|
رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران هم به روند انتخابات هیأت نمایندگان اتاق تهران اعتراض کرد
نفوذ دولتیها به اتاق خطای بزرگی است
گروه اقتصادی: علاقه وابستگان دولتی برای حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و سپس ایران، موضوعی است که از دولت گذشته کلید خورد و این رویه در انتخابات اخیر اتاقهای بازرگانی به اوج خود رسید بهطوریکه بهرغم ناتوانی برخی دولتیها از حضور در این انتخابات اما نزدیکانشان جای آنها را در انتخابات خالی نگذاشتند و بر این اساس برادر اسحاق جهانگیری، داماد محمد شریعتمداری و پسر محمد نهاوندیان از جمله کاندیداهای انتخابات هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هستند. در این میان حضور یحیی آلاسحاق برای دور سوم انتخابات تعجببرانگیز است چراکه به اعتراف و اعلام وی، ایشان هیچگونه فعالیت اقتصادی و بازرگانی ندارد و نخواسته هم که داشته باشد اما در 8 سال گذشته به مدت 2 سال، رئیس بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بوده است البته قرار هم نیست از این مسند کنارهگیری کند و بازهم میخواهد به نمایندگی از یک جناح خاص در این مسند باقی بماند. اما نکته مهمی که در این میان قابل پرسش است اینکه بهراستی در این اتاقها چه خبر است که اینان خود را به آب و آتش میزنند تا به هر راه ممکن در جمع 40 نفره هیأت نمایندگان آن قرار گیرند و برای این منظور از بیآبرو کردن یکدیگر نیز ابایی ندارند؟ آیا حضور در این جمع 40نفره، مسیر ارتباطی ایشان را با دولتیها تا آن اندازه نزدیک میکند که میتوانند به سهولت در گذرگاه تجاری و بازرگانی خود قدم بردارند و آن همه عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که به ایشان رأی داده یا نداده را فراموش کنند. عملکرد اتاق بازرگانی تهران در سالهای گذشته چندان مطلوب بخش خصوصی نبوده و بیشتر برای گذران وقت جلساتی صورت گرفته است. رئیس اتاق بازرگانی تهران که ریاست اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق را نیز برعهده دارد چه عملکرد مثبتی حداقل در همین اتاق مشترک بازرگانی داشته و توانسته که سهم تجارت ایران از این بازار بکر همسایه را تقویت کند؟ اینها اما همه کاستیها نیست چراکه رئیس اسبق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز که پس از انتخاب نشدنش بهعنوان رئیس اتاق ایران، سالهاست که این کسوت را از دست داده و همچنان منتقد رؤسای پس از خود در این اتاق است درباره عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و ایران در دهههای اخیر اظهار داشت: اتاق بازرگانی در سالهای اخیر از رسالت اصلی خودش فاصله گرفته و نقش موثری در اقتصاد کشور نداشته است. علینقی خاموشی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفتوگو با نسیم افزود: برنامههای اتاق بازرگانی در جهت تولید و اشتغالزایی حرکت نکرده و متاسفانه بیبرنامگی در همه قسمتهای اتاق دیده میشود. خاموشی با اشاره به انتخابات پیشروی اتاق تهران تصریح کرد: برای بهبود وضع موجود باید زمینه حضور افراد با صلاحیت در اتاق بازرگانی فراهم شود. خاموشی در تشریح افراد با صلاحیت برای عضویت در اتاق بازرگانی تصریح کرد: افراد واجد صلاحیت کسانی هستند که منافع خودشان را در منافع شخص و کشور ببینند، خودنگر نباشند و به وظایف خود به درستی عمل کنند. وی با انتقاد از نفوذ دولتیها در انتخابات اتاق تصریح کرد: پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری درباره اصل 44 قانون اساسی نفوذ دولتیها در اتاق بازرگانی خطای بزرگی است. وی ادامه داد: متأسفانه دولت به این نقطهنظر مقام معظم رهبری توجه چندانی نمیکند و به دنبال نفوذ در اتاق بازرگانی بوده و قوانین اتاق بازرگانی هم از قدرت و صلابت لازم برای برخورد با این مساله برخوردار نیست. ارسال به دوستان
