
گروه سیاسی: در میانه جنگ تجاوزکارانه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی که علیه ایران در جریان است، رئیسجمهور آمریکا خیلی زود هدف شوم خود برای ایران را لو داد: برنامههای آمریکا قرار نیست صرفا به براندازی جمهوری اسلامی منجر شود و در بعد کلانتر، تجزیه سرزمینی ایران را دنبال میکند. گزارشهای منتشرشده از سوی رسانههای غرب، از جمله آکسیوس، سیانان و رویترز، حاکی از آن است همزمان با تداوم حملات تجاوزکارانه آمریکا و اسرائیل علیه ایران، تماسهایی میان ترامپ و سرکردگان گروهکهای تروریست تجزیهطلب حاضر در اقلیم کردستان عراق برقرار شده و همزمان، گروههای مسلح کرد ایرانی درباره نحوه حمله زمینی به ایران و حتی دریافت حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی با طرف آمریکایی رایزنی کردهاند.در فضای جنگی فعلی، چنین تماسهایی صرفا یک گفتوگوی سیاسی تلقی نمیشود؛ بلکه نشانهای از فعال شدن یک سناریوی مکمل در کنار حملات مستقیم آمریکایی-صهیونیستی به کشورمان است. اگر تا دیروز فشار بر ایران عمدتاً از آسمان اعمال میشد، اکنون به نظر میرسد طراحی یک جبهه زمینی از مرزهای غرب نیز در دستور کار قرار گرفته است. برخی منابع غرب حتی به ایده تصرف و حفظ بخشی از شمال غرب ایران بهعنوان منطقه حائل اشاره کردهاند؛ ایدهای که اگر عملیاتی شود، عملاً به معنای عبور از جنگ محدود و ورود به فاز بیثباتسازی ساختاری و آغاز یک درگیری داخلی گسترده برای تجزیه تمامیت ارضی ایران خواهد بود. به بیان دیگر، مجموعه این تحرکات این تصور را تقویت میکند که «ساعت صفر» برای بکارگیری گروههای تجزیهطلب در بستر جنگ کنونی توسط آمریکاییها نزدیک شده است.همزمانی تحرکات تجزیهطلبان ضدایرانی با تشدید و تداوم حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به مراکز انتظامی و پایگاههای نظامی ایران در نوار غربی کشور، به طور مشخص بیانگر آن است دشمنان در چارچوب راهبرد براندازی جمهوری اسلامی، حساب ویژهای روی ظرفیت گروههای کرد تجزیهطلب باز کردهاند. مساله صرفا حمایت سیاسی نیست، بلکه بحث استفاده از یک اهرم میدانی برای فرسایش توان داخلی ایران مطرح است؛ اهرمی که میتواند همزمان فشار خارجی و ناآرامی داخلی را به یکدیگر پیوند بزند تا ابتدا براندازی جمهوری اسلامی و در گام نهایی تجزیه ایران رقم بخورد.در مقابل، واکنش تهران نیز وارد مرحله کاملاً تهاجمی شده. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی ۲ روز گذشته چندین موج حمله علیه مواضع گروههای تجزیهطلب در اقلیم کردستان عراق انجام داده است؛ حملاتی که از نظر حجم بیسابقه است. بنا بر گزارشها، در یک مرحله ۳۰ پهپاد به کار گرفته شد، در مرحلهای دیگر بیش از ۲۰۰ پهپاد بهصورت همزمان وارد عملیات شدند و در تازهترین اقدام نیز یگان موشکی سپاه روز گذشته ۳ موشک به مواضع این گروهها شلیک کرد. چنین سطحی از آتش، نشان میدهد تهران این تحرکات را نه یک تهدید محدود مرزی، بلکه بخشی از جنگ جاری و پروژهای برای گشودن جبهه داخلی ارزیابی میکند.