وطن امروز:
شورایعالی کار حداقل دستمزد سال آینده کارگران را با افزایش 9 درصدی، 330 هزار و 300 تومان تعیین کرد. سیدمحمد یاراحمدیان، رئیس مجمع عالی نمایندگان كارگري كشور از تعیین پایه سنواتی ثابت برای سال آینده در قالب مصوبه دیروز شورایعالی کار خبر داد و گفت: در جریان تعیین حداقل دستمزد 330 هزار و 300 تومانی سال آینده کارگران، شورایعالی کار برای افزایش پایه سنواتی سال آینده کارگران تصمیم جدیدی اتخاذ نکرد.
تثبیت پایه سنواتی
رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگري کشور با بیان اینکه افزایش پایه سنواتی کارگران برای سالجاری به میزان صددرصد افزایش یافته و به روزانه 200 تومان رسیده است، گفت: به همین منظور شورایعالی کار تصمیم گرفت تا این میزان افزایش را بدون تغییر برای سال آینده نیز اعمال کند. یاراحمدیان با بیان اینکه از این طریق پایه ماهانه سنواتی هر کارگر مشمول قانون کار 6 هزار تومان و سالانه معادل 72 هزار تومان خواهد شد، افزود: در جلسه امروز شورایعالی کار گزینههای مختلفی از سوی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برای مزد سال 90 مطرح شده است.
بسته حمایتی سازمان هدفمندی
وی با اعلام اینکه نماینده سازمان هدفمندی یارانهها در قالب جلسه امروز این شورا اعلام کرده است در طول سال آینده بستههای حمایتی از کارگران را ارائه خواهند کرد، گفت: نماینده این سازمان کلیاتی از برنامهها و پیشبینیهای سازمان هدفمندی یارانهها برای حمایت از کارگران در سال آینده ارائه کرده است. این مقام مسؤول کارگری با تاکید بر اینکه از طریق سازمان هدفمندی یارانهها در سال آینده حمایتهایی از کارگران خواهد شد، گفت: همچنین در نظر است در طول اجرای هدفمندی یارانهها و به فواصل زمانی اقداماتی برای تقویت نیروی کار صورت گیرد.
امضای صورتجلسه مزد توسط وزیر کار
یاراحمدیان با اعلام اینکه هماکنون با تعیین حداقل دستمزد 330 هزار و 300 تومانی شورایعالی کار بزودی ابلاغ آن نیز توسط وزارت کار صورت خواهد گرفت، گفت: صورتجلسه امروز شورایعالی کار به امضای وزیر کار و امور اجتماعی رسیده است. به گفته وی، محور اصلی تعیین حداقل دستمزد سال 90 کارگران بر پایه صیانت از بنگاهها، کمک به اجرای هدفمندی یارانهها و همچنین جلوگیری از تورم کاذب بوده که در نهایت منجر به افزایش 9 درصدی آن شده است. عضو شورایعالی کار با اعلام اینکه نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت پیشنهادهای مختلفی را ارائه و در قالب 6 تا 7 ساعت جلسه بررسی کردهاند، گفت: نظر نمایندگان دولت درباره افزایش حداقل دستمزد کمتر از میزان مصوب شده بوده است. یاراحمدیان مهمترین گزینه مطرح شده توسط نمایندگان کارگران را افزایش 15 درصدی و توجه به سبد معیشت خانوار و نرخ تورم اعلام کرد و گفت: امسال نیز مانند سال گذشته صورتجلسه نهایی به امضای نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت رسیده است. بر اساس مصوبه شورایعالی کار، حداقل افزایش دستمزد سال آینده کارگران با افزایش 9 درصدی از 303 هزار تومان فعلی به 330 هزار و 300 تومان افزایش می یابد. علاوه بر افزایش 9 درصدی حداقل دستمزد، 6/2 درصد نیز به کمک هزینه خانوار در بخش بن نقدی کارگری اضافه شده و در مجموع نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی پوشش داده شد. همچنین مقرر شد میزان بن نقدی خانوار کارگری نیز از 20 به 28 هزار تومان افزایش پیدا کند، ضمن اینکه در این بخش پرداخت بن به صورت نقدی و در حساب کارگران مانند سال گذشته خواهد بود. در دیگر سطوح نیز مزد کارگران برای سال آینده 6 درصد به اضافه 304 تومان روزانه افزایش مییابد.