مغازهداران تخفیفات لبنیات را به دخل خود میریزند
دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه متأسفانه هماکنون کاهش قیمت و ارائه تخفیفات در حوزه لبنیات به دست مصرفکننده نهایی نمیرسد، گفت: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به همراه مسؤولان مربوط در حال بررسی و ارائه راهکاری برای این موضوع هستند. رضا باکری در گفتوگو با «وطن امروز» با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر بهدلیل مازاد تولید کارخانجات لبنی و کاهش قدرت خرید مردم، تخفیفاتی تا 30 درصد در قیمت این محصولات اعمال شده است، اظهار داشت: این تخفیفات در هایپرها به خریداران میرسد اما در خردهفروشیها، مغازهداران نمیگذارند به خریدار برسد. باکری با تصریح اینکه متأسفانه هماکنون کاهش قیمت و ارائه تخفیفات در حوزه لبنیات به مصرفکننده نهایی نمیرسد، افزود: شبکه توزیع و مغازهداران این میزان تخفیف را برای خود برمیدارند. وی افزود: درصدد هستیم برای حمایت از مصرفکننده تخفیفات محصولات لبنی را بهطور مستقیم در اختیار آنها قرار دهیم. وی اضافه کرد: تا زمانی که قدرت خرید مصرفکنندگان متناسب با تورم اصلاح نشود، کالاهای لبنی را با تخفیف دریافت خواهند کرد. البته زیان کارخانجات در ارائه تخفیفات بسیار کمتر از زیان آنها در کاهش حجم تولید است. ارسال به دوستان
تحریم تجارت خارجی ایران شکست خورد
بهرغم تحریمهای مختلف از جمله بیمه و موسسات ردهبندی، با اقدامات بموقع برنامه زمینگیر کردن تجارت خارجی کشور شکست خورد. محمدحسین داجمر، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعمال تحریمهای گسترده برای توقف بخش تجارت کشور به تسنیم گفت: با وجود جریان تحریمها و تهدیدهای چند سال اخیر ناوگان ملی که برای زمینگیر کردن تجارت خارجی کشور انجام شد، خوشبختانه با اقدامات بموقع این برنامه شکست خورد. وی با اشاره به اینکه بیمههای بینالمللی بازار ایران را ترک کردند، تصریح کرد: پس از خروج بیمهها، بیمه P&I کشتیها را در ایران راهاندازی کردیم که دولت یک میلیارد دلار بهعنوان پشتوانه بیمهها در بانک مرکزی سپردهگذاری کرد. به دنبال این اقدام هماکنون بیمههای مستقل قوی در داخل کشور داریم و بسیاری از کشورهایی که با آنها ارتباط داریم این بیمهها را قبول میکنند. وی با اشاره به تحریم ردهبندی کشتیها ادامه داد: یکی از الزامات کشتیها استفاده از ردهبندیهای بینالمللی است که پس از تحریم خوشبختانه موسسه ردهبندی ایرانیان ایجاد شد و مسؤولیت کلاس و صدور گواهینامههای استاندارد کشتیها را برعهده دارد. بهگفته داجمر، اینها همه اقداماتی بوده که در راستای تحقق شعار اصلی انقلاب یعنی استقلال و آزادی انجام شده است. ارسال به دوستان
ورود چای اسانسدار ممنوع شود
