۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۸:۵۲
ایران یک جنگنده F15 دیگر را هدف قرار داد

اف‌ها دارند آف می‌شوند

طبق اعلام قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، صبح دیروز یک فروند جنگنده متجاوز دشمن از نوع F15 در آسمان سواحل جنوبی کشور و در حوالی جزیره هرمز، پس از رهگیری دقیق، با شلیک موشک توسط سامانه‌های زمین ‌به ‌هوای نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد اصابت قرار گرفت.

اف‌ها دارند آف می‌شوند

با این مورد، شمار جنگنده‌هایی که در جریان جنگ تجاوزکارانه آمریکا و اسرائیل علیه ایران هدف قرار گرفته‌اند، به ۵ فروند رسیده است؛ عددی که مشخصا به ‌هیچ‌ وجه یک رخداد تصادفی یا اتفاقی قابل چشم‌پوشی نیست. پیش از این نیز پدافند نوین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شده بود یک جنگنده فوق پیشرفته آمریکایی از نوع F35 را رهگیری و مورد اصابت قرار دهد؛ اتفاقی که برای اولین بار در دنیا رخ داد و به ‌دلیل ویژگی‌های پنهان‌کاری و فناوری‌های پیچیده این جنگنده آمریکایی، بازتاب گسترده‌ای در محافل نظامی و رسانه‌ای در سطح جهان داشت.

پیش‌تر هم در هفته دوم این جنگ تجاوزکارانه، ۳ جنگنده دیگر آمریکایی از نوع F15 و F18 مورد اصابت قرار گرفته و در آسمان بحرین منهدم شدند. 

اهمیت این رهگیری‌ها و اصابت‌ها زمانی بیشتر آشکار می‌شود که به ماهیت هدف‌ها توجه کنیم. جنگنده‌ها، به‌ویژه مدل‌های پیشرفته‌ای مانند F15 ، F18 و بخصوص F35، ستون فقرات قدرت هوایی آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند، به طوری که در حملات ۳ هفته اخیر دشمن آمریکایی - صهیونی به کشورمان، این جنگنده‌ها نقش کلیدی در اجرای عملیات‌های تهاجمی و پشتیبانی نزدیک داشته‌اند. بنابراین از دست دادن آنها صرفا به معنای از بین رفتن یک ابزار نظامی نیست، بلکه به‌ آسیب‌پذیر بودن قدرت هوایی دشمن اشاره دارد.

نکته قابل توجه دیگر، تکرار این اصابت‌ها در بازه‌های زمانی نسبتا کوتاه است. وقتی تقریبا هر ۲ روز یک‌ بار خبر هدف قرار گرفتن یک جنگنده منتشر می‌شود، دیگر نمی‌توان این اتفاق را به عوامل تصادفی یا خطاهای موردی نسبت داد. این روند بیش از هر چیز بیانگر وجود یک سامانه پدافندی پیشرفته، هماهنگ و چندلایه ایرانی است که قادر است به ‌صورت مستمر جنگنده‌های پنهانکار را شناسایی، رهگیری و منهدم کند. به‌ویژه در مورد F35، که طراحی آن بر مبنای کاهش سطح مقطع راداری و نفوذ به عمق سامانه‌های دفاعی شکل گرفته، هر گونه رهگیری موفق، نشان‌دهنده سطح بالایی از توان فنی و عملیاتی است.

اساسا برتری هوایی یکی از پایه‌های اصلی دکترین نظامی ارتش تروریست ایالات متحده است و هر گونه ضعف در این حوزه، می‌تواند اجرای سایر عملیات‌ها را نیز با مشکل مواجه کند. اگر پدافند ایران بتواند این روند را حفظ کند، نه‌تنها هزینه عملیات‌های هوایی برای طرف مقابل افزایش می‌یابد، بلکه ممکن است در تصمیم‌گیری‌های کلان نظامی دشمن در ارتباط با چگونگی انجام حملات تجاوزکارانه خود به کشورمان نیز تجدیدنظرهایی شکل گیرد.

ارسال نظر
captcha
پربیننده
تازه ها