دبیر ستاد ملی جمعیت:
«کارت امید مادر» صرفاً وعده به مادران نباشد
دبیر ستاد ملی جمعیت با تأکید بر اینکه پیام اصلی طرح «کارت امید مادر» باید بر اطمینانبخشی و صداقت با مردم استوار باشد، گفت: محور اطلاعرسانی باید قدردانی از مادری و همراهی با مادران باشد، نه وعدههای صرف یا امتیازمحور. دکتر مرضیه وحیددستجردی در نشست کمیسیون «کارت امید مادر» با بیان اینکه «قلب» این طرح اطمینانبخشی به مادران است، گفت: این اطمینانبخشی تنها به اعتبار کارت محدود نمیشود، بلکه مجموعه اقدامات رسانهای، تبیینی و انتقال هنرمندانه پیام نیز در موفقیت طرح نقش تعیینکننده دارد. وی با اشاره به اینکه مردم باید شناخت دقیقی از طرح داشته باشند و اجرای آن با آمادگی کامل صورت گیرد، گفت: پیام مرکزی باید دیده شدن مادری باشد. مادری باید بهعنوان یک ارزش اجتماعی مورد قدردانی قرار گیرد و این پیام بهصورت شفاف منتقل شود. دبیر ستاد ملی جمعیت همچنین با تأکید بر هماهنگی دستگاهها و نقش کلیدی وزارتخانهها و نهادها در اطلاعرسانی و تبلیغات، بر برنامهریزی دقیق برای اجراییسازی طرح تأکید کرد. وحیددستجردی ادامه داد: در این مرحله، نقش هر دستگاه باید مشخص و وظایف اجرایی آنها برای یک ماه اول تعیین شود و در ادامه، برنامههای ماههای بعد نیز تدوین شود. وی با اشاره به حضور مسؤولان مرتبط در جلسات «کمیسیون کارت امید مادر»، جمعآوری اطلاعات برای هماهنگی بهتر در سطح کشور را از جمله وظایف دستگاهها برشمرد و از مسؤولان خواست نسبت به بسیج کامل ظرفیتهای فرهنگی و رسانهای خود در اطلاعرسانی اهداف طرح به جامعه هدف اهتمام ورزند. وی افزود: با مشخص شدن وظایف دستگاهها و هماهنگی کامل آنها «کارت امید مادر» میتواند با موفقیت رونمایی و اجرایی شود.
***
حضور یگان ویژه و امداد پلیس در دانشگاهها شایعه و جعلی است
دفتر سخنگوی فراجا حضور یگان ویژه و امداد در دانشگاهها را شایعه جعلی و تصاویر منتشرشده را ساختگی خواند. دفتر سخنگوی فراجا در اطلاعیهای اعلام کرد: «برابر بررسی بهعمل آمده طی 2 روز گذشته واحدهای یگان ویژه یا یگان امداد پلیس در هیچکدام از دانشگاههای کشور حضور نداشته و این شایعه جعلی و فاقد استناد خبری است. همچنین تصاویر منتشرشده ساختگی بوده و با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده است».
***
افزایش ۵۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به راهاندازی شهرک سالمندان و فرهیختگان با کمک ۱۰ همتی یک خیر، از رشد ۵۶ درصدی توسعه مشارکتها، افزایش سهم بودجه بهزیستی از بودجه عمومی به 2.11 درصد، رشد ۵۰ درصدی مستمریها و اختصاص ۱۳۰۰ میلیارد تومان به صندوق حمایت و ضمانت از فرصتهای شغلی معلولان خبر داد. سیدجواد حسینی در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه شهرک سالمندان و فرهیختگان با کمک ۱۰ همتی یک خیر راهاندازی شده است، گفت: این زیستبوم مشارکت به نظر من سیری است که هم نیاز ما به نیروی انسانی برای خدمات و هم نیاز به منابع مالی را تأمین خواهد کرد. وی درباره افزایش ۵۶ درصدی کمکها افزود: رقم این کمکها 4.8 همت بوده است و البته در عرصههای خدماترسانی و نقدی، با احتساب مجموع این موارد، توسعه مشارکتها ۵۶ درصد افزایش را نشان میدهد. رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه درباره بودجه این سازمان اظهار کرد: از دولت و مجلس باید تشکر کنم؛ نمایندگان مجلس و دولت کاری در حوزه بهزیستی انجام دادند که بیسابقه بود. سهم بودجه عمومی بهزیستی رکورد شکست و به ۲.۱۱ درصد رسید. این رقم پیش از سال ۱۴۰۳، 1.7 درصد بود، سال ۱۴۰۳ به 2.4 درصد رسید و اکنون به 2.11 درصد رسیده که نشاندهنده رشد ۳۶ درصدی است. همچنین مستمریهای پرداختی به جامعه هدف ۵۰ درصد افزایش یافته است.
***
راهاندازی کانال ترویج فرهنگ تفکیک پسماند و ارتقای سلامت
معاون خدمات شهری و محیطزیست شهرداری منطقه ۱۴ از راهاندازی کانال اطلاعرسانی «نوماند منطقه ۱۴» با هدف ارتقای فرهنگ تفکیک پسماند از مبدأ، افزایش مشارکت شهروندان و توسعه آموزشهای محیطزیستی در سطح محلات خبر داد. علیرضا رباطی گفت: «در راستای تحقق اهداف مدیریت شهری در حوزه کاهش تولید پسماند، توسعه بازیافت و صیانت از محیط زیست، کانال ارتباطی نوماند منطقه ۱۴ با شعار «نوماند سبک زندگیمه» راهاندازی شده است تا شهروندان بتوانند به صورت مستمر از مطالب آموزشی، اخبار و رویدادهای مرتبط با مدیریت پسماند و محیطزیست در محله و شهر تهران بهرهمند شوند». وی افزود: «این بستر اطلاعرسانی با هدف نهادینهسازی فرهنگ تفکیک پسماند، ارتقای نظافت شهری، حفظ محیطزیست و افزایش سطح سلامت جامعه ایجاد شده و تلاش دارد با ارائه محتوای کاربردی و آموزشی، زمینه مشارکت آگاهانه شهروندان را فراهم کند». رباطی با اشاره به فعالیتهای مستمر طرح نوماند در این منطقه تصریح کرد: «اجرای دهها عنوان برنامه آموزشمحور با محوریت محلهها، برگزاری کارگاههای آموزشی در سراهای محلات، مدارس و مساجد، استقرار و فعالسازی غرفههای بازیافت در سطح منطقه و تعامل چهرهبهچهره با شهروندان از جمله اقدامات مستمر این معاونت در قالب طرح نوماند است». وی ادامه داد: «غرفههای بازیافت منطقه علاوه بر دریافت پسماند خشک تفکیکشده، به عنوان پایگاههای آموزش شهروندی نیز فعالیت میکنند و شهروندان میتوانند با تحویل پسماند خشک، ضمن کمک به چرخه بازیافت، از مشوقهای فرهنگی نیز بهرهمند شوند».