند و بر مبنای نوع مخدرهای همسنخ، امکان تعیین مجازات از سوی قضات فراهم شود. اگر مجلس این لایحه پیشنهادی را تصویب کند، امکان اجرای این روند میسر میشود.
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها