۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۴:۴۹
نگرانی آمریکایی‌ها از بحران‌ کاهش سریع ذخایر تسلیحات پیشرفته در جنگ با ایران 

اروپا: موشک‌های رهگیر آمریکا دارد تمام می‌شود

اروپا: موشک‌های رهگیر آمریکا دارد تمام می‌شود

به رغم تلاشی که آمریکایی‎‌ها برای نشان دادن توانایی خود در ادامه جنگ در برابر ایران دارند اما گزارش‌ها و خبرهایی که از آمریکا می‌رسد حکایت از آن دارد که کمبود سلاح در آمریکا برای ادامه جنگ با ایران در حال تبدیل شدن به یک بحران آشکار در ساختار نظامی آمریکاست. با وجود انکارهای پی‌درپی ترامپ و وزیر جنگش درباره در اختیار داشتن تسلیحات کافی در نبرد با ایران اما بتازگی یک مقام اروپایی پرده از واقعیت کمبود تسلیحات در آمریکا برداشت. «آندریوس کوبیلیوس» به عنوان کمیسر دفاع و امور فضایی اتحادیه اروپایی روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با «ولادیسلاو کوشینیاک-کامیش» معاون نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد ایالات متحده دیگر نمی‌تواند موشک‌های رهگیر کافی برای تأمین همزمان نیازهای چندین جبهه بحرانی تولید و ارسال کند. ان‌بی‌سی نیوز با انتشار نقل قول این مقام اروپایی درباره کمبود موشک‌های رهگیر کافی در آمریکا نوشته است اظهارات این مقام اروپایی در حالی مطرح شده که جنگ گسترده در خاورمیانه بویژه درگیری مستقیم آمریکا و اسرائیل با ایران جریان دارد و این جنگ ذخایر موشکی جهان را بشدت تحت فشار قرار داده است.
به گزارش «وطن امروز»، کوبیلیوس تأکید کرده است: «پس از جنگ ایران برای ما در اروپا حتی ضروری‌تر شده که تولید موشک‌های دفاع هوایی و ضدبالستیک را به‌ طور چشمگیری افزایش دهیم.» این مقام اروپایی اذعان کرده آمریکایی‌ها واقعاً قادر نخواهند بود به اندازه کافی موشک‌ تأمین کنند؛ نه برای کشورهای حوزه خلیج فارس و نه برای خود ارتش آمریکا و نه برای نیازهای اوکراین.
این سخنان مقام اروپایی تنها گزارش درباره کمبود سلاح ارتش آمریکا در جریان جنگ با ایران نیست، بلکه همزمان  مقامات دفاعی و کارشناسان آمریکایی نگرانی‌های جدی درباره کاهش سریع ذخایر تسلیحات پیشرفته، بویژه موشک‌های دفاع هوایی و مهمات دقیق مطرح کرده‌اند. گزارش روزنامه واشنگتن‌پست نشان می‌دهد ارتش آمریکا هزاران موشک پیشرفته و صدها رهگیر پرهزینه مصرف کرده و ممکن است تنها چند روز تا مجبور شدن به اولویت‌بندی اهداف دفاعی فاصله داشته باشد.
نگرانی درباره کمبود سلاح تنها به ارتش آمریکا محدود نیست، بلکه گزارش‌ها حاکی از آن است که متحدان آمریکا از جمله رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی خلیج فارس نیز ممکن است برای ادامه جنگ علیه ایران با بحران کمبود سلاح روبه‌رو شوند، برای نمونه، طبق گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، ذخایر رهگیر موشکی یکی از متحدان آمریکا در خلیج فارس به پایان رسیده و نیاز فوری به تأمین مجدد دارد. سی‌ان‌ان به نام این کشور اشاره نکرده و تنها موضوع کمبود موشک را مطرح کرده است.

