۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۶:۰۱

اخبار سیاسی

امیر سرلشکر حاتمی:
ادعای شکست‌ناپذیری دشمن دروغ است

فرمانده ‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: از استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران تا آخرین نفس دفاع خواهیم کرد.
امیر سرلشکر «امیر حاتمی» در آیین دانش‌آموختگی دانشجویان دکترا و کارشناسی‌ ارشد مدیریت دفاعی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش، با تبریک به دانش‌آموختگان دانشگاه دافوس آجا، اظهار کرد: در شرایط  امروز، با توجه به تغییرات و تحولات رخ‌داده، مسؤولیت ارتش جمهوری اسلامی ایران بدون تردید یک مسؤولیت تعیین‌کننده است. وی افزود: به ‌خاطر داریم ماه  گذشته، دشمن چند بار به‌طور جدی برای آسیب‌ زدن به ملت بزرگ ایران، کشور عزیزمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش کرد اما هر بار با شکست مواجه شد و همین مساله، مسؤولیت امروز ارتش را دوچندان می‌کند. فرمانده‌کل ارتش در ادامه با اشاره به ادعاهای دشمنان مبنی بر شکست‌ناپذیر بودن‌شان گفت: آنان ادعای شکست‌ناپذیری دارند اما این ادعایی دروغین و بیهوده است، این دشمن همان است که 20 سال در ویتنام و افغانستان جنگید و دست‌ آخر با سرافکندگی بیرون رفت، در عراق و دیگر کشورها هم همین اتفاق برای آنان افتاد. آنان با ادعا و ارعاب وارد می‌شوند اما همواره با سرافکندگی خارج می‌شوند، بنابراین شکست دشمن حتمی است اما لازمه تحقق آن، برخورداری از درک روشن درباره وضعیت امروز جهان و ایستادگی و مقاومت ملت ایران است.

***
غریب‌آبادی:
حق بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز غیرقابل مذاکره است

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: حق ایران برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، حقی ذاتی و غیرقابل مذاکره است. عصر دیروز کاظم غریب‌آبادی در سخنرانی خود در نشست عالی‌‌رتبه کنفرانس خلع سلاح در ژنو، ضمن تشریح مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت بازگشت جامعه بین‌الملل به چندجانبه‌گرایی مؤثر، خلع سلاح واقعی و احترام بی‌قید و شرط به حقوق بین‌الملل تأکید کرد. غریب‌آبادی در این نشست با اشاره به شرایط پیچیده و نگران‌کننده امنیت بین‌المللی؛ استمرار منازعات مسلحانه، تداوم اشغالگری و ارتکاب جنایات در منطقه غرب آسیا توسط رژیم اسرائیل و تضعیف اصول بنیادین منشور ملل متحد را از چالش‌های جدی پیش‌روی صلح و امنیت جهانی برشمرد. وی تصریح کرد: فرسایش چندجانبه‌گرایی و گسترش رویکردهای یکجانبه‌گرایانه، چرخه‌ای خطرناک از رقابت‌های تسلیحاتی بویژه در حوزه هسته‌ای را احیا کرده است. معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه سلاح‌ هسته‌ای همچنان بزرگ‌ترین تهدید علیه بشریت و تمدن انسانی به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: «تداوم اتکای برخی دولت‌ها به این سلاح‌ها در دکترین‌های امنیتی خود، در تضاد آشکار با تعهدات بین‌المللی آنان بوده و بنیان‌های اخلاقی و حقوقی رژیم عدم اشاعه را تضعیف می‌کند». وی خواستار تعهد فوری، غیرقابل بازگشت و قابل راستی‌آزمایی تمام دارندگان این سلاح‌ها به نابودی کامل زرادخانه‌های هسته‌ای شد. غریب‌آبادی همچنین نسبت به روند فزاینده نظامی‌سازی فضای ماورای جو هشدار داد و تلاش برخی کشورها برای تعریف فضا به‌ عنوان عرصه‌ای برای تقابل نظامی را تهدیدی علیه میراث مشترک بشریت دانست. وی همچنین بر ضرورت حفظ فضای ماورای جو صرفاً برای مقاصد صلح‌آمیز و جلوگیری از تسلیحاتی‌سازی آن تأکید کرد. معاون وزیر امور خارجه در ادامه، معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را سنگ ‌بنای نظام جهانی عدم اشاعه و خلع سلاح دانست و تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود ذیل این معاهده پایبند بوده است». وی تأکید کرد: حق ایران برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز، حقی ذاتی، غیرقابل مذاکره و تضمین‌شده در چارچوب حقوق بین‌الملل است و نمی‌توان آن را به‌ عنوان پیش‌شرط مذاکرات، تعلیق یا سلب کرد. غریب‌آبادی با رد قاطع هرگونه ادعا درباره اهداف نظامی برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران نه سلاح هسته‌ای در اختیار دارد، نه در پی دستیابی به آن بوده و نه چنین قصدی دارد. برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح‌آمیز بوده و بر مبنای تعهدات حقوقی و اصول اعتقادی و اخلاقی کشور که سلاح‌های کشتار جمعی را مردود می‌شمارد، هدایت می‌شود». وی در پایان با تأکید بر اینکه صلح پایدار از مسیر فشار و تهدید حاصل نمی‌شود، بلکه بر گفت‌وگو، احترام متقابل، حاکمیت قانون و چندجانبه‌گرایی واقعی استوار است، اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با دولت‌ها برای تقویت معماری بین‌المللی خلع سلاح و حرکت به سوی جهانی عاری از سلاح‌ هسته‌ای است».

***
بقائی: توافق موقت هیچ مبنایی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اکنون در مرحله تدوین دیدگاه‌ها هستیم، تأکید کرد: توافق موقت هیچ مبنایی ندارد. «اسماعیل بقائی» دیروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سؤالات اصحاب رسانه بود. وی درباره متن پیشنهادی ایران برای دور بعد مذاکرات و احتمال توافق موقت گفت: خیلی غیرطبیعی نیست که گمانه‌زنی درباره مذاکرات زیاد باشد. هیچ‌کدام قابل تأیید نیست. جزئیات هر روند مذاکراتی در اتاق مذاکرات مورد بحث قرار می‌گیرد. توافق موقت هیچ مبنایی ندارد. تدوین متن مذاکراتی کار مشترک است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما دیدگاه خودمان را تدوین می‌کنیم. نقطه‌نظرات ما درباره پایان تحریم‌های ظالمانه و مباحث هسته‌ای روشن است. از دیدگاه آمریکا هم بخوبی مطلع هستیم. هر روند مذاکراتی یک کار مشترک است. ما اکنون در مرحله تدوین دیدگاه‌ها هستیم و ظرف ۳-۲ روز آینده امیدواریم دور دیگری را داشته باشیم.

ارسال نظر
captcha