گروه بینالملل: قرار بود تغییر رژیم یا آن گونه که رسانههای انگلیسی «جنج رژیم» میگویند در نتیجه تجاوز نظامی مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران انجام شود، اما خبرها حاکی از آن است که در چند روز گذشته این واشنگتن بوده که معنای واقعی تغییر رژیم را چشیده است. برکناری دهها مقام نظامی در واشنگتن طی 48 ساعت با دستور مستقیم ترامپ یا وزیرجنگ او، باعث شده بسیاری با کنایه، این تغییرات ناگهانی و گسترده را همان تغییر رژیم توصیف کنند که برخلاف میل ترامپ نه در تهران، بلکه در واشنگتن رخ داده است. از جمله یک نویسنده مشهور هندی با نام «گوروآ آریا» با اشاره به تغییرات سریع مقامات نظامی و سیاسی در کاخ سفید همزمان با جنگ علیه ایران خطاب به ترامپ نوشت: «قرار بود تغییر رژیم را در تهران انجام دهید، نه در واشنگتن!» برخی کاربران دیگر نیز با اشاره به گزارشها درباره موج اخراج ژنرالها در وزارت جنگ آمریکا و بنبست در تقابل با تهران، با اشاره به رویاپردازیهای ترامپ و نتانیاهو درباره براندازی در ایران نوشتند تغییر رژیم با موفقیت انجام شد، اما نه در تهران بلکه در واشنگتن!
به گزارش «وطن امروز»، موج اخراج فرماندهان و ژنرالهای ارشد در ارتش آمریکا طی یک سال گذشته به بیش از 12 ژنرال ارشد میرسد و در همین ارتباط نیز «جیسون کرو» عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از موج اخراج ژنرالهای ارتش همزمان با جنگ علیه ایران گفته است وزیر جنگ ترامپ به طور بیپروا در حال اخراج برخی از متعهدترین مقامات نظامی ما است؛ اینها افرادی هستند که با صدها سال تجربه بدون هیچ اطلاع قبلی کنار گذاشته میشوند و این پاکسازیهای سیاسی امنیت ملی ما را به خطر میاندازد. «دیوید پاین» تحلیلگر ارشد خاورمیانه هم با اشاره به موج گسترده اخراج ژنرالهای ارتش آمریکا همزمان با جنگ علیه ایران نوشته است ترامپ فکر میکرد با اخراج ژنرالهایش و اعزام نیروهای زمینی، جنگ علیه ایران را به نفع خود برمیگرداند اما ماشین جنگی آمریکا در حال ورود به پیچیدهترین تله قرن بیستویکم است. ایران مذاکره با آمریکا در پاکستان را رد کرد، چون منتظر است این مذاکره را با در دست داشتن هزاران تکاور آمریکایی محاصرهشده روی جزیره خارک انجام دهد. وقتی اگو (غرور) جایگزین استراتژی شود، امپراتوریها با پای خود به سمت گیوتین میروند!
روز گذشته نیز «کریس مورفی» سناتور باسابقه آمریکایی درباره دلیل اخراج گسترده ژنرالهای آمریکایی همزمان با جنگ علیه ایران گفته بود احتمالاً [دلیل اخراج] ژنرالهای باسابقه این است که آنها به وزیر جنگ آمریکا گفتهاند نقشههای او برای جنگ با ایران غیرعملی، فاجعهبار و مرگبار است.
