|
بررسی علل گرایش طیفهای مختلف مخاطب به سخنرانیها و منبر آیتالله فاطمینیا
اخلاق، رسانه است
رضا کردلو: رحلت عالم فرزانه آیتالله فاطمینیا که از چهرههای برجسته روحانیت شیعه و از بزرگان اخلاق و عرفان ناب اسلامی بود دریغ و حسرتها را برای من و نسل من بیش از پیش کرد؛ چهرهای که ورای همه توصیفاتی که درباره علما میگوییم و میشنویم یک مشخصه مهم داشت و آن تاکید همیشگی بر خرافهزدایی از دین و ارائه تصویری صیقلی، صاف و لطیف از دین، همانگونه که هست، بود. این برجستگیها موجب شده بود که وی بیشتر از بسیاری از وعاظ مورد توجه قرار گیرد و جوانها به او اقبال داشته باشند.
در روزهایی که توصیف دین، همانگونه که هست و به دور از خرافهها و نگاههای عوامانه و عرفانهای نوظهور و کذا و کذا، برای آنان که بر منبر مینشینند، کمی سخت شده است، چهرههایی مثل آقای فاطمینیا، از منبر به عنوان فرصتی برای ارائه تصویری حقیقی از دین استفاده میکردند. در برخی موارد، واقعا شجاعتی میخواست که یکی مثل آقای فاطمینیا با قدرت جلوی خرافات و افعال غلطی که به نام دین باب شده میایستاد و گزاره تکرارشونده در میان همه حرفهایش این بود که «این عوامبازیها چیه؟»
نسل من شخصیتی را از دست داد که حرف دین را تحت تاثیر یا دربند رسانه نمیکرد و دفتر و دستک نداشت که رضای آنها را به نیاز خلقالله ترجیح دهد. برنامههای از پیش تعیین شده مجموعهها هم خط سخنرانیها و حرفی که میخواست بزند را تحت تاثیر قرار نمیداد.
کذا و کذا نمیکرد. باری نوشتم که در روزگار مجازی حفظ رابطه استاد و شاگردی کار راحتی نیست. استاد باید آنقدر جذبه داشته باشد که مخاطبان نادیده را صرفا با محتوای کلام و نحوه بیان مجذوب کند. مجذوب معارفی که نماد عملیاش، خود استاد باشد. آیتالله فاطمینیا اینچنین بود.
گزارهای در میان گزارههای نظری علم ارتباطات که کم هم نیستند وجود دارد با این مضمون که «پیام، رسانه است». با وام گرفتن از این گزاره درباره آقای فاطمینیا، میشود اینطور مطرح کرد که «اخلاق، رسانه است». آن هم بویژه از سوی کسی که خود متخلق است. و خب! همه میدانیم که این رعایت عملی، چه نقش مهم و اثر وضعی قابل توجهی در پذیرفته شدن آرای یک نفر میتواند داشته باشد. حالا فرض کنید یک رسانه، آن هم رسانهای آوانگارد مانند آقای فاطمینیا، امتیازات دیگری را هم همراه داشته باشد. لحن شیرین، بیان شیوا، نفس گرم، سواد بالای علمی و تفقه خارقالعاده در مسائل مختلف، طرح مباحث مبتلابه برای مخاطبان عام، مهربانی در گفتار و رفتار و دیگر ویژگیهایی که ایشان داشت، علاوه بر آنهایی که در محضر ایشان بودند، تماشای برشهای کوتاه درس اخلاق ایشان را برای عموم لذتبخشتر کرده بود.
اما این تنها دلیل تاثیرگذاری رسانهای آقای فاطمینیا نبود. دقت ایشان در نقل احادیث و روایات و تاکید بر سندیت داشتن آنها، درسی است که طلاب جوانتر باید برای ارتباط با مردم از استاد فاطمینیا بیاموزند.
رسانه شدن آیتالله فاطمینیا که حالا رفتنش به دریغ و افسوس میگذرد، به موضوعی که مردم آن را خوب میفهمند و خوب تشخیص میدهند هم مربوط میشود. محبوبیت ناگهان اتفاق نمیافتد. در همه این سالها مردم شخصیتی را میدیدند که در عین بزرگی، فروتن و در عین دانشمندی، در دسترس بود و به قول خودش که وقتی میخواست ارزش علما و اساتیدش را یادآور شود، «آقا این آدم یکی بود در زمانه خودش».
ارسال به دوستان
نتایج شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان حاکی از پیروزی متحدان حزبالله در انتخابات است
مقاومت انتخاب لبنان
گروه بینالملل: شاید هیچ توصیفی درباره انتخابات پارلمانی 2022 لبنان گویاتر از آنچه رهبر بزرگترین جناح سیاسی مسیحی متحد مقاومت و داماد رئیسجمهور این کشور بر زبان آورد نباشد. «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان شامگاه یکشنبه در پایان ساعات رایگیری مرحله نهایی انتخابات، در نشستی خبری اعلام کرد پروژه آمریکایی- سعودی در لبنان شکست خورد.
این چهره ملیگرای لبنانی جریان 8 مارس که سابقه تصدی وزارتخانههای خارجه، مخابرات و مهاجرت را هم دارد، گفت: «ما در یک نبرد رقابتی حضور نداشتیم، بلکه در نبردی بودیم که از 17 اکتبر با آمریکا، اسرائیل و متحدانش آغاز شده است».
باسیل به بروز تقلب در جریان این انتخابات از سوی ائتلاف غربگرای 14 مارس از طریق پرداخت پول به مردم اشاره کرد و ادامه داد: «ایالات متحده تلاش کرد لبنان را از نظر اقتصادی در هم بشکند تا ما را وادار به لغو این انتخابات کند ولی نتوانست این کار را انجام دهد».
اشاره مستقیم به رژیم صهیونیستی، در بطن خود کنایهای به تقلای سفارتخانه سعودی در بیروت برای نفرتپراکنی علیه جبهه مقاومت و سلاح حزبالله و پولپاشی گسترده جهت ترغیب سنیها برای حضور پای صندوقها و رای دادن به مهرههای سعودی بود.
انتخابات این دوره اگر چه به فاصله کوتاهی پس از حل بنبست ۲ ساله تشکیل دولت در لبنان انجام شد و طبعا پارلمان، کابینه و رهبری (ریاستجمهوری) جدید این کشور از دل آن بیرون خواهد آمد اما در بحرانیترین شرایط اقتصادی و اجتماعی که لبنان از ۲ سال پیش با آن دست و پنجه نرم میکند، نقشی کلیدی دارد.
اظهارات اخیر داماد میشل عون و متحد نزدیک حزبالله در حاکمیت لبنان تنها ۲ روز پس از اظهارات او درباره «سمیر جعجع» رئیس حزب القوات اللبنانیه و از رهبران مسیحی جریان 14 مارس بود. او جعجع را بخشی از برنامه خرابکارانه اسرائیل و داعش در لبنان خواند و گفت: «اسرائیل خیر لبنان را نمیخواهد و هدفش آسیب زدن به امنیت کشور ما است، به همین منظور گاه مثل روزهای جنگ، به صورت مستقیم و گاه به صورت غیرمستقیم و از طریق همپیمانان منطقهای خود از سمیر جعجع، بهرهبرداری میکند».
طبق اعلام خبرگزاریها قرار بود نتایج نهایی انتخابات بعدازظهر دیروز مشخص شود اما طبق برآوردهای اولیه جریان آزاد ملی 16 کرسی قطعی در مجلس کسب کرده که 3 کرسی کمتر از مجلس فعلی است اما باز هم یک پیروزی محسوب میشود، چرا که به نظر میرسد با همه سمپاشیها و توطئههای جناح رقیب که از فقدان رهبری منسجم رنج میبرد، ائتلاف حامی مقاومت 8 مارس همچنان اکثریت پارلمان را در اختیار داشته باشد؛ اکثریتی که طی ۳ دهه اخیر، نماد آن «نبیه بری» رئیس شیعه پارلمان بوده است.
دیروز به دنبال برآوردهای اولیه از صندوقهای مختلف بویژه در مناطق شیعهنشین جنوب و شرق لبنان، حامیان حزبالله و حزب امل جشنهایی برپا کردند.
دیروز «بسام مولوی» وزیر کشور لبنان میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی 2020 را 41 درصد اعلام کرد که تفاوت زیادی با انتخابات 2018 با 41.9 درصد مشارکت نداشت. مرحله اول این انتخابات در روزهای 16 تا 18 اردیبهشت برای لبنانیهای مقیم خارج در ۵۸ کشور جهان برگزار شد که میزان مشارکت در آن 60 درصد بود.
در مجموع ۳ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۵۰۷ فرد واجد شرایط انتخاب ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان در این دوره بودند.
در مجموع 103 فهرست انتخاباتی در انتخابات اخیر برای ورود به پارلمان لبنان با یکدیگر رقابت کردند، در حالی که در انتخابات 2018 تنها 77 لیست حضور داشتند؛ انتخاباتی که همانند 4 سال پیش طبق قانون نسبیت برگزار شد به طوری که هر گروه و حزبی در حوزه انتخابی خود به اندازه درصد آرایی که کسب میکند، در پارلمان نماینده خواهد داشت، ولو اینکه جزو لیستهای پیشتاز در آن حوزه نباشد.
«نجیب میقاتی» نخستوزیر نیز برگزاری این انتخابات را یک دستاورد خواند، هر چند برآورد او درباره مشارکت 60 درصدی مردم چندان درست از آب درنیامد. او بعد از پایان انتخابات 15 مه و بسته شدن صندوقهای رای گفت: «آنچه امروز اتفاق افتاد، یک دستاورد به تمام معناست و دولت به وظیفه خود جهت تکمیل انتخابات عمل کرد».
* شکست سعودی در جلب آرای اهل سنت
شاید مهمترین مشخصه انتخابات پارلمانی 2022 لبنان عدم حضور سعد حریری و خاندان او به عنوان مهرههای قدیمی سعودی در لبنان بود. حال تحلیلها حاکی از آن است که عدم حضور حریری، عملا جریان المستقبل - به عنوان وزنه اصلی در ائتلاف غربگرای 14 مارس- را تعطیل کرد و بشدت به آرای اهل سنت ضربه زد تا تلاشها و پولپاشیهای سفارتخانه سعودی نقش بر آب شود.
روزنامه الاخبار گزارش داد در حوزه دوم بیروت که همه تمرکز بر درصد مشارکت سنیها در انتخابات بود و وارثان سعد حریری و نیز مهرههای سعودی تلاش زیادی برای اجرای پروژه خود ضد حزبالله کرده بودند، از ساعت 7 صبح (یکشنبه) که صندوقهای رای باز شد تا زمان بسته شدن آنها در 7 شب، صدای بالایی از سنیها به گوش نمیرسید.
بر اساس این گزارش، حوزههای انتخابیه بیروت سنگ محک خوبی برای واکنش سنیها به کارزاری بود که «ولید البخاری» سفیر عربستان و «فواد سنیوره» نخستوزیر سابق در انتخابات لبنان و مدعی نخستوزیری در غیاب حریریها به راه انداخته بودند. اوج اختلاف منافع در جریان رهبری اهل سنت آنجاست که رسانههای نزدیک به حریری، بیتفاوت به شکست المستقبل، او را پیروز اصلی انتخابات خواندند، چرا که ثابت کرد سعودیها بدون او نفوذی بر اهل سنت لبنان ندارند.
اما روزنامه الدیار لبنان در واکنش به روند برگزاری انتخابات و نتایج آن اعلام کرد در سایه تحریم انتخابات توسط سعد حریری و جریان المستقبل، میزان مشارکت سنیها در این انتخابات بسیار پایین بود که به نفع جریان 8 مارس است. همچنین نتایج اولیه نشان میدهد وزنه پارلمان همانند دوره قبل خواهد بود. با توجه به حضور 27 نماینده شیعه در پارلمان و «نبیه بری» رئیس آن، تغییری در فضای سیاسی رخ نخواهد داد.
* شکست پروپاگاندای مخالفان مقاومت
شبکه المیادین نیز که به پوشش کامل اخبار انتخابات لبنان پرداخت، با انتشار گزارشی به درصد مشارکت مردم در حوزههای مختلف پرداخت و اعلام کرد با شکست پروپاگاندای سیاسی دشمنان مقاومت در انتخابات و در حالی که حزبالله و متحدانش بر برنامههای عمیق اقتصادی و مالی جهت حل بحرانهای لبنان متمرکز هستند، احتمال پیروزی مجدد 8 مارس زیاد است.