تبلیغ چای صددرصد خارجی ممنوع است. محمدولی روزبهان، رئیس سازمان چای کشور با بیان این مطلب گفت: وضع چای خوب نیست. روزبهان با بیان اینکه ذائقه مصرفکنندگان تغییر کرده است، اضافه کرد: امسال یکی از اقدامات خوبی که از سوی دولت در حمایت از چایکاران انجام شد، پرداخت بموقع بهای برگ سبز بود و این امر توجه دولت به چایکاران را نشان میدهد. روزبهان با اشاره به اینکه بیشتر منافع چای در بخش صادرات است، ادامه داد: واردات چای باید با تولید پیوند بخورد. وی با تاکید بر اختلاط چای داخلی با چای خارجی، تصریح کرد: خوشبختانه تبلیغ چای صددرصد خارجی از صداوسیما حذف شده است. روزبهان گفت: 15 هزار تن چای خشکی که چایکاران ما بهطور میانگین تولید میکنند، با اختلاط چای داخلی با چای خارجی بهراحتی 5000 تن آن قابل فروش خواهد شد. وی با اشاره به اینکه با پیوند تولید چای و واردات چای شرایط بهتر برای چای داخلی رقم خواهد خورد، توزیع چای سنواتی را در کشور ممنوع دانست و افزود: چای سنواتی یا باید کمپوست شود یا به خارج از کشور صادر شود. وی خواستار ممنوعیت ورود چای اسانسدار به کشور شد و با بیان اینکه چایکار با رسیدگی به یک هکتار باغ چای بهطور میانگین 300 هزار تومان درآمد کسب میکند، خاطرنشان کرد: چنین درآمدی نشان میدهد تولید چای از کمسودترین محصولات کشاورزی کشور است و برای حفظ آن باید چایکاران مورد حمایت جدیتری واقع شوند. ارسال به دوستان
بازنگری در تجارت ترجیحی ایران و ترکیه
رئیس سازمان توسعه تجارت از احتمال بازنگری در موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه خبر داد. ولیالله افخمیراد در اینباره به ایسنا گفت: تعرفه کالاهایی که براساس تجارت ترجیحی از ترکیه به ایران وارد میشود 5 تا 10 درصد است و رقمی نیست که بتوان سالانه برای آن تخفیف قائل شد. افخمیراد اضافه کرد: یکی از مزایای اصلی تجارت ترجیحی ایران و ترکیه فراهم کردن امکان مذاکره، گرفتن امتیاز درباره رفع موانع غیرتعرفهای و برخی عوارض و محدودیتها برای کالاهای صنعتی صادراتی از جمله محصولات پوشاک و نساجی است. افخمیراد با بیان اینکه تعرفه کالاهای صنعتی ترکیه بسیار پایین است، افزود: بهعنوان نمونه ترکیه برای واردات فرش 8 درصد تعرفه حساب میکند به همین دلیل در مذاکرات تجارت ترجیحی، گرفتن تخفیف از این بخش قابل طرح و بحث نبود. وی با بیان اینکه متوسط نرخ تعرفه اعمالشده کشور ترکیه برای ورود کالاها حدود 10 درصد است، یادآور شد: تعرفه در نظر گرفته شده در ترکیه برای محصولات کشاورزی 4/42درصد و برای محصولات غیرکشاورزی 5/5 درصد است. وی درباره امکان بازنگری در تجارت ترجیحی گفت: قرارمان همین است. ارسال به دوستان
سرب و آنتیبیوتیکهای مرغ مجاز است
در حالی که برخی مدعی استاندارد نبودن تولید یا بالا بودن باقیماندههای شیمیایی مانند سرب در گوشت مرغ هستند و عدم صادرات آن به روسیه را به همین دلیل میدانند، سازمان دامپزشکی اعلام کرد بالا بودن هزینه تولید و قیمت تمامشده مرغ عامل صادر نشدن این محصول به روسیه است. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان دامپزشکی در اینباره به وجود سرب در گوشت مرغ اعتراف و اعلام کرد: البته میزان وجود این ماده در حد مجاز است. مسعود هاشمزاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی در اینباره اظهار داشت: 17 کارخانه تولیدکننده مکمل دیاکسیدکلسیم فسفات را که تولید محصولشان سرب بالایی داشته، تعطیل و خط تولید آنها متوقف شده است. وی معتقد است بالا بودن قیمت تمامشده تولید گوشت مرغ و رقابتی نبودن آن دلیل صادر نشدن این محصول به روسیه است، چراکه هیات روسی در بازدید در کشتارگاهها، آزمایشگاهها و فرآیند تولید گوشت مرغ، صادرات این محصول به کشورشان را مورد تایید قرار دادند اما به دلیل بالا بودن قیمت آن صادرات به روسیه برای تاجران ایرانی اقتصادی نیست. البته میزان دقیق سرب موجود در گوشت مرغ اعلام و مشخص نشده است. ارسال به دوستان
