حداقل دستمزد روزانه بيمهشدگان مشمول قانون تامين اجتماعي (اجباري، اختياري، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، قاليبافان، بافندگي فرش و شاغلان صنايعدستي شناسهدار) در سال 1390 مبلغ 110هزار و 100ريال تعيين شد. بر اساس بخشنامه ارسالي صندوق تامين اجتماعي به واحدهاي اجرايي، دستمزد مبناي پرداخت حق بيمه مشمولان قانون بافندگان قالي، قاليچه، گليم و زيلو مصوب مجلس شوراي اسلامي و آييننامه اجرايي مربوطه در سال 1390 روزانه مبلغ 55 هزار و 50 ريال (50 درصد حداقل دستمزد) تعيين و اعلام ميشود. ضمن آنكه رعايت حداقل دستمزد درباره پرداخت مقرري آن دسته از بيكاران كه تاريخ وقوع بيكاري آنان از اول فروردين به بعد است، الزامي است و همچنين مقرري بيمه بيكاري آن دسته از مقرريبگيران سنوات قبل كه در سالجاري ادامه مييابد و مبلغ آن كمتر از حداقل دستمزد سال 1390 است تا مبلغ حداقل دستمزد سال 1390 ترميم خواهد شد و نيازي به صدور ابلاغ جديد نخواهد بود. لازم به یادآوری است، دستمزد مبناي كسر حق بيمه آن گروه از بيمهشدگان اختياري كه مبناي كسر حق بيمه آنان در سال 1389 از رقم 101 هزار ريال روزانه بيشتر است، معادل 6 درصد دستمزد مبناي پرداخت حق بيمه به علاوه 3 هزار و 40 ريال براي هر روز نسبت به آخرين دستمزد آنان در سال 1389 افزايش مييابد و دستمزد جديد مبناي كسر حق بيمه آنها در سال 1390 خواهد بود، مشروط بر اينكه از حداقل دستمزد روزانه مبلغ 110 هزار و 100 ريال در سال 1390 كمتر نباشد. همچنين با توجه به اينكه دستمزد مقطوع رانندگان مشمول قانون بيمه اجتماعي رانندگان درباره رانندگان مينيبوس و سواري بينشهري معادل 1/1 برابر حداقل دستمزد شورايعالي كار، دیگر رانندگان بينشهري معادل 3/1 برابر حداقل دستمزد و رانندگان تاكسي، وانتبار و مينيبوس (درونشهري) معادل حداقل دستمزد یاد شده تعيين شده است، لذا دستمزد مبناي پرداخت حق بيمه روزانه رانندگان مذكور براي سال 1390 به ترتيب 121 هزار و 110، 143 هزار و 130 و 110 هزار و 100 ريال در سال 1390 محاسبه و وصول خواهد شد. گفتني است، حق بيمه كارگران ساختماني بر مبناي 7 درصد حداقل دستمزد روزانه به مبلغ 110 هزار و 100 ريال در سالجاري محاسبه و وصول خواهد شد.