کدام ژنرالهای ارتش آمریکا اخراج شدهاند؟
«پیت هگست» طی یک سال و 3 ماهی که به عنوان وزیر جنگ دولت ترامپ قدرت را در پنتاگون در دست دارد، حداقل 12 ژنرال ارشد ارتش را از کار بیکار یا اخراج کرده است. در این میان اخراج ۳ ژنرال ارشد ارتش آمریکا در میانه جنگ علیه ایران انجام گرفته است. براین اساس، ۳ مقام نظامی اخراجی ارتش آمریکا همزمان با جنگ علیه ایران شامل این ژنرالها هستند:
ژنرال «رندی جورج» رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش: فرمانده ستاد نیروی زمینی ارتش فقط ۳ سال از ۴ سال دوره خود را سپری کرده و هنوز یک سال تا بازنشستگی فاصله داشت اما هگست او را به بهانه بازنشستگی اخراج کرد. رندی جورج توسط جو بایدن، رئیس جمهور سابق آمریکا به عنوان چهلویکمین رئیس ستاد کل ارتش معرفی و در سال ۲۰۲۳ توسط سنا برای این سمت تأیید شد. او پیش از این به عنوان معاون رئیس ستاد کل ارتش خدمت کرده بود و پیشتر هم بین سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به عنوان دستیار ارشد نظامی وزیر دفاع در زمان لوید آستین فعالیت داشته است. جورج، فارغالتحصیل دانشگاه نظامی وست پوینت است و در سال ۱۹۸۸ به عنوان افسر پیاده نظام به خدمت گرفته شد و در جنگ اول خلیج فارس، عراق و افغانستان خدمت کرد. او در پشتیبانی از عملیات سپر صحرا، طوفان صحرا و عملیات نظامی عراق شرکت کرده بود و در ارتش آمریکا موفق به دریافت نشانهای افتخار شده بود. تجربه او به عنوان یک فرمانده کهنه کار برای نیروهای زمینی باعث شده تا بسیاری علت برکناریاش را بدلیل مخالفت او با ورود نیروی زمینی آمریکا به جنگ علیه ایران ارزیابی کنند. یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده به سیانان گفته است که جورج در حالی که در جلسهای حضور داشت، از طریق تماس تلفنی از اخراج خود مطلع شده است. یک مقام آمریکایی هم که نامش فاش نشده، در مورد اخراج جورج به آکسیوس گفته است: « یک ژنرال چهار ستاره که به طور فعال برای انتقال تجهیزات و افراد به صحنه نبرد تلاش میکند، در بحبوحه جنگ اخراج شده و این تصمیم منطقی و عاقلانه به نظر نمیرسد.»
اخراج «ویلیام گرین جونیور»، به عنوان رئیس کشیشان ارتش: مجله تایم گزارش داده است که برای اولین بار، وزیر جنگ آمریکا رئیس کشیشان ارتش را اخراج کرده است. گرین در سال ۱۹۹۴، پس از خدمت به عنوان خدمه توپ و تعمیرکار رادیو میدانی، به عنوان روحانی ارتش منصوب شد. جالب آن جاست که اسقف اعظم «تیموتی بروگلیو» به عنوان رهبر کشیشان کاتولیک در ارتش آمریکا نیز که نیروی زیر دست ویلیام گرین به شمار میرود، درستی تجاوز نظامی ارتش آمریکا علیه ایران را زیر سوال برده و عنوان کرده است که «این جنگ عادلانه نیست» و سخت است که این جنگ را مورد حمایت خداوند بدانیم. روزنامه گاردین هم در گزارشی نوشته است که مخالفت بروگلیو احتمالا اختلافات سیاسی و مذهبی در ارتش آمریکا را بر سر توجیه جنگ علیه ایران، به ویژه در میان کسانی که مذهبی هستند و ممکن است از دونالد ترامپ حمایت کنند، شعلهور میکند.
«دیوید هودن» فرمانده بخش تحول و آموزش ارتش آمریکا: او یک تکاور سابق ارتش بود که پائیز سال گذشته یعنی کمتر از یک سال پیش به رهبری فرماندهی تحول و آموزش ارتش ارتقا یافته بود. او از آکادمی نظامی ایالات متحده فارغالتحصیل شد و در سال ۱۹۹۱ به عنوان افسر پیاده نظام به خدمت گرفته شد. نیویورک تایمز گفته است که تجارب این ژنرال اخراج شده در زمینه انتقال نیروی زمینی یکی از دلایل مخالفتش با اعزام نیروی زمینی در میانه جنگ علیه ایران بوده است. علاوه بر این 3 ژنرال، پیشتر حداقل 9 ژنرال دیگر هم در دولت ترامپ از کار برکنار شده بودند. «چارلز براون»، خلبان چهارستاره و دومین آفریقاییتبار رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، «جیمز مینگوس»، معاون پیشین ژنرال رئیس ستاد نیروی زمینی ارتش، «دریاسالار لیزا فرانکتی»، نخستین زن فرمانده نیروی دریایی آمریکا، ژنرال «جیمز اسلایف»، معاون ستاد نیروی هوایی، «جفری کروز»، ژنرال سهستاره رئیس آژانس اطلاعات دفاعی، «ژنرال تیموتی ها»، مدیر آژانس امنیت ملی و «ژنرال سی. کیو. براون»، فرمانده نیروهوایی ستاد مشترک ارتش از دیگر ژنرالها اخراجی در دولت ترامپ طی ۱۵ روز گذشته هستند که با فرمان ترامپ یا وزیرجنگ او از کار در پنتاگون کنار زده شدهاند.
چرایی موج اخراجها در پنتاگون
اخراج گسترده و ناگهانی 3 ژنرال ارتش آمریکا همزمان با جنگ علیه ایران در حالی صورت میگیرد که ارتش آمریکا به وضوح درگیر نوعی بیتصمیمی و سردرگمی استراتژیک در برابر قدرت منطقهای ایران است و اکنون با حذف فرماندهان باسابقه، به نظر میرسد واشنگتن در جستجوی راهی برای خروج از بحران خودساخته و سرپوش گذاشتن بر بن بست فعلی در جنگ است.
از نگاه ناظران، ریشه اصلی این زلزله ناگهانی در پنتاگون را باید در شکاف عمیق میان واقعگرایی نظامی و تخیلات تهاجمی کاخ سفید جستجو کرد. ژنرال رندی جورج که با کارنامهای درخشان در هدایت عملیاتهای پیچیده شناخته میشد، به دلیل اصرار بر محاسبات دقیق میدانی، به مهرهای نامطلوب برای وزیرجنگ تبدیل شد و با یک امضا برکنار شد. رئیس ستاد ارتش آمریکا کمی پس از برکناری از سمتش، در اظهاراتی تند از رویکرد دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت که یک دیوانه، ارتش آمریکا را به سوی ویرانی و نابودی خواهد کشاند. گزارش نیویورک تایمز نیز حاکی از آن است که حداقل ۳۰ ژنرال آمریکایی با حمله زمینی به ایران مخالفت کردهاند و احتمال میرود که بخشی از این مخالفان همان ژنرالهایی باشند که روز گذشته با دستور وزیرجنگ ترامپ از پنتاگون اخراج شدند. حتی منابع خبری پس از برکناری ژنرال رندی جورج، رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا، از بازداشت او توسط بخش تحقیقات جنایی ارتش خبر دادند و گفتند که او ساعاتی پس از آنکه توسط پیت هگست (وزیر جنگ ترامپ) به دلیل مخالفت با طرح اعزام نیروهای دلتا فورس به ایران برکنار شد، به اتهام «خیانت» بازداشت شده است. اگرچه این خبر هنوز به صورت رسمی تائید نشده است، اما انتشار این خبر نشان میدهد که رسانهها و منابع خبری نیز معتقدند که اختلاف بر سر اعزام نیروی زمینی به ایران دلیل اصلی اخراج ناگهانی ۳ ژنرال ارشد در پنتاگون بوده است. ازسوی دیگر براساس گزارش رسانههای آمریکایی، ژنرال «کریستوفر لانیو»، معاون رئیس ستاد ارتش، جایگزین رئیس اخراج شده ستاد نیروی زمینی ارتش گردیده و این انتصاب نشان دهنده آن است که وفاداری سیاسی اکنون جایگزین تخصص استراتژیک در ارتش آمریکا شده است. ناظران تحولات آمریکا معتقدند که تسویههای گسترده در ارتش آمریکا و حذف فرماندهان و ژنرالهای ارشد پیام ضعف و تزلزل واشنگتن را به متحدان و رقبای جهانی مخابره میکند، چون وقتی ساختار نظامی آمریکا در اوج بحران ناچار به حذف فیزیکی فرماندهان تراز اول خود به دلیل مخالفت با طرحهای عملیاتی میشود، این به معنای فروپاشی انسجام داخلی در قلب قدرت است. در این شرایط احتمالا مهمترین سوال برای متحدان منطقهای و بینالمللی آمریکا این خواهد بود که وقتی ارتش فرماندهان مخالف را اخراج میکند، آیا این ارتش میتواند تکیهگاه امنی برای متحدان خارجی واشنگتن باشد؟
بیاعتمادی کارکنان پنتاگون به وزیر جنگطلب
