۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۳:۲۲
مستندسازی جنایات جنگی در میناب برای ارائه به مجامع بین‌المللی

شهادت 170 دانش‌آموز و معلم در حملات آمریکایی - صهیونی

در حالی که دستگاه دیپلماسی ایران مشغول مذاکرات برای دفاع از حقانیت و تمامیت ارضی کشوربود، رژیم صهیونیستی با همکاری رئیس‌جمهور آمریکا نهم اسفند ‌ماه به خاک کشورمان حمله کردند. دریکی از این جنایات حمله وحشیانه به «مدرسه ابتدایی دخترانه شجره طیبه» در شهر میناب بود که دانش‌آموزان این مدرسه به خاک و خون کشیده شدند. این در حالی ست که در تمام دنیا مدرسه، حریم امن تعلیم‌وتربیت و کانون پرورش آینده‌سازان هر جامعه بوده و تعرض به آن، تعرض به ارزش‌های انسانی، اصول مسلم حقوق بشردوستانه و کرامت ذاتی انسان‌ها قلمداد می‌شود.طبق اعلام رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در حملات وحشیانه آمریکایی - صهیونی اخیر تاکنون ۱۷۰ دانش‌آموز و معلم به شهادت رسیدند. به گفته حسین صادقی روز شنبه ۹ اسفند مدرسه دخترانه شجره طیبه شهر میناب مورد حمله قرارگرفت که طی این عملیات ناجوانمردانه ۱۶۵دانش‌آموز و معلم این مدرسه به شهادت رسیدند و ۱۰۸ دانش‌آموز نیز مجروح شدند، همچنین یک سالن ورزشی نیز که در شهرستان لامرد مورد حمله قرار گرفت ۳ دانش‌آموز و یک معلم شهید شدند. وی در ادامه از شهادت یک دانش‌آموز دیگر در مدرسه امام رضا(ع) قزوین خبر داد و گفت: ۲ دانش‌آموز هم در منطقه ۸ تهران مجروح شدند. به گفته کارشناسان حقوق این حمله نقض بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و تعرض به حاکمیت ملی کشور محسوب می‌شود چرا که به استناد قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی سازمان ملل، توسل به زور علیه تمامیت ارضی یک کشور جنایت تجاوز تلقی شده و مستوجب مسؤولیت بین‌المللی است. همچنین، طبق مواد ۴۸ و ۵۱ پروتکل الحاقی اول به کنوانسیون‌های ژنو (۱۹۷۷)، حمله به مدارس و اماکن پرجمعیت شهری نقض اصل تفکیک میان اهداف نظامی و غیرنظامی است و در زمره جنایت جنگی قرار می‌گیرد. با این وجود چنین حادثه‌ای نقض کنوانسیون ۱۹۸۹ حقوق کودک نیز تلقی شده است؛ زیرا کودکان در محیط آموزشی هدف قرار گرفته و تعهد بین‌المللی دولت‌ها برای حفاظت از آنان زیرپا گذاشته شده است. علاوه بر این با استناد به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل، جمهوری اسلامی ایران حق دفاع مشروع از شهروندان و حاکمیت ملی خود را محفوظ می‌داند و اعلام کرده است که در پاسخ به این تجاوز اقدامات بازدارنده انجام خواهد داد. به گفته مرتضی عبدی، رئیس امور بین‌الملل مرکز وکلا و رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی حقوق بین‌المل آنچه هم اکنون درباره کشتار دانش‌آموزان بیگناه و مردم عادی شاهد هستیم، صرفاً یک اقدام نظامی نبوده بلکه «سقوط کامل اخلاق و حقوق بین‌الملل» در نظام تحت سلطه استکباراست زیرا این حملات، مصداق بارز «جنایت تجاوز» (Crime of Aggression) طبق قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی و نقض صریح بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد است. از طرفی هدف قرار دادن مراکز اداری و پرتردد در کلان‌شهرهایی چون تهران، تبریز، اصفهان، کرمانشاه و قم، نقض فاحش «اصل تفکیک» (Principle of Distinction) موضوع مواد ۴۸ و ۵۱ پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو است که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. در این راستا مرکز وکلا به عنوان عضو فعال اتحادیه بین‌المللی وکلا (UIA) و با تکیه بر ظرفیت‌های حقوقی اجلاس حقوقی بریکس (BRICS) و سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO)، از تمام توان ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای انزوای حقوقی عاملان این جنایت استفاده می‌کند. بنابراین با تشکیل یک کارگروه ویژه در اندیشکده مطالعات راهبردی حقوق بین‌الملل، هم اکنون در حال مستندسازی دقیق خسارات وارده و شواهد جنایات جنگی در میناب و سایر نقاط هستیم.  این اسناد به‌زودی در قالب یک لایحه حقوقی جامع به شورای امنیت، دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) و گزارشگران ویژه سازمان ملل ارائه خواهد شد و تا سپردن عاملان این جنایات به پیشگاه عدالت، از پای نخواهیم نشست.
* آسیب به مدرسه شهید محلاتی
در پی حمله مجدد آمریکا به ایران، مدرسه ابتدایی شهید محلاتی در خیابان ایران دچار خسارت شد .بر اساس مشاهدات میدانی، شیشه‌های این مدرسه در اثر شدت موج انفجار شکسته و تعدادی از نیمکت‌های کلاس‌های درس نیز آسیب دیده است. تاکنون گزارشی از تلفات جانی احتمالی منتشر نشده و بررسی میزان دقیق خسارات وارده در دست انجام است.

