رها عبداللهی: یکی از مجازینویسان نوشته بود «ایرانیها با رفتارهایی که این مدت نشان دادند میتوانند هر جامعهشناسی در دنیا را دیوانه کنند». عجب جمله نغزی! نظریات جامعهشناسی به هیچوجه قادر به توصیف و توضیح کنشگری عجیب این روزهای مردم ایران نیستند؛ مردمی که به زعم آنان کشورشان زیر بمباران جنگندههای بزرگترین قوای نظامی جهان است، مقامات بلندپایه حکومتشان ترور شدهاند، هر آن امکان دارد در خیابان مورد تهاجم جنگندهها قرار بگیرند و در تمام این مدت آماج عملیات روانی دشمن بودهاند اما ۴۰ روز است در خیابانها در حال رجزخوانی حماسیاند. درباره تجمعات هفته اول که روز به روز پرشورتر میشد، میگفتند تحت تأثیر شهادت رهبرشان هیجانی شدهاند؛ کم کم خسته میشوند و خیابانها خلوت میشود اما نشد. سال که داشت تمام میشد، گفتند با شروع تعطیلات نوروز حتماً مردم مشغول تفریح و دید و بازدید میشوند و خیابان یادشان میرود اما نهتنها نشد، بلکه شور و هیجان دیگری هم با شروع بهار در تجمعات خیابانی راه افتاد.
گفتند تعطیلات تمام میشود کسب و کارها پا میگیرد و بساط پرچمگردانی شبانه جمع میشود اما نشد. جامعهشناسی چه میفهمد امت مبعوثشده چه معنایی دارد؟ کدام اصطلاحات و عناوین روانشناسی اجتماعی قادر است آرامش و اطمینان خاطر این روزهای مردم ایران را توضیح دهد؟ آنچه میتواند تفسیر قابل انطباقی از حال و روز این مدت ایرانیان ارائه دهد، جامعهشناسی قرآن است. آنجا که در آیات سوره فتح از مردمی میگوید که در شرایط سخت با رسول خدا بیعت کردند و خداوند سکینه و آرامش را به آنان عطا فرمود و سپس فتح قریب را به عنوان پاداش نصیبشان کرد. این سنت و قانون الهی در مورد جامعه مؤمنان است؛ سنتی که در همه زمانها جاری است. بیایید آنچه اتفاق افتاد را مرور کنیم. دشمن قدار، رهبر مردم ایران را ترور و همزمان حملات گستردهای را به کشورشان آغاز کرد؛ حالا منتظر بود مردم وارد فاز تحیر و سرگردانی شوند تا در چنین شرایطی پلن بعدیاش یعنی جنگ داخلی آغاز شود اما مردم راه دیگری را در پیش گرفتند و حماسه خیابان از همان صبح پس از انتشار خبر شهادت رهبر شهید خلق شد. اینجاست که سنت الهی جاری میشود و خداوند بر اثر ایستادگی مردم پای انقلابشان، سکینه و آرامش را بر قلوب ملت ایران جاری میکند و بر اثر این آرامش، حماسه خیابان تقویت میشود و در هر مرحله از این نبرد، صحنههایی نو به نو از بعثت این مردم در خیابانهای شهرها و روستاهای ایران پیش چشم دنیا عرضه میشود. بله! علم جامعهشناسی با فرمانی که تا پیش از این با آن جلو میرفته، قادر به توضیح اتفاقات ۴۰ روز گذشته ایران نیست و دلیل سکوت این روزهای جامعهشناسان، حیرت و نابلدی آنان است.
جامعهشناسی، تفسیر این شبهای ایران را بلد نیست
ارسال نظر
پربیننده
تازه ها