* شادی هواداران حزبالله
تارنمای النشره دیروز با اشاره به مشارکت 52 درصدی لبنانیها در منطقه نبطیه به رای 80 درصدی فهرستهای جنبش امل و فراکسیون وفاداری به مقاومت که «محمد رعد» رئیس فراکسیون حزبالله در پارلمان و «هانی قبیسی» عضو دفتر سیاسی جنبش امل جزو آن بودند، اشاره کرد.
روزنامه النهار نیز به جشن مشترک طرفداران حزبالله و جنبش امل با کاروانی از موتورها به سمت میدان شهدا در بیروت اشاره کرد. روزنامه اللواء نیز با اشاره تلویحی به پیروزی ائتلاف حزبالله در نتایج اولیه اعلام کرد وزنه سنیها کاهش یافته است. این روزنامه اشاره کرد همه نمایندگان لیست ائتلاف حزبالله موسوم به «امید و وفاداری» در حوزه انتخابیه دوم (صور- الزهرانی) پیروز شدند. همچنین همه 17 نماینده جنبش امل در حوزههای انتخابیه به پارلمان راه یافتند. در حوزه بعلبک و هرمل نیز حامیان جریانهای شیعی در خیابانها جشن گرفتند.
***
فرنجیه، مهمترین گزینه ریاستجمهوری
در لبنان بسیاری از تحلیلگران بر این باورند با توجه به برتری ائتلاف حامی مقاومت در انتخابات، رای اکثریت پارلمان آینده برای پست ریاستجمهوری به «سلیمان فرنجیه» رئیس حزب «تیار المرده» اختصاص خواهد یافت. فرنجیه و حزبش نهتنها در سالهای اخیر یک متحد وفادار برای جبهه مقاومت در میان مسیحیان لبنان بودهاند، بلکه او شخصا دوست و همراه قدیمی بشار اسد، رئیسجمهور سوریه محسوب میشود. فرنجیه در خلال تبلیغات غربی-عربی ماههای اخیر علیه حزبالله بارها اعلام کرده بود بحران اقتصادی کنونی لبنان به سبب مشکلات گذشته است و ربطی به سلاح حزبالله ندارد.
ارسال به دوستان
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت استاد فاطمینیا
ماهمنبر
با یادداشتهایی از:
آیتالله سیدحسن عاملی
آیتالله سیدمحمدعلی آلهاشم
حجتالاسلام علیرضا پناهیان
حجتالاسلام مرتضی جوادیآملی
حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری
دکتر مصطفی نیک اقبال
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجتالاسلام فاطمینیا
رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم واعظِ درسآموز، جناب حجتالاسلام سیدعبدالله فاطمینیا رضواناللهعلیه را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری متن این پیام به شرح ذیل است:
بسماللهالرحمنالرحیم
درگذشت عالم واعظ درسآموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیدعبدالله فاطمینیا رضواناللهعلیه را به خاندان گرامی و همه صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم.
اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه تأسف و اندوه است. از خداوند متعال مسألت میکنم رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سید علی خامنهای
26 اردیبهشت 1401
*** خطیب ولیشناس
آیتالله سیدحسن عاملی*: اخلاص، حسن سلیقه و پشتکار از امتیازات مهم آیتالله فاطمینیا بود. ویژگی حسن سلیقه برای یک خطیب بسیار مهم است، چرا که این ویژگی بسیار بر مخاطب تأثیرگذار خواهد بود. از مرحوم فلسفی پرسیدند: این حرفهای خوب را از کدام کتاب میگویید، ایشان پاسخ دادند: از کتاب سلیقه.
استاد فاطمینیا انسان محقق و باسوادی بودند و یکی از ویژگیهای بسیار بزرگ ایشان این بود که بر فنون خطابه آرمانی مسلط بود. خطیب آرمانی کسی است که اول خطابه مخاطب را جذب و آخر خطابه او را رها کند. آیتالله فاطمینیا این فنون را میدانست و به گونهای صحبت میکرد که مخاطب مجذوب جاذبه ایشان میشد و تا پایان با مخاطب همراه بود.
وصف دیگر استاد فاطمینیا که بسیار ارزشمند است این بود که ایشان بر سوژههای حساس اجتماعی دست میگذاشت. مثل یک دیدهبان، ریشههای اصلی خرابی را شناسایی و روی آنها کار میکرد؛ به همین دلیل درد جامعه را خوب میفهمید. در روایتی در کتاب شریف کافی آمده است که «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ؛ امام صادق علیهالسلام فرمود: شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد، هجوم نمیآورد». استاد فاطمینیا به معنای واقعی کلمه عالم به زمانه بود.
از دیگر ویژگیهای حائز اهمیت استاد فاطمینیا ارادت ویژه ایشان به مقام معظم رهبری بود. یکی از اظهارنظرهای مشهور استاد فاطمینیا، بیانات ایشان درباره ولایت فقیه و مقام معظم رهبری است. ایشان یک شبی میفرمودند: «هر کس کوچکترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هر کس اندیشهای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید». میگفتند: «قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیدهای، پوسیدهای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عز اسلام است و هر کس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمیگذرد». استاد فاطمینیا تاکید داشت: «از اوجب واجبات، یکپارچگی و تأیید آیتالله خامنهای است. یک معیارهایی در دست دارم که بر مبنای آن میدانم کسی مخالفت با این مرد بکند و توبه هم نکند، خدا او را نمیبخشد، مگر توبه کند».
2 شخصیت یعنی آقای حسنزاده آملی و آقای فاطمینیا درباره ولایت و رهبری سنگ تمام گذاشتند، آیتالله فاطمینیا با تمام فراغت و صراحت اعلام کرد شیرازه جامعه ما اطاعت از مقام معظم رهبری است. خدا او را با اهل بیت محشور بگرداند.
* استاد اخلاق و امام جمعه اردبیل
*** وفادار به ولایت
آیتالله سیدمحمدعلی آلهاشم*: پیش از آنکه از آیتالله سیدعبدالله فاطمینیا چیزی گفته شود، لازم است به والد این استاد گرانقدر اشاره شود. ایشان فرزند مرحوم آیتالله سیداسماعیل اصفیائی بودند. فامیلی ایشان قبلا ابوالحسنی بود که بعدها پدر ایشان تبدیل به اصفیائی میشود و ایشان هم فاطمینیا میشود.
پدر ایشان از علمای بزرگ آذربایجان و اهل شندآباد شبستر بودند. پس از تحصیلات در تبریز، مدتها مشغول تبلیغ و ترویج دین بود. ایشان امامت جماعت مسجد امامزاده سیدحمزه تبریز را به عهده داشت و سپس به قم میروند و در قم رحلت میکنند.
عجیب است که قبل از پیروزی انقلاب مرحوم حضرت آیتالله میرزاجواد سلطانالقرّایی در تبریز اقامه نماز جمعه میکردند و زمانی که مسافرت میرفتند یا نبودند، اقامه نماز جمعه بر عهده پدر استاد فاطمینیا بود.
آقای فاطمینیا هم اوایل انقلاب مدتی در عقیدتی- سیاستی هوانیروز مشغول تبلیغ دین بودند و در حوزه تبلیغ و ترویج دین اسلام از شیوههای مختلف برخوردار بودند. ایشان علاوه بر اینکه بیان بسیار جذاب و شیوایی داشتند، اهل عرفان و معنویت نیز بودند. نزد مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم الهی، مرحوم آیتالله بهاءالدینی و آیتالله بهجت درس خواندند. ویژگی دیگر ایشان محبوبیت منابرشان بود که خیلیها علاقهمند به سبک منبرها و نحوه تبلیغ ایشان بودند.
آیتالله فاطمینیا اهل تحقیق و پژوهش و مطالعه بودند، کتابهای متعددی از ایشان به یادگار مانده و علاقه فراوانی به اهل بیت داشتند به طوری که در سخنرانیهای خود همیشه به اهلبیت متوسل میشدند. همچنین عشق و علاقه خاصی به مقام معظم رهبری داشتند. به خاطر دارم در یکی از سخنرانیهای خود به مردم توصیه میکردند مراقب باشید دشمنان اسلام بر اثر سوء تبلیغات نتوانند به اهداف خود برسند و از مقام معظم رهبری دست نکشید؛ ایشان عامل نجات مومنان و مردم ایران اسلامی هستند. خدا ایشان را با اجداد طاهرینشان محشور کند.
* امام جمعه تبریز
***
اخلاص، رمز محبوبیت استاد
حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری*: ویژگی شاخص آیتالله فاطمینیا اخلاص ایشان در مجاهدت علمی، اخلاقی و تربیتی بود. ایشان مصداق حدیثی بودند که معصوم میفرمایند: «مَن أخلَصَ لـلهِ أربَعینَ صَباحا ظَهَرَت یَنابیعُ الحِکمَهِ مِن قَلبِهِ عَلى لِسانِهِ؛ هر کس 40 روز خود را براى خدا خالص کند، چشمههاى حکمت از قلب وى بر زبانش جارى مىشود.
وجود استاد فاطمینیا خالی از هوای نفسانی بود همانطور که خداوند در سوره نازعات میفرماید: «وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوی فَإِنَّ الْجَنَّهَ هِیَ الْمَأْوی؛ و اما کسى که از ایستادن در برابر پروردگارش هراسید و نفس خود را از هوس باز داشت، پس جایگاه او همان بهشت است».
استاد فاطمینیا به دنبال تبلیغ خودشان نبودند، بلکه به دنبال تبلیغ خدا، تبیین اسلام و مکتب قرآن و عترت بودند. ایشان تبیین و تشریح مکتب انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و مکتب انتظار را مهم میدانستند و پیگیر آن بودند. ایشان در دفاع از ولایت راسخ بودند، آنچنان که در یکی از سخنرانیهایشان فرمودند: هر کس کوچکترین حرفی در تضعیف مقام رهبری بزند، هر کس اندیشهای داشته باشد که ضد مقام رهبری باشد، خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید. قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیدهای، پوسیدهای به شما عرضه کردند، قبول نکنید؛ این مرد بزرگ عز اسلام است و هر کس با این مرد بزرگ، با مقام معظم رهبری مخالفت کند، خدا از او نمیگذرد، اگر یقین نداشتم، نمیگفتم.
در هیچ جهت تبلیغی استاد فاطمینیا، ذرهای تبلیغ خودشان دیده نمیشود و این برای یک استاد اخلاق بهترین و بالاترین شاخصه است که خالصانه، عالمانه و مجاهدانه در راه خدا به انجام تکالیف تبلیغی خود بپردازد. اخلاص شرط نفوذ کلام است و اگر کسی بر خدا توکل کند، میتواند از مردم یا لااقل از درخواست از مردم، بینیاز شود. بویژه وقتی برای خدا کار کند، مأجور است و خدا اجر بسیار به او میدهد. این عبارت و تکرار آن در قرآن درسی است برای تکتک ما که کارهای معنوی را به نیت اجر و قرب مادی انجام ندهیم.
* کارشناس دینی
***
گنجینه معارف
حجتالاسلام پناهیان*: آیتالله فاطمینیا گنجینهای از معارف و محقق و متتبعی کمنظیر بودند که در کنار تحقیق، معارف دینی را در خود محقق میکردند و به دنبال تحقق آن در جامعه بودند. ایشان از محضر اساتید بزرگی مانند آیتالله بهاءالدینی قدسالله نفسهالزکیه بهرهها بردند و رفاقت و مصاحبتی صمیمی با اهل معرفت داشتند. صفای باطن، اخلاص، نورانیت قلب و دقت ایشان در عمل کاملا مشهود بود تا جایی که در میان اهل تقوا پیشتاز میشدند. بسیاری از جوانان جویای معرفت را از معارف دینی سیراب میکردند و حکیمانه سخن میگفتند و معانی عمیق بیاناتشان البته برای عموم مردم هم قابل استفاده بود.
این ویژگیهای درخشان از ایشان یک عالم انقلابی و با بصیرت هم ساخته بود تا در بزنگاهها نسبت به ولایت فقیه و نظام، مواضعی شجاعانه و به یادماندنی بگیرند. از دست دادن ایشان برای جامعه اسلامی ما بسیار سخت و غیرقابل جبران است.
خداوند متعال به خانواده ایشان و عموم مومنان در این مصیبت بزرگ صبر و اجر عنایت فرماید، و ایشان را غریق رحمت خود کند و همنشین با اولیا و اجداد طاهرینشان قرار دهد. عطر دلنشین بیانات ایشان در جامعه ما جاودانه خواهد ماند ولی اندوه که مانند ایشان به سادگی نمیشود پیدا کرد. تسلیت به بستگان و دوستانشان و به تمام کسانی که باید با ایشان آشنا میشدند و هنوز ایشان را نشناختهاند.
* کارشناس مذهبی
***
مبلغ آزاده
دکتر مصطفی نیک اقبال*: وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعَا إِلَىالله وَ عَمِلَ صَالِحاً وَ قَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ (فصلت ۳۳)
کیست نیک گفتارتر از کسی که به سوی خدا دعوت کند و کارهای شایسته کند و بگوید: من تسلیم خدایم؟
ظاهر آیه شریفه این است که بهترین سخن، سخنی است که متضمن تبلیغ دین باشد اما اگر کمی عمیق شویم، درمییابیم مقصود از «احسن قولا» نه بهترین سخن، بلکه بهترین انسان است. چون قول، منبعث از ذات انسان است و بهترین کس، خوبترین کلام را هم باعث میشود. پس در این آیه به طور خلاصه دارد بهترین انسان را معرفی میکند؛ کسی که کلامش، عملش و وجودش داعی الیالله باشد؛ کسی که واجد ملکه نیکوکاری باشد؛ کسی که تسلیم امر خدا باشد، یعنی در برابر فرمانهای تشریعی خدا مطیع و در برابر اوامر تقدیری او راضی باشد. حضرت آیتالله فاطمینیا، مصداق این آیه بودند. نکته دیگر اینکه در وادی تبلیغ دین، آنچه اهمیت حیاتی دارد، این است که مبلغ برای رساندن پیام دین مزدی طلب نکند. در قرآن کریم نزدیک به 20 مرتبه همین معنا از زبان پیامبر اسلام(ص) و دیگر پیامبران الهی نقل شده است که ما مزدی بابت رسالت خود از شما طلب نمیکنیم. سر توفیق پیامبران نیز در این بوده است که نعمت هدایت را بیمزد و منت در اختیار مردم مینهادند. از این رو، مبلغ دین برای معیشت خود یا باید از راه مستقلی برود یا باید تن به سختی و عسرت دهد. اصولا تبلیغ دین کاری است عاشقانه نه کاسبکارانه. این است که حتی اگر فئه قلیلی در این راه بمانند، عاشق بودنشان قلتشان را جبران میکند. کسی که نانش در دست مردم است، زبانش به دست ایشان است. مجبور است سخنانی بگوید که در کام ایشان شیرین است یا حداقل چنان باشد که ایشان را نرنجاند و به مقتضیات و مصالح صنفش سخن بگوید که مبادا آنان به او بیمهری کنند و همان حداقل معیشتش را نیز از دست بدهد. فقط احرارند که میتوانند پاسبان دین باشند و فقط در سایه حریت است که دفاع از دیانت ممکن است. در این مورد نیز آیتالله فاطمینیا مصداق احراری بودند که توانستند عمر شریفشان را با حریت در پاسداری از دین صرف کنند.
* مفسر قرآن
***
پیوند روحی علامه و استاد
حجتالاسلام مرتضی جوادیآملی*: حقا و انصافاً صحبت کردن از حضرت استاد فاطمینیا و مقامات معنوی و علمی ایشان کاری بس دشوار است. سخن پیرامون شخصیت علمی، فرهنگی و دینی انسان فرهمندی است که در مدت عمرش به اخلاق و آداب اجتماعی و عرفان اسلامی زیسته است. همواره نام ایشان یادآور حقایق دینی از منظرهای باطنی و اصیل دین بوده است. اخلاق، کمترین امری بوده است که حضرت آیتالله فاطمینیا در باب آن سخن میگفته است. همواره روحیه عرفانی ایشان و نگرشهای باطنی ایشان به حقایق باعث میشده است جلوههای برتری از دین اصیل اسلامی را به عرصه فکر و فرهنگ معرفی و عرضه کنند.
آشنایی ایشان به تاریخ اسلام و اهداف بلند عالیه اسلامی و همچنین تسلط ایشان بر شناخت شخصیتهای ممتازی که خصوصاً در رشتههای اخلاقی و عرفانی استخوان خرد کردهاند و همچنین آشنایی ایشان نسبت به کتب و آثار و رسالههای قدیم دینی از ایشان یک انسان ممتازی ساخته بود. بیان صادقانه، خالصانه و مخلصانه ایشان در عرصههای مختلف فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی باعث میشده است جامعه اسلامی نسبت به افکار و اندیشههای ایشان رویکرد مثبتی داشته باشد. به هر حال وجود چنین شخصیتهایی نشان از بنیانهای اصیل حوزههای اسلامی دارد و فرزندان قدیم حوزههای اسلامی با بهرهمندی از منابع و متون اسلامی و همچنین علوم اسلامی پروردههایی هستند که میتوانند جامعه اسلامی را به وجود نور اسلامی روشن کنند.
رسالت علما و فرزانگان دینی این است که جامعه را با حقایق انسانی و الهی آشنا کنند و آنها را به دین مبین اسلام متمایل کنند. از ویژگیهای ممتاز حضرت آیتالله فاطمینیا این بود که ضمن اینکه یک معرفت اصیل را بر جامعه ارزانی میداشتند، این معرفت و دانش گسترده را با ایمان و اخلاص همراه کرده و باعث میشدند این هدایتها و ارشادها به جان انسانها بنشیند و این از امتیازات بزرگ حضرت آیتالله فاطمینیا بود.