در پی حملات آمریکایی - صهیونیستی تاکنون 555 نفر از هموطنان به شهادت رسیده اند
کودکان و بیماران سیبل دشمن

آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمله به بیمارستان‌های گاندی، خاتم‌الانبیا، مرکز توانبخشی هلال‌احمر، مدرسه شجره طیبه و سایر مراکز درمانی و غیرنظامی بار دیگر خوی جنایتکارانه خود را به جهان نشان دادند و اثبات کردند که در حمله به غیرنظامیان هیچ حد و مرزی قائل نمی‌شوند. حمله به مدارس، مراکز درمانی، امدادی و غیرنظامی نه یک رویداد مقطعی، بلکه نماد خطرناک عادی‌سازی خشونت علیه غیرنظامیان است که رژیم صهیونی و آمریکایی این روزها با هدف قراردادن چنین مراکزی اصول بنیادین حقوق بین‌الملل و قوانین بشردوستانه را نقض کرده و خوی وحشیگریانه خود را در دنیا به نمایش می‌گذارند. کشته شدن بیش از 165 دانش‌آموز بیگناه در مدرسه شجره طیبه میناب و حمله به بیمارستان‌ها و مراکز امدادی خدمات رسان همچنین واحدهای مسکونی نمونه‌ای از خباثت دشمن صهیونی و آمریکایی است که این روزها مشاهده می‌شود. بر اساس گزارش‌های میدانی جمعیت هلال احمر، تاکنون ۱۳۱ شهرستان درگیر حملات رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکای جنایتکارشده است که متاسفانه طی این چند روز ۵۵۵ نفر از هموطنان‌مان در نقاط مختلف کشور در این حملات به شهادت رسیده‌اند. طبق اعلام جمعیت هلال‌احمر، نیروهای امدادی در آماده‌باش کامل قرار دارند و عملیات امداد‌رسانی، رهاسازی، انتقال مجروهان به مراکز درمانی و نیز ارائه خدمات به مردم و نیروهای نظامی در مناطق آسیب‌دیده را به ‌صورت مستمر انجام می‌دهند اما دشمن حتی به این مراکزامداد رسان هم رحم نمی‌کند. آنگونه که یکشنبه ۱۰ اسفندماه، در پی حملات هوایی آمریکا و رژیم صهیونی به برخی مناطق تهران، مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر دچار آسیب جدی شد..این مرکز که ارائه‌دهنده خدمات تخصصی درمانی و توانبخشی به بیماران و افراد دارای معلولیت است، بخشی از زیرساخت‌های غیرنظامی و بشردوستانه کشور به شمار می‌رود. سازمان جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد که با این حال، خدمات درمانی و عملیات امدادرسانی همچنان با تمام توان ادامه دارد. همچنین رژیم صهیونیستی و آمریکا طی آن روز به اطراف ساختمان صلح هلال احمر، بیمارستان خاتم‌الانبیا، بهزیستی و بیمارستان مطهری در تهران حمله کردند و خساراتی را بر جای گذاشتند. حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان گاندی در شامگاه یکشنبه اقدام فاحشی بود که نشان داد دشمن حتی به نوزادان هم رحم نمی‌کند. بیمارستانی که تخریب شد ولی کارشناسان اورژانس استان تهران خدمات لازم را به بیماران ارائه کردند، به طوری که تمامی بیماران و نوزادان را سالم از بیمارستان به یک مکان امن منتقل دادند. این در حالی است که براساس کنوانسیون ژنو و تمامی قوانین بشردوستانه، آسیب رساندن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی یک خط قرمز است، اما متاسفانه شاهد مورد هدف قراردادن مراکز درمانی کشور در جنگ اخیر توسط صهیونیست‌های کودک‌کش هستیم.
* واکنش سازمان جهانی بهداشت به حمله به بیمارستان گاندی
رئیس سازمانی جهانی بهداشت درباره حمله رژیم صهیونیستی و آمریکایی به بیمارستان گاندی واکنش نشان داد. تدروس آدهانوم گبریسوس در پی حمله به بیمارستان گاندی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: گزارش‌ها درباره آسیب دیدن بیمارستان گاندی در تهران در جریان بمباران پایتخت ایران، به‌شدت نگران‌کننده است. سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این حادثه است اما این موضوع بار دیگر بر ضرورت اتخاذ همه تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب دیدن مراکز درمانی در جریان درگیری‌های جاری تأکید می‌کند. همچنین در پی این حملات، ماریا مرسدس مارتینز، رئیس دفتر فدراسیون صلیب سرخ و هلال‌احمر در تهران حمله به مراکز درمانی را محکوم کرد. وی از مرکز توانبخشی هلال‌احمر که در حملات آمریکایی و صهیونیستی مورد آسیب قرار گرفت، بازدید و حمله به مراکز درمانی را محکوم کرد. دکتر پیرحسین کولیوند در جریان این بازدید گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمله به بیمارستان‌های گاندی، خاتم الانبیا، مرکز توانبخشی هلال‌احمر و سایر مراکز درمانی بار دیگر خوی جنایتکارانه خود را به جهان نشان دادند و اثبات کردند که در حمله به غیرنظامیان هیچ حد و مرزی قائل نمی‌شوند. جنایت دیگر آنها حمله به مدرسه میناب بود که باعث جان باختن ده‌ها کودک شد. تاریخ این جنایت‌ها را فراموش نمی‌کند و امروز نیز باید مجامع بین‌المللی این جنایت‌ها را محکوم کنند. هلال‌احمر تا به امروز در عرصه‌های امدادی، درمانی و حمایت روحی روانی توانسته پشتیبانی خوبی از مردم آسیب دیده داشته باشد اما ضرورت دارد تا صلیب سرخ و فدراسیون جمعیت‌های ملی نیز به حمایت از هلال‌احمر ایران بپردازند
همچنین در پی حملات دیروز به پایتخت توسط رژیم صهیونیستی در محدوده خیابان عشقیار در حوالی میدان نیلوفر این حمله موجب تخریب ساختمان های مسکونی، کلانتری و واحد‌های صنفی در منطقه شده و برخی از شهروندان و مردم عادی مصدوم شدند.

ارسال نظر
captcha
پربیننده