۰۱/تير/۱۴۰۵
|
۱۸:۰۵
گزارش «وطن‌امروز» از تلفات جنگنده‌ها و پهپادهای پیشرفته آمریکا در جنگ

ایران شکارچی پرنده‌های آمریکایی

ایران شکارچی پرنده‌های آمریکایی

یکی از مهم‌ترین تحولات و اتفاقات جنگ تجاوزکارانه آمریکا و اسرائیل علیه ایران، میزان قابل‌ توجه خسارات وارد شده به نیروی هوایی ارتش تروریستی ایالات متحده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، آمریکا تاکنون بیش از ۲۰ فروند از انواع هواپیماها و پرنده‌های خود را با آتش ایران از دست داده است؛ عددی که در نوع خود برای آمریکایی‌ها کم‌ سابقه و قابل تأمل است.

در همین چارچوب، وب‌سایت تخصصی Air & Space Forces Magazine در گزارشی به ابعاد مختلف این خسارات پرداخته و جزئیات قابل‌ توجهی را منتشر کرده است. این رسانه با استناد به منابع آگاه خود، ضمن تایید خبر اصابت موشک پدافندی ایران به جنگنده فوق پیشرفته F35، به نکته مهمی اشاره می‌کند؛ اینکه خلبان F35 در اثر اصابت، دچار جراحات ناشی از ترکش شده است. همین گزاره به‌ ظاهر ساده، حامل یک پیام مهم نظامی است، اساسا وقتی خلبان یک جنگنده نسل پنجمی مانند F35 دچار جراحت ترکش می‌شود، به‌ احتمال زیاد جنگنده یا سقوط کرده یا حداقل آسیب بسیار جدی دیده است، چرا که چنین جنگنده‌هایی به‌ گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر تهدیدات متعارف مقاومت بالایی داشته باشند و آسیب‌پذیری آنها در برابر سامانه‌های پدافندی، معمولا به شرایطی بسیار خاص و برخوردهای شدید محدود می‌شود.

اما این تنها یک مورد از مجموعه خسارات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در این جنگ نیست. بر اساس همین گزارش، جنگنده F35 یکی از حدود ۲۰ هواپیمایی است که نیروی هوایی ایالات متحده طی کمتر از سه هفته از دست داده است.

در یکی از مهم‌ترین موارد، سه فروند جنگنده F15 در تاریخ ۲ مارس در یک حادثه «آتش خودی» توسط جنگنده‌های کویتی سرنگون شد. هرچند سنتکام تلاش دارد انهدام سه جنگنده را تصادفی و ناشی از آتش خودی بداند اما کمتر عقل سلیمی پیدا می‌شود که بخواهد این گزاره آمریکایی برای فرار از تبعات شکست پدافندی از ایران را باور کند.

در اتفاقی دیگر، یک فروند هواپیمای سوخت‌رسان KC-135  در غرب عراق سقوط کرد که منجر به کشته شدن هر ۶ خدمه آن شد. همچنین یک فروند دیگر از همین نوع هواپیما در همان اتفاق به‌شدت آسیب دید، هرچند توانست به‌صورت اضطراری فرود بیاید. اما در این مورد، آمریکایی‌ها نتوانستند منکر اصابت شوند و در نهایت مجبور به تایید اقدام گروه‌های مقاومت عراقی در هدف قرار دادن این سوخت‌رسان‌ها شدند.

علاوه بر اینها، قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا تایید کرد ۵ فروند دیگر از این هواپیما در حملات موشکی و پهپادی به پایگاه ایالات متحده در عربستان سعودی آسیب دیده‌اند.

در حوزه پهپادی نیز وضعیت برای آمریکا مشابه است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، حدود ۱۲ فروند پهپاد MQ-9 Reaper در جریان جنگ علیه ایران، منهدم شده‌اند. برخی از این پهپادها در آسمان و در اثر درگیری ساقط شده‌اند و برخی دیگر در حالی که روی زمین مستقر بوده‌اند، در حملات موشکی و پهپادی ایران نابود شده‌اند. این در حالی است که پهپادهای Reaper از مهم‌ترین ابزارهای شناسایی و تهاجمی ارتش تروریستی ایالات متحده در جنگ‌های مدرن به شمار می‌روند.

هرچند احتمالا آمار واقعی پهپادهای منهدم شده، به مراتب بیش از آن چیزی است که آمریکایی‌ها می‌گویند.

در کنار این موارد، باید به هدف‌گیری یک جنگنده F15E دیگر در نزدیکی سواحل ایران نیز اشاره کرد که هر چند به گفته منابع آمریکایی با موفقیت گریخته اما نشان‌دهنده افزایش فشار بر ناوگان هوایی آمریکاست. جدای از این، یک جنگنده F15 رژیم صهیونیستی نیز در روزهای اخیر پس از هدف قرار گرفته شدن، توانسته بود از سقوط در مرزهای ایران فرار کند.

مجموع این موارد، تصویری روشن از حجم خسارات وارد شده از سوی ایران به نیروی هوایی آمریکا ارائه می‌دهد؛ خساراتی که نه‌تنها از نظر کمی قابل‌ توجه است، بلکه از نظر کیفی نیز اهمیت بالایی دارد، چرا که بخش عمده‌ای از این تلفات مربوط به پیشرفته‌ترین دارایی‌های هوایی ایالات متحده است.

در این میان، یک نکته کلیدی بیش از همه جلب توجه می‌کند؛ اینکه این سطح از تلفات هوایی، در تاریخ جنگ‌های آمریکا تقریبا بی‌سابقه است.

ارسال نظر
captcha
تازه ها