آیتالله فاطمینیا نسبت به حضرت آیتالله العظمی جوادیآملی یک ارادات ویژهای داشتند و همواره نکات و بیانات استاد آیتالله جوادیآملی را مدنظر قرار میدادند و ایشان را یک شخصیت ممتازی میدانستند که رهاورد جریان وحی را در بهترین شکلی در سایه علوم اسلامی قرار میدادند. آنچه آیتالله فاطمینیا و حضرت آیتالله جوادیآملی را به هم نزدیک میکرد، قرب معنوی و اخلاقی و عرفانی بود و این نزدیکی که به لحاظ روحی و معنوی بیشتر احساس میشد، آنها را کنار هم قرار میداد و دوستی و محبت بیشتری را نسبت به یکدیگر ایجاد میکرد. همواره آیتالله جوادیآملی برای ایشان احترام ویژهای قائل بودند و از سبک بیان، زبان و نوع ایرادات سخنانشان که روشنگرانه، دلسوزانه، خالصانه و مخلصانه و در جهت اعتلای جامعه اسلامی و دین اسلام بود، تعریف و تمجید میکردند و از نکاتی که استاد فاطمینیا مطرح میکردند به عنوان بهرههای دینی ماندگار یاد میکردند. ضمن تسلیت مجدد به جامعه اسلامی، حوزههای علمیه، شاگردان مکتب امام صادق(ع)، شاگردان خاص ایشان، کسانی که در این مکتب رشد کردهاند و به خانواده و فرزندان ایشان، از خدای عالم برای ایشان قرب به جوار رحمت خویش را آنگونه که خود خواستند و میدانستند خواهانم و امید که حوزههای علمیه ما با چهرههای اصیلی همانند مرحوم آیتالله فاطمینیا بیشتر آشنا شوند و این چهرههای اصیل در حوزههای اسلامی پرورش پیدا کنند و روشنگریهای ایشان در جامعه باقی بماند و نسلهایی که بعد از ایشان میآیند با چنین رویکردی بتوانند معنویت، اخلاق و عرفان و معرفت الهی را به نحو احسن و صحیح و اصیل به جامعه ارزانی بدارند.
* استاد حوزه و فرزند علامه جوادی آملی
***
تندیس اخلاق عملی
نجمالدین شریعتی*: محبت به اهل بیت(ع) مهمترین شاخصه وجودی استاد فاطمینیا بود. ایشان غالبا در مواعظ و نکاتی که مطرح میکردند، بسیار پررنگ به حب اهل بیت(ع) میپرداختند و جوانان را به این نکات توصیه میکردند.
مهمتر از همه این موارد، عامل بودن استاد فاطمینیا به دانستههایشان بود و این مساله بسیار مهمی است. به تعبیر امام صادق(ع) «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ؛ غیر از بیان با عمل و رفتار خود مردم را دعوت کنید». به نظرم عمل آقای فاطمینیا به دانستههایشان بسیار به جذب جوانان کمک کرد و ارتباط و بیپیرایه بودن و صداقت در کلام ایشان جزو شاخصههای حضرت آیتالله فاطمینیا بود. امروز صبح وقتی این خبر را شنیدم، به یاد این بیت حافظ افتادم:
آدمی در عالم خاکی نمیآید به دست
عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی بسیار زمان میبرد تا جهان شخصیتی مانند آیتالله فاطمینیا را به خود ببیند.
استاد فاطمینیا در دوران حیاتشان، اخلاق در عمل را به معنای حقیقی کلمه اثبات کردند و همین امر سبب ماندگاری ایشان شد. روزی استاد فاطمینیا قرار سخنرانی داشتند و بدون عبا آمدند، پسر ایشان سراغ عبا را گرفت، استاد گفتند عبا روی مادرتان هست که به خواب رفتهاند، پسر گفت اینطوری آبرویزی است، استاد گفتند اگر آبروی من در گرو این عبا و داشتن این عبا هم به بهای بیدار شدن و آشفته شدن خواب مادرتان است، من نه آن عبا را میخواهم و نه آن آبرو را.
این نکته اوج لطافت یک شخصیت را نشان میدهد و معتقدم این شخصیتها با چنین رفتار و عملی، کیمیایی در دوره و زمانه ما بودند و دقیقا به همین دلیل نفس ایشان قدسی شد به گونهای که جلسات حاج آقا فاطمینیا مملو از جمعیت بود.
همین شد که پس از سالها ریاضت، مطالعه، تحقیق و پژوهش شخصی مثل آقای فاطمینیا به وجود میآید که وقتی روی منبر صحبت میکنند، دیگران محو و جذب صحبت ایشان میشوند.
ما متأسفانه چقدر به این نفس حق محتاج هستیم و به نظرم این خلأ وجودی تا زمانها پر نمیشود و اینجاست که میفرمایند: «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ»
استاد فاطمینیا حقیقتا از استوانههای زمان ما بودند.
مهمترین توصیه استاد فاطمینیا این بود که دستتان را از دست اهل بیت(ع) کوتاه نکنید. آقای فاطمینیا از مرحوم علامه طباطبایی از قول استادشان آیتالله قاضی نقل کردند که تمام خیرات به دست خداست ولی مسیر این خیرات امام حسین(ع) است و به تعبیر استاد، پیشکار این دستگاه حضرت ابوالفضل(ع) است. علاقه آیتالله فاطمینیا به اهل بیت(ع) بویژه امام حسین(ع)، شخصیت ایشان را بسیار دوستداشتنی و برجسته کرده بود.
استاد فاطمینیا همواره به جوانان توصیه میکردند برای طی کردن مسیر این دنیا همیشه دستتان در دست اهل بیت(ع) باشد.
اگرچه با رحلت بزرگانی مانند آیتالله فاطمینیا خلأیی جبرانناپذیر به وجود میآید ولی میراثی که این بزرگان از خود به جا میگذارند میتواند همچنان چراغ راه ما باشد.
* مجری - کارشناس برنامه سمت خدا
***
نکتهها از گفتهها
در این بخش نگاهی گذرا میاندازیم به برخی نکات نغز که مرحوم آیتالله فاطمینیا در سخنرانیهای خود بیان داشتهاند. البته «گر بریزی بحر را در کوزهای / چند گنجد؟ قسمت یک روزهای». این نکات، مشتی است از خروارها مروارید و جواهراتی که استاد فاطمینیا برای جامعه ما به ارث گذاشتند.