یک روز پس از موج اخراج ژنرالها در ارتش آمریکا، روزنامه انگلیسی دیلی میل در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که بسیاری از کارکنان وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون) پس از آغاز جنگ علیه ایران، اعتماد خود به پیت هگست وزیر جنگ این کشور را از دست دادهاند. در گزارش دیلی میل آمده است: اگرچه پیت هگست پس از آغاز جنگ علیه ایران همچنان مورد حمایت دونالد ترامپ قرار دارد و نشانهای از کنار رفتن او دیده نمیشود و رئیس جمهور ایالات متحده در نشست اخیر اعضای کابینه خود با وجود انتقادها، از وزیر جنگ خود حمایت کرده و او را فردی مناسب برای این سمت دانسته است اما با این حال، بخشی از کارکنان پنتاگون از لحن و عملکرد او در قبال جنگ ناراضی هستند و میگویند که اظهارات تند و نمایشی هگست، بهجای ایجاد اطمینان به تشدید نگرانیها دامن زده است و برخی منابع داخلی پنتاگون نیز معتقدند او جنگ را بیش از اندازه سبک و احساسی جلوه میدهد.
این گزارش میافزاید: هگست طی ماههای گذشته به دلیل رویکرد سختگیرانهاش در برابر رسانهها، محدود کردن دسترسی اطلاعاتی و کنار گذاشتن برخی مقامهای ارشد نظامی، زیر فشار انتقادها قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، منتقدان هگست میگویند این سبک مدیریت، اعتماد در بدنه پنتاگون را فرسوده و فضای تصمیمگیری را سیاسیتر کرده است و اتخاذ تصمیمهای مهم و حساس در این وزارتخانه به جای آنکه مبتنی بر عقل و منطق باشد، بر احساسات تکیه دارد و این موضوع حتی در انتخاب نام عملیات «خشم حماسی» نیز ظهور و بروز پیدا کرده است.
در پایان گزارش دیلی میل آمده است: همزمان با ادامه جنگ علیه ایران و افزایش حساسیت افکار عمومی در آمریکا علیه تداوم آن، برخی مقامهای پنتاگون امیدوارند که عملکرد هگست زیر ذره بین بیشتری قرار گیرد و هزینههای سیاسی و اداری رویکرد او آشکارتر شود، چرا که به گفته آنها زندگی بیش از ۲ میلیون آمریکایی یونیفرمپوش تا حدود زیادی به تصمیمهای احساسی، غیرمنطقی و سادهانگارانه وزیر جنگ این کشور بستگی دارد.
هشدار کهنه سرباز آمریکایی به ترامپ
بسیاری از کهنه سربازان ارتش آمریکا هم نسبت به هزینههای ادامه جنگ علیه ایران هشدار دادهاند، از جمله «لوکاس گیج» کهنه سرباز، تحلیلگر و فعال رسانهای آمریکایی در پیامی ضمن هشدار درخصوص ماجراجوییهای جدید احتمالی آمریکا در خاورمیانه، خطاب به دونالد ترامپ تاکید کرد: سربازان آمریکایی را از ایران زنده بیرون نخواهید آورد. گیج در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و دولت این کشور نوشت: به شما هشدار داده بودم، اگر ما همین الان داریم نیروهای خود را در آسمان از دست میدهیم، فقط تصور کنید که چه تعداد تلفات بر روی زمین خواهیم داد. وی افزود: ترامپ و دولت احمق او مسوولیت مرگ هر آمریکایی را بر عهده خواهند داشت. این تحلیلگر آمریکایی همچنین در پیام دیگری با انتشار نقشه جمهوری اسلامی ایران، نوشت: اگر سربازان آمریکایی را به اینجا بفرستید، آنها را زنده بیرون نخواهید آورد.
برکناریها و تغییرات ژنرالهای ارتش آمریکا، موجی از کنایه و تمسخر در آمریکا و کشورهای مختلف به راه انداخت
رژیم پیت
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها