معافیت مدالآوران المپیادهای کشوری از کنکور
رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان گفت: مدالآوران طلای المپیاد هوش مصنوعی و المپیاد اقتصاد و حکمرانی، از آزمون ورود به دانشگاه در رشتههای زیرگروه این المپیادها معاف شدند. سیدرضا حسینی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را رشد و شکوفایی نخبگان دانست و گفت: باشگاه دانشپژوهان جوان سال ۱۳۶۶ ایجاد و تقویت شده و بیش از هزار مدل المپیاد جهانی کسب کرده و در این زمینه جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست. وی ادامه داد: فرآیند برگزاری المپیادهای علمی از اردیبهشت آغاز شده و هزینه 3 سال ثابت مانده و مبلغ ۱۱۰ هزار تومان است. رئیس باشگاه دانشپژوهان جوان اعلام کرد: در دولت فعلی قفل بیش از ۲۰ ساله در مسیر گسترش المپیادها شکسته شده و علاوه بر تغییرات جزئی، اضافه شدن گروههای جدید و المپیادهای نوظهور را شاهد بودهایم. به گفته وی، المپیاد هوش مصنوعی امسال (دومین سال برگزاری)، موفق شده ۸۰ تیم از ۶۴ کشور را جذب کند و در بخش اقتصاد و حکمرانی نیز با وجود «سد جدی» برای ورود، در رویداد قبلی تیم ۵ نفره ایران 2 مدال نقره و 2 برنز کسب کرده است. حسینی از مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: مدالآوران طلای المپیاد هوش مصنوعی از آزمون ورود به دانشگاه در زیرگروه علوم ریاضی و فناوری معاف خواهند بود و مدالآوران طلای المپیاد اقتصاد و حکمرانی نیز در تمام رشتههای مرتبط با اقتصاد، مدیریت و حوزههای مشابه از آزمون ورودی به دانشگاه معاف میشوند. وی افزود: این مصوبه توسط شورا تصویب شده و منتظر ابلاغ رئیسجمهور است.
***
انتقال 3400 خودروی رها شده تهران به پارکینگ
دادستان تهران اعلام کرد: خودروهای رهاشده در معابر پایتخت پس از اطلاعرسانی به مالکان، جمعآوری و به پارکینگهای نیروی انتظامی منتقل شد. علی صالحی با بیان اینکه خودروهای رهاشده در سطح معابر عمومی پایتخت، منشأ آسیبهای اجتماعی متعدد و وقوع برخی اقدامات مجرمانه بوده است، اظهار داشت: بر همین اساس تعیین تکلیف و ساماندهی وسایل نقلیه مذکور در دستور کار دادستانی قرار گرفت و با صدور دستورات قضایی لازم خطاب به پلیس راهور، شهرداری تهران و رؤسای کلانتریهای پایتخت، پس از اطلاعرسانی عمومی، اقدامات اجرایی لازم برای جمعآوری خودروهای رهاشده، انجام شد. وی تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح، اطلاعرسانی عمومی بهمدت یک هفته و از طریق کلیه ظرفیتهای رسانهای و فضای مجازی، در دستور کار قرار گرفت و متعاقب آن ضمن شناسایی خودروهای رهاشده به صورت میدانی و براساس اطلاعات واصله از سامانههای موجود، با برقراری تماس تلفنی به مالکان این خودروها ابلاغ شد ظرف ۴۸ ساعت نسبت به انتقال خودروی رهاشده به پارکینگهای شخصی یا عمومی اقدام کنند. وی اضافه کرد: در نتیجه اجرای این طرح، ۳۶۹۸ دستگاه خودرو، شامل خودروهای رهاشده فاقد پلاک و خودروهایی که مالکان آنها در دسترس نبودند یا به ابلاغ تلفنی ترتیب اثر ندادند، به پارکینگهای طرف قرارداد نیروی انتظامی منتقل شد.
***
ورود اتوبوسهای دوکابین به ناوگان اتوبوسرانی تهران
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: اتوبوسهای جدید دوکابین مبدا تحول در عرصه حملونقل و ترافیک شهر است. محسن هرمزی بیان کرد: نخستین سری از اتوبوسهای جدید دوکابین ۱۸ متری طی روزهای اخیر پس از حرکت از بندر شهید رجایی و طی مسیر طولانی، وارد تهران شده تا پس از انجام مراحل قانونی و آمادهسازی، رونمایی و وارد خطوط شهری شوند. به گفته معاون شهردار تهران، با ورود این ۱۵ اتوبوس دوکابین به ناوگان حملونقل عمومی تهران، کیفیت و راحتی سفرهای شهری برای شهروندان افزایش مییابد. همچنین ۲۰ دستگاه دیگر بزودی ترخیص و به تهران منتقل خواهد شد. هرمزی با بیان شرایط موجود برای ناوگان روسطحی حملونقل تهران گفت: سنگ بنای خطوط نهگانه بیآرتی تهران که از سال ۸۶ راهاندازی شده، بر اتوبوسهای دوکابین استوار شده اما بالغ بر ۱۵ سال است که هیچ اتوبوس دوکابینی به این شهر وارد نشده و عملا این ناوگان به سمت فرسودگی مطلق پیش میرود. این اتوبوسها در کنار ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی دیگر قرار است نقشی مهم در افزایش ترددهای شهری داشته باشند و همزمان موجب کاهش آلودگی هوای فعلی تهران شوند.