|
استقلال، چند؟!
محمدمهدی تقوی: دیدار «کاترین اشتون» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با یک مجرم امنیتی فتنهگر که فردی است ضداسلام و ضدانقلاب اسلامی، فضای سیاسی ـ رسانهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است. این اقدام اشتون، چند ماه پس از اقدام مشابه «تاریا کرونبرگ» نماینده پارلمان اروپا در ملاقات با 2 مجرم ضدامنیتی دیگر صورت گرفت. وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات به عنوان 2 دستگاه مسؤول این ملاقاتها از سوی نمایندگان مجلس و رسانهها معرفی شدهاند. اشتون در حالی راهی تهران شد که در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه گفته بود در «روز جهانی زن» با برخی فعالان بهاصطلاح جنبش زنان دیدار میکند. ارسال به دوستان
سلام وطن
رئیسجمهور محترم که سخن از اعتدال میزنند و خود را هم حقوقدان میدانند، چطور افراطیون، برخی فتنهگران و حامیان فتنه 88 را در دولت جای دادند؟! اینها ضربهشان به ایشان را دیر یا زود وارد خواهند کرد چون اصلا به نظام اسلامی اعتقاد ندارند، چه برسد به رئیسجمهور آن!! ارسال به دوستان
هژمونی نازیها در کییف
شروین طاهری: 81 سال، پنج روز کم! این فاصله زمانی آخرین خیزش فاشیستی در اروپاست با خیزش تاریخی نازیها در آلمانِ میان دو جنگ جهانسوز. اگرچه ماه سپتامبر، سابقهای سیاه در تاریخ معاصر غرب دارد اما به نظر نمیرسد تباهتر از فوریه باشد. ارسال به دوستان
بیداری
حجتالاسلام والمسلمین سیدسعید لواسانی: ما همگی نیازمند تحول اخلاقی هستیم تا از نفسانیت به انسانیت حرکت کنیم. خوب است که در آخرین یادداشت سال جاری که مصادف با روز شهادت بانوی دو عالم است، توسل به حضرت صدیقه طاهره(س) داشته باشیم و با گامهای راستی، همه توان خود را برای تحول اخلاقی به کار بریم. امام صادق(ع) میفرمایند: اگر حاجتی داشتی به حضرت فاطمه پناهنده شو و نماز بخوان و از بیبی درخواست کن که به فریاد من برس و مرا یاری بفرما. [بحارالانوار: 91/30] اما اهل معرفت نخستین گام تحول اخلاقی را بیداری از خواب غفلت میدانند، [خواجه عبدالله انصاری، منازل السائرین: 35] و سخن خود را به آیه 46 سوره مبارکه سباء مستند میکنند: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَه أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» «پیامبر ما به بندگان من بگو که شما را تنها یک اندرز دهم، برای خدا قیام کنید.» به آیه توجه کنیم که اندرزدهنده خداست، پیامبر اکرم(ص) واسطه پند هستند و ما انسانها مورد خطاب. تنها یک اندرز است که همه اندرزها و دستورالعملهای دیگر به آن بستگی دارد و آن اینکه از خواب گران غفلت و نفسانیت بیدار شوید و تنها برای خدا قیام کنید، یعنی همه کارهایتان فقط برای خدا و تقرب به خدا باشد، نه خوشایند این و آن و خوشنودی نفس و هواهای نفسانی. این بیداری آسان نیست و همت مردانه میخواهد زیرا خواب و مستی غفلت سختتر و بدتر از مستی شراب و اعتیاد به مواد مخدر است. «سُکْرُ الْغَفْلَه وَ الْغُرُورِ أَبْعَدُ إِفَاقَه مِنْ سُکْرِ الْخُمُورِ» [غرر الحکم: 266] بنابراین بیدار شدن از آن هم نیاز به جهاد و تلاش بیشتری دارد. آری همه انقلابها با بیداری شروع میشود و انقلاب و تحول اخلاقی و درونی هم با بیداری آغاز میشود. انسان یک قیام دارد تا از خواب بیدار شود و یک قیام دارد که وقتی بیدار شد، راه پیشرو را تداوم بخشد و ما که در بند نفسانیت و مستی دنیا به خواب غفلت رفتهایم، لازم است از خواب نفسانیت بیدار