* اثر یک عمل خالصانه
سالها قبل مشرف شدم به مکه، شخصی در کاروان ما بود که وضعیتی داشت، گویا همه میخواستند از سر راهش فرار کنند! در این سفر یک چای داد به دست یک سید دلشکستهای، بر اثر این عمل کوچک و خالصانه، وضعیتش تغییر کرد، همه از او استقبال میکردند؛ محبوبیت پیدا کرد و خلاصه سرنوشتش عوض شد! گویا نور همین عمل کوچک- ولی از روی اخلاص ـ اثر بسیار بالایی در او داشت و او را متحول کرد! پس کوچک و بزرگ عمل مهم نیست؛ اخلاص و مقبولیت در نزد خداوند مهم است.
کردی، منتظر باش آنها هر چه بریزند در پیاله! برحسب روایات معتبر: یک سلام به حضرت رضا(ع) ثواب یک میلیون حج دارد!
* بداخلاق شوید، عبادتتان ضایع است
من تعجب میکنم از بعضیها! یک خانم مومن ۲۰ بار به عمره رفته. بار ۲۱ به او میگویند بیا این پول عمره را بده برای یک دختر یتیم. میگوید: «نه من نمیتوانم. دوستان همه دارند میروند عمره. من چطور نروم؟» حالا به این خانم بگو شما این همه عمره رفتی، مساله اخلاق را در خانه رعایت میکنی؟ مگر دین خدا مسخره است؟ هر سال عمره میروی، یک عیب و بدی را از خودت دور نکردی؟ یا آقا. فرقی ندارد. آقا بداخلاق بشود، عبادتش ضایع میشود. خانم بداخلاق بشود، عبادتش ضایع میشود.
* نمازها چه شد؟ تو دل شکستی...
فرد وارد بازار قیامت میشود. فکر میکند خبری است. تعجب میکند. خدایا! پس چه شد؟ نمازها؟ عمرهها؟ میگویند: تو دل شکستی. ریا کردی. زهر زبان ریختی. ببینید! ما درد دل میکنیم. جوان عزیز! اگر عروج میخواهی، میخواهی به جایی برسی، از خانه خودتان شروع کن! دل خواهرت را شکستی؟ برو درستش کن! دل مادر و پدر را شکستی؟ از خانه شروع کنید!
جوانانی هستند که محاسن دارند، انگشتر دارند، عطر تیروز هم میزنند، در بیرون هیات! در منزل بروی بپرسی، هیچ کس از او راضی نیست. پس برای چه هیات رفته بودی؟ چرا جلسه رفته بودی؟ پس استاد یعنی چه؟
* آبروی مردم را نبرید!
پسر یکی از بزرگان علما که در زمان خودش استادالعلما بود، برای من تعریف میکرد: «به پدرم گفتم پدر! تو دریای علم هستی. اگر بنا باشد یک نصیحت به من بکنی چه میگویی؟» میگفت: پدرم سرش را انداخت پایین. بعد سرش را بالا آورد و گفت: «آبروی کسی را نبر!»
الان در زمان ما هیاتیها، مسجدیها و مقدسها آبرو میبرند. عزیز من! اسلام میخواهد آبروی فرد حفظ شود. شما با این مشکل داری؟ دقت کنید که بعضیها با زبانشان میروند جهنم. روایت داریم که میفرماید اغلب جهنمیها، جهنمیزبان هستند. فکر نکنید همه شراب میخورند و از دیوار مردم بالا میروند. یک مشت مومن مقدس را میآورند جهنم. ای آقا تو که همیشه هیات بودی! مسجد بودی! بله! توی صفوف جماعت مینشینند آبرو میبرند.
امیرالمومنین به حارث همدانی میفرمایند: اگر هر چه را میشنوی، بگویی، دروغگو هستی.
* دست مادر که بالا میرود بلاها از شما دور میشود
آقایان! حیفتان نمیآید مادرها را اذیت میکنید؟ سیدرضی، جامع نهجالبلاغه، پس از مرگ مادرش گفت: «بعد از این با کدام دست بلاها را رد کنم؟» دست مادر که بالا میرود، بلاها از شما دور میشود. حیف نیست سر یک چیز جزئی مادر را میرنجانید؟ از مجلس روضه برگشته، مادر را میرنجاند. قبول باشد!
* سفره خدا بزرگ است
سفره خدا بزرگ است. پیرزن نابینایی جلوی حضرت موسی را گرفت. گفت: دعا کن خدا چشمانم را برگرداند! حضرت موسی گفت: باشد. پیرزن گفت: دعا کن جمالم را هم برگرداند! حضرت یک توقفی کرد. با خود گفت چشمانش را خدا داد، دیگر زیبایی و... وحی آمد که موسی چرا فکر میکنی؟ مگر از تو میخواهد؟
ارسال به دوستان
ریشههای افزایش خشونت ناشی از نفرت نژادی در آمریکا
فرزانه دانایی: جرائم ناشی از نفرت در ایالات متحده، طی چند سال اخیر بویژه بعد از انتخاب ترامپ به عنوان رئیسجمهور آمریکا، افزایش شدیدی داشته است. حادثه روز یکشنبه در شهر بوفالو آمریکا در ایالت نیویورک- که منجر به کشته شدن 10 نفر و زخمی شدن تعداد دیگری شد- جرم ناشی از نفرت نژادی بوده و تیرانداز 18 ساله، جمعیت سیاهپوست را نشانه رفته بود. انتشار این خبر بویژه منتشر شدن تصاویر آنلاین از این حادثه، بار دیگر رسانهها و فضای سیاسی آمریکا را به مباحث موجود درباره جرائم ناشی از نفرت نژادی بازگردانده است.
از سال 2019 و آغاز بحران کرونا، جرائم ناشی از نفرت نژادی در آمریکا بیشتر افراد و خانوادههای آسیاییتبار و چینیها را قربانی میکرد. بعد از به وجود آمدن جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» و تلاش برخی فرمانداریها و پارلمانهای محلی برای کاستن از بودجه ادارات پلیسی که دست به قتل سیاهان در آمریکا میزدند، به نظر میرسید شرایط برای ادامه حیات آفریقایی- آمریکاییها بهتر شده باشد اما نفرت نژادی باز هم با حادثه تیراندازی در شهر بوفالو به صدر اخبار آمریکا بازگشت.
