دلار جهانی در کمترین سطح 4 سال اخیر
به نقل از راشاتودی، دلار آمریکا روز سهشنبه بدترین افت روزانه خود را در حدود یک سال اخیر تجربه کرد و پس از آنکه دونالد ترامپ بهطور علنی از ضعف ارز آمریکا استقبال کرد، به پایینترین سطح در 4 سال اخیر سقوط کرد. شاخص دلار اسپات بلومبرگ که یکی از معیارهای مهم برای سنجش قدرت دلار در برابر ارزهای اصلی جهان است، شدیدترین افت خود را از آوریل گذشته ثبت کرد و به پایینترین سطح از فوریه 2022 رسید. موج فروش دلار بلافاصله پس از آن تشدید شد که ترامپ در گفتوگو با خبرنگاران در ایالت آیووا در پاسخ به این پرسش که آیا دلار بیش از حد افت کرده است، گفت: نه، فکر میکنم عالی است. به ارز دلار نگاه کنید، به کسبوکارهایی که انجام میدهیم نگاه کنید. دلار دارد عالی عمل میکند. ترامپ توضیح داد که میخواهد ارز آمریکا فقط سطح طبیعی خود را پیدا کند که «منصفانهترین» حالت است. وی موضع خود را با درگیریهای گذشته با چین و ژاپن مقایسه کرد که آنها را به کاهش عمدی ارزش ارزهایشان متهم کرده بود و گفت: وقتی آنها ارزش ارز خود را کاهش میدهند، رقابت سخت است. تحلیلگران بازار این اظهارات را بهعنوان فاصله گرفتن مهم از شعار سنتی دلار قوی تعبیر کردند؛ شعاری که دولتهای هر 2 حزب در آمریکا به آن پایبند بودهاند. وبسایت آکسیوس گزارش داد خودداری ترامپ از تکرار این بیان کلیشهای بازار را نگران و معاملهگران را مضطرب کرده است. افت شدید دلار بخشی از روند نزولی گستردهتری است که از زمانی آغاز شد که ترامپ آوریل 2025 برنامه گسترده تعرفههای جهانی خود را معرفی کرد.
***
تجارت خارجی ایران به 94 میلیارد دلار رسید
گمرک ایران در گزارشی آخرین وضعیت تجارت خارجی کشور را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، مجموع تجارت خارجی ایران در 10 ماه سال جاری از حیث ارزش به 94 میلیارد و 123 میلیون دلار و از نظر وزن به 163 میلیون و 213 هزار تن رسید. این میزان تجارت خارجی به لحاظ ارزش 11.36 درصد کاهش و از حیث وزن 2 درصد افزایش نشان میدهد. در این مدت 130 میلیون و 36 هزار تن انواع کالا به ارزش 45 میلیارد و 15 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن 1.44 درصد افزایش و از نظر ارزش 6.3 درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، در 10 ماهه سال جاری 33 میلیون و 177 هزار تن کالا به ارزش 49 میلیارد و 107 میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن 4.6 درصد افزایش و از نظر ارزش 15.6 درصد کاهش یافته است.
***
صندوق ارزی با درآمد ثابت
دستورالعمل ناظر بر عملیات ارزی صندوق سرمایهگذاری در دارایی ارزی با درآمد ثابت ارزی در راستای اجرای بند «ح» ماده 44 قانون بانک مرکزی، طی جلسات مشترک مابین بانک مرکزی، مرکز مبادله ارز و طلای ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار 20/10/1404 در پنجاهودومین جلسه هیات عالی بانک مرکزی به تصویب رسید. طبق اعلام بانک مرکزی، بر اساس ماده 2 این دستورالعمل، صندوق ارزی با هدف جمعآوری منابع ارزی از سرمایهگذار جهت سرمایهگذاری در دارایی ارزی به منظور تامین مالی طرحهای صادرات محور و مدیریت خطر (ریسک) سرمایهگذاری ارزی و استفاده از صرفهجویی ناشی از مقیاس، تحت نظارت سازمان، در چارچوب قوانین منطبق بر مقررات ارزی فعالیت میکند. بر اساس ماده 3 این دستورالعمل، سرمایهگذاری در صندوق ارزی، انتقال مالکیت واحدهای سرمایهگذاری شده و تسویه وجوه ناشی از ابطال واحدهای سرمایهگذاری در صندوق ارزی در چارچوب این دستورالعمل و بر اساس مقررات ارزی صرفا به صورت ارزی و بر مبنای ارز منتخب است و هرگونه تسویه وجه ریالی ممنوع است. همچنین در ماده 4 این دستورالعمل تاکید شده است سقف قابل صدور واحدهای سرمایهگذاری در تمام صندوقهای ارزی تا اسفند هر سال برای سال بعد توسط بانک مرکزی به سازمان اعلام و هرگونه تغییر در سقف فوق در دورههای کمتر از یک سال صرفا با تایید کمیسیون ارز انجام میشود. لازم به ذکر است بر اساس ماده 5 این دستورالعمل، صندوق ارزی میتواند در اوراق ارزی و گواهی سپرده مدتدار ویژه سرمایهگذاری (خاص) ارزی ایفای تعهد پذیرهنویسی و تعهد خرید کند. همچنین طبق ماده 6 این دستورالعمل، سرمایهگذاران میتوانند از طریق تحویل ارز اسکناس یا حواله ارزی به مدیر عملیات ارزی، مطابق با مفاد مندرج در اساسنامه و امیدنامه در صندوق ارزی سرمایهگذاری کنند. بر اساس ماده 7 دستورالعمل، سرمایهگذاران میتوانند از محل اسکناس ارزی مطابق ماده 6 و همچنین از محل درآمدهای ارزی غیرصادراتی منابع ارزی مازاد بر تعهدات ارزی صادراتی یا ارزهای با منشأ خارجی در صندوق ارزی سرمایهگذاری کنند.