بیش از یک ماه جنگ بینتیجه و بیسرانجام ترامپ و نتانیاهو علیه ایران و اعلام قطرهچکانی تلفات از سوی واشنگتن پس از پاسخهای موشکی و پهپادی ایران، باعث شده صدای رسانههای آمریکایی هم بلند شود. پایگاه خبری اینترسپت در تحلیلی با اشاره به سانسور در اعلام تلفات نیروهای آمریکایی اعلام کرد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) آمار واقعی تلفات نیروهای آمریکایی در جنگ با ایران را پنهان کرده و ارقام ناقص یا قدیمی ارائه میدهد.
بر اساس تحلیل این رسانه، از زمان آغاز جنگ آمریکا علیه ایران در ۲۸ فوریه، صدها نظامی آمریکایی در منطقه کشته یا زخمی شدهاند. این گزارش میگوید دستکم ۱۵ نظامی آمریکایی در این درگیریها جان خود را از دست دادهاند و بیش از ۵۲۰ نفر نیز زخمی شدهاند.
به نوشته اینترسپت، تنها در حمله اخیر ایران به پایگاه هوایی «ملک سلطان» در عربستان سعودی دستکم ۱۵ نظامی آمریکایی زخمی شدند. با این حال، آمار رسمی ارائهشده از سوی فرماندهی مرکزی آمریکا همچنان قدیمی بوده و این حمله در آن لحاظ نشده است.
در بیانیهای که سخنگوی سنتکام «تیم هاوکینز» ارائه کرده، آمده از آغاز حمله به ایران حدود ۳۰۳ نظامی آمریکایی زخمی شده است اما این رقم چند روز پیش از حمله اخیر منتشر شده و شامل زخمیهای جدید نیست.
اینترسپت همچنین گزارش داد سنتکام از ارائه آمار دقیق کشتههای نیروهای آمریکایی از زمان آغاز جنگ خودداری کرده است. در همین حال حملات ایران به پایگاههای آمریکا در سراسر منطقه ادامه داشته است. بر اساس تحلیل این رسانه، پایگاههای آمریکا در بحرین، عراق، اردن، کویت، قطر، عربستان سعودی، سوریه و امارات هدف حملات موشکی و پهپادی ایران قرار گرفتهاند. به گفته ۲ مقام دولتی آمریکا که با اینترسپت گفتوگو کردهاند، این حملات حتی باعث شده برخی نیروهای آمریکایی از پایگاههای نظامی خارج شده و به هتلها و ساختمانهای اداری در منطقه منتقل شوند.
اینترسپت در پایان نوشته ارائه آمار ناقص از تلفات جنگ و عدم شفافیت درباره حملات ایران، باعث افزایش انتقادها از نحوه اطلاعرسانی پنتاگون درباره هزینههای انسانی این جنگ شده است.
سانسور غیرسازمانی
در حالی که سانسور تلفات جنگ در رژیم صهیونیستی روندی سازماندهی شده و بروکراتیک است و حتی در ارتش رِژیم صهیونیستی واحدی به نام واحد سانسور فعال است، اما در آمریکا به نظر میرسد روند سانسور آمار تلفات بیشتر دستوری و با فرمان مستقیم کاخ سفید انجام میشود. پیشتر نیز منابع آگاه از تحولات منطقه تأیید کرده بودند که دولت ترامپ دستور اعمال محدودیتهای شدید اطلاعرسانی در خصوص تلفات نیروهای خود در جنگ علیه ایران را صادر کرده است.
البته سانسور آمار تلفات از سوی ترامپ رویهای سابقهدار است. پیشتر هم در جریان پاسخ موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق موسوم به پایگاه عینالاسد در دوره دولت اول ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ابتدا مدعی آسیب مغزی فقط چند نظامی آمریکایی شد اما چند هفته بعد رسانههای آمریکایی آسیب مغزی صدها نظامی آمریکایی در نتیجه پاسخ موشکی ایران به عینالاسد را تایید کردند.
چندی پیش هم فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران با توجه به سانسور آمار تلفات در میان نظامیان آمریکایی، به خانواده این نظامیان توصیه کرد تا ۲۴ ساعت آینده با فرزندانشان در غرب آسیا تماس بگیرند. امیر سرتیپ علی جهانشاهی، فرمانده نیروی زمینی ارتش در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: سنتکام در اعلام آمار سربازان کشته شده آمریکایی به سانسور شدیدی دست زده است! توصیه میکنیم تا ۲۴ ساعت آینده خانوادههای نظامیان آمریکایی با فرزندانشان که به غرب آسیا اعزام شدهاند، تماس بگیرند.