بر اساس گزارش وزارت دادگستری آمریکا، 62 درصد جرائم ناشی از تعصب در آمریکا، مربوط به جرائم ناشی از نفرت نژادی است. در این میان 55.1 درصد از این جرائم توسط سفیدپوستان صورت گرفته است و 89.1 درصد از این افراد نیز سنی بالای 18 سال داشتهاند. تعداد جرائم ناشی از نفرت اما با آغاز قرنطینههای کرونایی افزایش چشمگیری داشته است و از 3963 مورد در سال 2019 به 5227 مورد در سال 2020 رسیده است.1
نگاهی به آمار مطرحشده نشان میدهد تعداد بالای جرائم، ناشی از نوع نگاه مردم و رسانهها به این جرائم و در عین حال نوع برخورد احزاب سیاسی آمریکا با این مساله بوده است. روز گذشته دونالد ترامپ در واکنش به حادثه شهر بوفالو به موضوعی کاملا متفاوت پرداخت و از کاهش یافتن تعداد سربازان آمریکایی که در عراق و افغانستان میمیرند، ابراز خوشحالی کرد. این در شرایطی است که تعلقات خاطر و حمایت ترامپ و کاخ سفید از گروههای سفیدبرترپندار و حمله او و یارانش به جنبشهای اجتماعی سیاهپوستان، باعث افزایش شدید جرائم ناشی از نفرت نژادی در آمریکا شد.
سال 2021 این جرائم افزایش بیشتری نیز از خود نشان داد و جرائم علیه سیاهپوستان از 1972 مورد به 2871 مورد رسید و این نوع جرائم را به جرائم اول در شهرهای مختلف آمریکا تبدیل کرد. بر اساس این آمار، جرائم علیه سیاهپوستان در سال 2021، 56 درصد کل جرائم ناشی از نفرت را تشکیل میداده است.2 این آمار در حالی منتشر شده است که بسیاری از ماموران پلیس هنگام ثبت حوادث، خود را موظف نمیدانند علت واقعه را به صورت ویژه به FBI یا پلیس فدرال گزارش کنند و بر همین اساس آمار جرائم علیه سیاهپوستان بسیار بالاتر از چیزی است که تاکنون گزارش شده است.3
حادثه شهر بوفالو اما تنها به آمار جرائم ناشی از نفرت نژادی اشاره ندارد بلکه در دل این حادثه میتوان تحلیلهای مختلفی از وضعیت جامعه آمریکا داشت. یکی از این محورها که در خبرها به صورت مفصل به آن پرداخته شد اما در تحلیلها به آن اشارهای نشده است، ظهور و بروز راستگرایی افراطی در شبکههای اجتماعی است؛ ظهور و بروزی که این بار قتل 10 نفر را به صورت آنلاین برای جهان مخابره کرد و پیام خود را نیز به مخاطبان راستگرا و افراطیاش رساند. مهاجم 18 ساله با نوشتن شعارهایی روی اسلحه خود، به صورت کامل اهداف و نیات افراطی خود را برای محو جامعه سیاهپوستان از آمریکا به نمایش گذاشت و با نمایش عریان خشونت، میزان ترس و تهدید موجود در جامعه سیاهپوستان آمریکایی را بشدت بالا برد. این همان مسالهای است که از ابتدای شکلگیری گروههای کوکلاکسکلن و اعدام کردن سیاهان تا سرکوب جنبشهای مدنی سیاهان و هماینک در سرکوب رسانههای جنبش «نمیتوانم نفس بکشم» و «جان سیاهان اهمیت دارد» بخوبی قابل مشاهده است. مساله کنترل شبکههای اجتماعی در زمان انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، تنها به کنترل ادعاها و خبرهای دروغین یا گمراهکننده اختصاص داشت اما با وجود همه کنترلها و سلطه چند شرکت محدود بر فضای مجازی آمریکا، این پلتفرمها نتوانستند جلوی پخش و انتشار فیلمهای قتل آنلاین در این فضا را بگیرند. در واقع این حادثه توسط یکی از اعضای گروههای افراطگرای آمریکا انجام شد که هماینک بر این عقیدهاند فضای مجازی در آمریکا با کنترلهای دولتی، آزادی بیان را از آنها گرفته است!
دومین نکته در این باره اما گسترش دوباره کشتارهای جمعی با اسلحههای مجازی است که به راحتی میتوان آنها را از فروشگاههای فروش سلاح در ایالتهای مختلف آمریکا خرید. با هر کشتاری بحث درباره متمم دوم قانون اساسی آمریکا بالا میگیرد و موافقان و مخالفان به بررسی محدود شدن حمل سلاح در آمریکا میپردازند اما این بحث به دلیل نفوذ بالای لابی اسلحه در ارکان تصمیمگیر سیاست در ایالات متحده هیچگاه راه به جایی نمیبرد. در عین حال در شرایطی که رسانههای آمریکایی از این کشتارها با نام «کشتار جمعی» یا «کشتار از روی نفرت» یاد میکنند، دولت آمریکا هیچگاه حاضر نشده است از عبارت «تروریسم داخلی»، برای آنها استفاده کند زیرا تروریسم از منظر آمریکاییها، صرفاً واژهای سیاسی برای طبقهبندی گروههای مخالف حاکمیت در ایالات متحده است، چرا که به افراد حملهکننده به ساختمان کنگره نیز با وجود اینکه سلاحی در دست نداشتند، تروریسم داخلی اطلاق شد و کمیسیون ویژه حوادث 6 ژانویه همچنان در حال تحقیق و بررسی این موضوع و بازجویی از افراد دخیل در این حادثه یا مرتبط با آن است. بایدن قرار است بزودی به بوفالو رفته و از خانوادههای کشتهشدگان این حادثه دلجویی کند. او اما در این میان حاضر نیست از واژه تروریسم داخلی در این باره استفاده کند، زیرا مساله سیاهان در آمریکا هیچگاه نباید سیاسی شود.
-------------------------------------
پینوشت
1-https://www.voanews.com/a/us-big-city-hate-crimes-spiked-by-39-in-2021-report-finds-/6571116.html
2-https://www.justice.gov/hatecrimes/hate-crime-statistics
3-https://edition.cnn.com/2021/08/30/us/fbi-report-hate-crimes-rose-2020/index.html
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|