شویم و این نخستین گام است و در ادامه راه، قیام دوم است که برای رفتن به اهداف الهی و مسیر الیالله در حرکتی مدام باشیم و این حرکت تنها با قیام اختیاری لله امکان مییابد. یعنی تنها در سایه تحول دائمی اخلاقی و مجاهده پیوسته با نفس حاصل میشود. آنگاه است که بهروزی دنیویی و سعادت و آرامش آخروی را کسب میکنیم. انقلاب اسلامی نمونه اعلای قیام لله یک ملت بود که از بند نفسانیت رها شدند و در ادامه خود را از بند استبداد و استعمار و استکبار رها کردند و چنان عزیز شدند که همه استکبار را به تکاپو واداشتند. انقلاب اسلامی با جهاد و قیام لله تحقق یاقت و تحول و انقلاب اخلاقی هم با جهاد با نفس و قیام لله تحقق مییابد. [نگا: صحیفه امام: 18/242 ـ 244] ارسال به دوستان
تقویم امروز
شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) «بهروایتی» (11ق) ارسال به دوستان
دیوید کامرون و ستایش او از «هولوکاست ایرانی»
عبدالله شهبازی: «پوریم» افسانه است یا بهتر بگویم «اسطوره» است. یعنی واقعیت تاریخی نیست. پوریم جشن پیروزی یهودیان بر دشمنان در ایران است. داستان اینگونه است: استر زیبا، با نقشه پسرعموی سالخوردهاش مردخای که در مقام پدر و راهنمای اوست، همخوابه آخشورش، پادشاه ایران میشود، دل او را میرباید و زن قدرتمند ایران میشود. هامان، وزیر پادشاه که «دشمن یهودیان» خوانده شده، با دسیسه استر به دار آویخته میشود و سپس یهودیان با حمایت استر و مردخای به کشتار گسترده و قساوتآمیز مخالفان دست میزنند و در پایان جشن میگیرند. این جشن «پوریم» نام دارد. «کتاب استر» در حوالی سده دوم پیش از میلاد ساخته شده. هیچ یک از پادشاهان هخامنشی ملکهای یهودیه بهنام استر یا نامی شبیه به آن نداشتند و تلاشهایی که برای انطباق «آخشورش» یا «اخاش ورش»، پادشاه ایرانی «کتاب استر» با خشایارشا یا اردشیر اول یا اردشیر دوم شده بیپایه بوده است. بسیاری از محققان افسانه استر را برگرفته از افسانههای کهن بینالنهرین میدانند که با اسطوره اسرائیلی جنگ شائول بنیامینی، شاه بنیاسرائیل با اجاج، شاه عمالیق آمیخته شده. نام «استر» برگرفته از «ایشتر»، الهه سکس و باروری در بابل است و نام «مردخای» شبیه است به «مردوخ» خدای بابلی. در اساطیر بابلی نیز ایشتر عموزاده مردوخ است. در افسانه استر نام دیگر استر «هدسه»، به معنی گیاه «مورد» است و در اساطیر بابلی «هدسشتو» به معنی «عروس»، نام دیگر «ایشتر» است. روایتهای دیگر نیز هست که اشاره نمیکنم. بحث درباره منشأ اساطیری افسانه استر را باید در مقالهای تحقیقی خواند. بهرغم عدم انطباق افسانه استر با واقعیت تاریخی، این کتاب جایگاهی مهم در یهودیت یافت. یهودیتی که در دوران مسیحی تا امروز، بهتدریج تکوین یافته است. میرچا الیاده مینویسد: «در قرون وسطی کتاب استر در میان یهودیان حداقل از 3 نظر اهمیت داشت: اول، استر نماد یهودی درباری بود که برای دفاع از ملت خود هر مخاطرهای را پذیرا میشد.دوم، استر بهعنوان یهودی مخفی، بیانگر حضور پنهان شخینا (نماد مؤنث خدا) در جهان و در زندگی یهودیان آواره بود. سوم، استر و عید پوریم بشدت مورد علاقه مارانوهای اسپانیا بود زیرا در او خود را میدیدند». مارانوها همان یهودیان مخفی اسپانیا هستند که از سده شانزدهم در اروپا و عثمانی و سایر نقاط جهان پخش شدند. بدینسان، «کتاب استر» را میتوان «کتاب مقدس» یهودیان مخفی خواند. ارسال به دوستان
فاطمیه
جای آتش، شمع گر سوسو بگیرد بهتر است ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|