حمله ایران به اردن چگونه بحران کمبود موشک آمریکا را برجسته کرد؟
بحران کمبود تسلیحات در میان ارتش آمریکا از آنجا بیشتر بروز یافت که ایران یک سیستم راداری پیشرفته آمریکا در اردن را هدف قرار داد و پس از هدف قرار دادن این سیستم راداری، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند کمبود موشک‌ها از این پس بیشتر خود را نشان خواهد داد. در همین ارتباط نیز رسانه‌ آمریکایی بلومبرگ فاش کرد ایران در حمله به پایگاه هوایی «موفق السلطی» اردن، سامانه راداری پیشرفته آمریکا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را که بخش حیاتی سامانه ضدموشکی تاد محسوب می‌شد، منهدم کرد و با از دست رفتن این رادار، مسؤولیت رهگیری موشک‌ها به سامانه‌های پاتریوت محول خواهد شد که پیش از این هم با کمبود موشک‌های پیشرفته PAC-3 مواجه بودند. بر اساس گزارش بلومبرگ  انهدام سامانه راداری پیشرفته آمریکا در پایگاه هوایی «موفق السلطی» اردن، نگرانی‌ها در مورد کاهش ذخایر رهگیرهای پیشرفته آمریکا را در جریان جنگ با ایران تشدید کرده است.

تناقض‌گویی در عین کلافگی در کاخ سفید

مساله کمبود موشک‌ و تسلیحات پیشرفته در ارتش آمریکا همزمان با جنگ علیه ایران به قدری در رسانه‌های مختلف آمریکایی از جمله وال‌استریت ژورنال، نیویورک تایمز و دیگر رسانه‌های آمریکایی بازتاب داشته که مقامات کاخ سفید را به واکنش واداشته است. وال‌استریت‌ ژورنال در گزارشی همزمان با جنگ علیه ایران نوشت که حملات موشکی ایران باعث کاهش ذخایر موشک‌های رهگیر پاتریوت شده است.
از سوی دیگر، روز جمعه کارولین لیویت، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به گزارش‌ها درباره کمبود تسلیحات در ارتش آمریکا گفت: ارتش ما بیش از اندازه کافی مهمات، گلوله و ذخایر تسلیحاتی برای ادامه نابودی حکومت ایران در اختیار دارد.
واکنش دیگر مقامات آمریکایی درباره کمبود سلاح طی چند روز گذشته همراه با عصبانیت و نوعی تناقض‌گویی بوده است، از جمله «پیت هگست» به عنوان وزیر جنگ آمریکا از یک طرف کمبود مهمات
را برای ادامه حملات به ایران رد کرده و از سوی دیگر بلافاصله اعتراف کرده برای ادامه جنگ علیه ایران، تولید مهمات خود را افزایش خواهیم داد. این اعتراف وزیر جنگ آمریکا به تلاش برای افزایش تولید سلاح باعث شد برای بسیاری این سوال مطرح شود که اگر ارتش آمریکا ذخایر کافی دارد، پس چرا پنتاگون به دنبال افزایش تولید تسلیحات است؟
پیش‌تر نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در شبکه تروث سوشال اذعان کرده بود  زرادخانه پیشرفته‌ترین تسلیحات ما در سطح مطلوب نیست. عبارات ترامپ به طور دقیق شامل این جملات بود: «ما منابع خوبی از پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را داریم اما در سطح مورد نظرمان نیست.» این عبارات صریح‌ترین نشانه‌های کمبود سلاح‌ در جبهه آمریکا به شمار می‌رود.
ترامپ حتی روز جمعه اقدام به برگزاری جلسه‌ای با تولیدکنندگان تسلیحات کرد و پس از جلسه گفت در دیدار با مدیران بزرگ‌ترین شرکت‌های صنایع دفاعی آمریکا توافق شده تولید تسلیحات پیشرفته و مهمات چند برابر افزایش یابد. به گفته او، این افزایش تولید برای تقویت ذخایر نظامی و پاسخ به نیازهای جنگی در حال اجراست؛ اظهاراتی که به روشنی بحران کمبود سلاح در ارتش آمریکا همزمان با جنگ علیه ایران را تایید می‌کند.
نکته جالب آن‌ است که همزمان با کمبود سلاح در ارتش آمریکا، کارشناسان در خود آمریکا اعتراف کرده‌اند ایران با کمبود سلاح مواجه نیست. به عنوان نمونه بی‌بی‌سی به نقل از «دیوید تی. پاین» افسر سابق وزارت جنگ گزارش داده است «تخمین‌های ایالات متحده از تعداد کل موشک‌های بالستیک ایران احتمالاً بسیار کمتر از مقدار واقعی است، زیرا ایران ممکن است ده‌ها هزار موشک در ذخایر خود داشته باشد.» ارزیابی این افسر سابق پنتاگون بخوبی بیانگر آن است که در جریان جنگ فعلی علیه ایران، کمبود سلاح و موشک نه روی ایران، بلکه روی آمریکا فشار وارد کرده است.

ارسال نظر
captcha