|
گفتوگوی «وطن امروز» با محمدهادی کریمی، نویسنده «ساکن طبقه وسط» به بهانه اکران فیلم
چالشی با هیاهوی زیست
مرتضی اسماعیلدوست: فیلم ساکن طبقه وسط، نمایشگر عریانی ذهنی است که در هایوهوی فهمی چندگانه از زیستن و یافتن معنای اصالت بسر میبرد و در این میان شخصیت راوی همچون موجودی حیران از رفتن و ماندن، به چالشی از چرایی آفرینش خود در افتاده است. محمدهادی کریمی، بهعنوان نویسنده و کارگردانی نسبتا پرکار در سینمای ایران با تازهترین اثرش در مقام فیلمنامهنویس فیلم ساکن طبقه وسط، پاسخگوی سوالات ما شد تا از زبان خالق طبقهای معلق از زیستن به فلسفه وجودی اثر بپردازیم. ارسال به دوستان
یادداشت محمدتقی فهیم درباره بی توجهی به تولیدات بخش خصوصی
با بخش خصوصی عادلانه رفتار کنیم
این روزها بحث جلوگیری از تبلیغات تلویزیونی برخی فیلمها از شبکههای تلویزیونی دوباره از سرگرفته شده است، فیلمهایی که شاید نگارنده به برخی از آنها نگاه موافقی هم ندارد اما واقعیت این است که هیچ برخوردی برای بخش خصوصی سینما رنجآورتر از بستن راههای تبلیغ فیلم او نیست. این موضوع مثل بودن یا نبودن خورشید در ادامه حیات است، بهعبارتی امروزه کالای بدون تبلیغ یعنی شکست از پیش معلوم. هنوز هم بهترین و موثرترین وسیله تبلیغ رسانه ملی است و چند پله پایینتر تبلیغات شهری است. به گزارش سینماپرس، محمدتقی فهیم در ادامه یادداشت خود آورده است: اینترنت و محیط وب هنوز در کشور ما محل مطمئنی برای جلب نظر به کالاها نشده، چه رسد به فیلم سینمایی که همه میدانند چندی دیگر بهراحتی و مفتی در همین محیطها دیده خواهد شد! بنابراین ندادن امکان تبلیغ به یک فیلم، یعنی کشتن آن در نطفه. بیبرو برگرد کارش تمام است. شاید این قطعیت درباره فیلمهای جذاب و پرکششی که معرفی و ثبت خود را از ناحیه دهان به دهان ترویج میکنند، صدق نکند یا حداقل جایگاه قدرتمند تبلیغ تلویزیونی برای چنین فیلمهایی تعدیل شدهتر ارزیابی شود، ولی درباره فیلمهای معمولی و زیر متوسط، اساسا نداشتن امکان معرفی از سمت تلویزیون، آسیب اقتصادی مبرهنی متوجه فیلم خواهد کرد. حالا با توجه به شعارهای دهانپرکن حمایت از بخش خصوصی و کنار کشیدن دولت از تولید و... چنین رفتارهایی با موجودیت ضعیف و لاغر بخش خصوصی سینما چه معنایی دارد؟ آن هم در شرایطی که شاهدیم در لایحه بودجه ارائه شده به مجلس، فقط ۶ میلیارد افزایش، سهم سینماست. منهای سیرصعودی هزینههای تولید و تورم حاکم، بالارفتن کمیت فعالان صنف و کلا تکثر خانواده سینما هم معضلی است بنابراین منطق و مصلحت حکم میکند که بخشی از فشارهای در راه، به دوش بخش خصوصی گذاشته شود ولی با وضع حاضر و چگونگی رفتار با آورندگان سرمایه به سینما، کدام عقل سلیمی تن به این مرارتها خواهد داد؟ دریک کلام این سقف بودجه سینما با این رفتارهای چندگانه با بخش خصوصی قابل جمع نیست. بحرانافکنی و آشوبزدن به فضای سینمایی که امروزه بیش از همه در تنگنای اقتصادی بسر میبرد، عاقلانه نیست. باید مدیریت کلان سینما پیش از هر فعلی به چارهجویی برای حل وضعیت موجود برآید. دولت جدید بیش از قبلیها، شعار بسترسازی ورود بخش خصوصی به سینما را سرلوحه حضور خود قرار داده است. همواره گفتهاند و درست و اصولی هم هست که دولت مبادرت به بسترسازی کند و به جای سرمایهگذاری در خط تولید، داشتههای خود را به سمت زیرساختها ببرد. زیرساختها هم که فقط سالنسازی نیست (همین هم که معلوم نیست در چه مراحلی است)، برنامهریزی، حمایت و حاکم کردن ضوابط هم بخشی از آماده کردن ورود مسیر برای سرمایهگذاران خصوصی است. این بخش باید احساس امنیت کند. باید مطمئن شود که زیرسایه قانون، از امکانات مساوی برای فعالیت سالم برخوردار است و خیلی بایدهای دیگر که تا عملی نشود، شعارهای توخالی محسوب خواهد شد. به قول یکی از بزرگان «اندیشیدن تا زمانی که با عمل همراه نباشد خلاقانه نیست» حالا در اینجا که فقط شعار است نه اندیشه. از سوی دیگر وزارت ارشاد بالاخره در یک نقطهای باید جایگاهش پذیرفته شود. هراتفاقی که لازم است بیفتد باید در وزارت ارشاد بیفتد. ضعفهای مبتلا به این دم و دستگاه باید شناسایی و به قوت تبدیل شود. ضوابط حاکم شود. سلیقهها و نظرات شخصی– نهادی باید برچیده شود. اینکه نمیشود یک وزارتخانهای با این همه هزینه برای ملت، خروجیاش در چند جا وتو شود، این یعنی چی؟ واقعا این چه سازوکاری است که یک فیلمساز مدتها تن و بدنش بلرزد که چگونه از سدها و موانع شوراها و اتاقهای تصمیمگیرنده عبور کند، تازه بعد از این، او باید وارد نبرد نابرابری شود که رمقی برایش باقی نماند تا به فکر کار بعدی باشد. امروزه همه صنوف سینمایی پذیرفتهاند که باید مطابق دستورات و آییننامهها و مصوبات وزارت ارشاد کار کنند و فیلم بسازند اما درست نیست که در ادامه به هر سازی برقصند. این یک هشدار جدی به آنهایی است که از امکانات عمومی دراختیارشان به مثابه سازهای شخصی برای رقصاندن شهروندان استفاده میکنند. چنین عملکردهایی نمیتواند از ناحیه دلسوزی برای سیستم سیاسی و نظام اجتماعی صورت بگیرد. به جای این تحرکات سلیقهای- شخصی، اصول میگوید که منفذهای بروز و ظهور و خروجیهای ناصواب گرفته شود. روشهایی را درپیش نگیریم که هر چند روز با فیلمی، فضایی ناراضیتراش شکل بگیرد. ارسال به دوستان
گزارشی از «ایران برگر» جنجالیترین فیلم جشنواره سیوسوم
هجو مدرنیته مجعول در میان رقابت انتخاباتی
حسین حسینی: مسعود جعفریجوزانی، کارگردان مجموعه «در چشم باد» پس از 15 سال، بار دیگر پشت دوربین قرار گرفت و هفتمین اثر سینماییاش را به پایان رساند. «ایران برگر» که نام جدیدترین فیلم جوزانی است، یک کمدی-سیاسی شلوغ است که در سال 81 (همزمان با مدیریت حیدریان بر معاونت سینمایی) با نام «چگونه یاد گرفتیم پیتزا بخوریم و خوشبخت باشیم» پروانه ساخت گرفت که پس از نزدیک به 10 سال، تغییر نام داد. شایعه ساخته شدن ایران برگر در این سالها در رسانههای مختلف مطرح بود تا اینکه سرانجام شهریورماه 93، فیلمبرداری کار در روستای کیگا، حوالی امامزاده داوود آغاز شد. بیش از 60درصد کار در این مکان مقابل دوربین تورج منصوری رفت و مابقی کار در تهران فیلمبرداری شد. گویش اصلی کاراکترهای فیلم «لری» است که به محل تولد سازنده اثر -جعفری جوزانی- بر میگردد. ارسال به دوستان
سخنگوی وزارت ارشاد:
به رپ مجوز نمیدهیم، موجب ترویج بیبندوباری است
سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه اگر درخواستی برای برگزاری کنسرت «یانی» ارائه شود طبق قوانین بررسی خواهد شد، اعلام کرد هنوز درخواست رسمی برای برگزاری این کنسرت ارائه نشده است. به گزارش مهر، حسین نوشآبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دیروز پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کنسرت «یانی» در ایران اظهار کرد: یکی از عناصر مهم در توسعه فرهنگی توجه به ظرفیتهای هنری و تبادل این ظرفیتها بین کشورهاست. ایجاد فرصت حضور برخی چهرههای فاخر و مطرح موسیقی جهان از جمله یانی بهعنوان آهنگساز یونانیای که مادر ایرانی دارد میتواند در حوزه تعاملات فرهنگی و هنری حائز اهمیت باشد. وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این تعاملات مخالفتی ندارد به شرطی که تمام قوانین این حوزه رعایت شود و کسانی که درصدد برگزاری این کنسرت به شکل مطلوب و دور از حاشیه هستند درخواست رسمی خود را به ما میدهند و ما آن را مطابق ضوابط بررسی میکنیم. نوشآبادی تصریح کرد: پس از بررسی در چارچوب مقررات و پس از هماهنگی با سایر نهادهای ذیربط و اگر مشکلی نباشد این اتفاق عملی است و از آنجا که چنین کنسرتهایی با استقبال زیادی روبهرو خواهند شد باید مکان و زمان مناسب در نظر گرفته شده و تعهد برای پیشگیری از برخی حاشیههای کنسرتها داده شود. به هر صورت هنوز درخواست رسمی به ما داده نشده اما اگر درخواستی در این زمینه داشته باشیم در صورتی که مغایرتی با موازین جمهوری اسلامی نداشته باشد، مجوز مربوط صادر خواهد شد. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد همچنین درباره برگزاری کنسرت موسیقی رپ در ایران تصریح کرد: ما موسیقی رپ نداشتیم و نخواهیم داشت تا بهحال هم مجوزی برای برگزاری آنچه نماد موسیقی غرب و مخالف فرهنگ ایران اسلامی خوانده میشود، صادر نشده است و بعید است که تحت این عنوان مجوزی صادر شده باشد. البته بخش موسیقی پاپ جداست و ما این نوع موسیقی را با توجه به فرهنگ خود بومیسازی کردهایم و کنسرتهای آن نیز اجرا میشود اما موسیقی رپ ترویج ناهنجاری و بیبندوباری است. ارسال به دوستان
اخبار
«کلاشینکف» در سینمای خانگی عرضه شد ارسال به دوستان
تازهها
تلاش سینما برای فروکش کردن بحرانهای ضدنژادپرستی در آمریکا ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|