تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجتالاسلام حافظی
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت عالم سخنور و مبارز مرحوم حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جواد حافظی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای بدین شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم سخنورِ مبارز مرحوم حجتالاسلام آقای حاج شیخ جواد حافظی رحمهالله علیه را دریافت کردم. منبرهای روشنگر ایشان در دوران طاغوت و تحمل زندان و محرومیت در شمار مجاهدتهای پیوسته این روحانی فداکار در سالیان پیدرپی است. از خداوند متعال پاداش شایسته و رحمت و مغفرت برای ایشان مسألت میکنم و به بازماندگان محترم تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای/ ۲۵ بهمن ۱۴۰۴
***
رایزنی نمایندگان ایران روسیه و چین در وین
نمایندگان ایران، چین و روسیه در وین درباره برنامه هستهای ایران نشست مشترک برگزار کردند. نماینده روسیه نزد سازمانهای بینالمللی در وین اعلام کرد نمایندگان ایران، چین و روسیه روز جمعه در وین با یکدیگر دیدار کردند. میخائیل اولیانف در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: هیاتهای دائمی چین، ایران و روسیه نزد سازمانهای بینالمللی در وین دور دیگری از رایزنیهای سهجانبه را درباره مسائل مربوط به برنامه هستهای ایران برگزار کردند.
***
بقائی: حق هستهای ایران ذاتی است و با فشار سیاسی مخدوش نمیشود
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حق غنیسازی ایران بیان کرد این حق با فشار سیاسی مخدوش نمیشود. اسماعیل بقائی در برنامه «به وقت گفتوگو» با اشاره به چارچوب حقوقی معاهده منع اشاعه سلاحهای هستهای (NPT) اظهار کرد: این معاهده از ابتدا با هدف جلوگیری از گسترش سلاحهای هستهای تدوین شده و در ماده چهارم، حق همه دولتهای عضو برای استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای را به رسمیت شناخته است. وی با یادآوری عضویت جمهوری اسلامی ایران در NPT از سال 1970 افزود: ایران در تمام این سالها به تعهدات خود پایبند بوده و همزمان بر لزوم بهرهمندی از حقوق مصرح در این معاهده تأکید داشته است. با این حال، تفاسیر یکسویه و سیاسی برخی کشورهای دارنده سلاح هستهای، موجب شده استفاده صلحآمیز کشورها نیز با سوءظن مواجه شود. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ابتکار ایران در سال 1974 برای ایجاد منطقه عاری از سلاحهای هستهای در غرب آسیا تصریح کرد: برنامه هستهای ایران همواره شفاف بوده و آژانس بینالمللی انرژی اتمی طبق توافقنامه پادمان، بهطور مستمر بر آن نظارت داشته است. ادعاهای مطرحشده درباره ماهیت این برنامه، عمدتاً بهانهای برای ایرانهراسی و اعمال فشار سیاسی است. بقائی با انتقاد از رویکرد آژانس پس از حمله به تأسیسات هستهای صلحآمیز ایران، گفت: اقدام تجاوزکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی، اقدامی بیسابقه در تاریخ رژیم عدم اشاعه بود که آژانس میبایست آن را محکوم میکرد اما چنین نشد و همین مساله بر روابط ایران و آژانس تأثیر گذاشت. وی همچنین درباره همکاری فنی ایران با آژانس خاطرنشان کرد: بازرسیها از تأسیسات آسیبندیده طبق روال ادامه دارد اما درباره تأسیسات آسیبدیده، به دلیل فقدان شیوهنامه مشخص و ملاحظات ایمنی و امنیتی، امکان اجرای روال عادی وجود ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: حق ایران برای استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای، ذاتی و غیرقابل تفکیک است و هیچگونه فشار یا موضعگیری سیاسی نمیتواند این حق را مخدوش کند.