عضو کمیته علمی کنگره اقتصاد مقاومتی:
توجه اقتصاد مقاومتی به صادرات است
کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برای درونیسازی اقتصاد تعریف شده است، اظهار داشت: درونیسازی نه به معنای اینکه ما خود تولیدکننده و مصرفکننده محصولات داخلی باشیم بلکه توجه به واژه برونگرایی هم در این حوزه اهمیت دارد؛ به عبارت دیگر بحث برونگرایی( صادرات) نیز باید مد نظر قرار گیرد. سیدمسعود هاشمیاناصل، عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به آموزههای رایج علم اقتصاد در دانشگاهها، اظهار داشت: آنچه در دانشگاهها تدریس میشود، اقتصاد مبتنی بر الگوهای اقتصاد غربی است. وی افزود: تئوریهای حوزههای خرد و کلان، رشد، مصرف، تولید و توسعه برگرفته از مدلهای غربی است. هاشمیاناصل با بیان اینکه الگوهای توسعهای محصول تفکر غرب، در کشور ما در حال تدریس است، خاطرنشان کرد: کشورمان در علوم مختلف بویژه در حوزه علوم انسانی دارای تولیدات ارزشمند بر پایه منابع اسلامی است که در دیگر کشورهای در حال توسعه کمتر وجود دارد. وی با تاکید بر تبیین و تعریف الگوهای بومی در همه حوزهها بویژه حوزه اقتصاد، تصریح کرد: بهرهمندی از الگوهای بومی در حوزه اقتصاد یکی از وظایف دانشگاههاست؛ اینکه چگونه تئوریسازی کنیم تا منابع بالقوه به منابع بالفعل تبدیل شود و بتوانیم از آن برای رشد و توسعه بهره ببریم. عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با طرح این سوال که چگونه الگوی رشد و توسعه کشوری که دارای منابع بسیار عظیم نفت و انرژی است، کشوری که بیش از سهم جمعیتی خود منابع زیرزمینی غنی دارد، همچنین سهم زیادی از ذخایر و تولید جهانی را به خود اختصاص داده است، میتواند با الگوی توسعه کشورهایی مانند هند، بنگلادش و کشورهای آفریقایی یکسان باشد، اظهار کرد: در این باره باید از خود بپرسیم ما چه میزان برنامهریزی کردهایم تا در این زمینه مدلهای موردنظرمان مبتنی بر الگوهای ویژه با اتکا به منابعی که در اختیار داریم، باشد. وی تاکید کرد: نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که در حوزه مصرف آیا سبد مصرف فردی ایرانی با سبد مصرفی انسان غربی یکسان است؟ آیا ما همان الگو و ترجیحات مصرفی را داریم که در اقتصاد خرد چنین کشورهایی مشاهده میشود؟ وی با بیان اینکه ویژگیهایی که سبد مصرفی ما دارد مبنتی بر علایق، سلایق، فرهنگ و تاریخمان است، گفت: باید بر اساس این تئوریها پایه اقتصاد خرد خود را بنا کنیم. اینها مواردی است که انتظار میرود دانشگاهها در حوزه اقتصاد کشور به آن توجه ویژه داشته باشند. هاشمیاناصل با تأکید بر نقش مهم رسانههای جمعی در فرهنگسازی عمومی و ایجاد عزم ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: فرهنگسازی در جامعه یکی از وظایفی است که رسانهها بر عهده دارند و باید در این حوزه به بهترین نحو آن را به کار گیرند. وی اضافه کرد: رسانههای جمعی در فرهنگسازی، اطلاعرسانی، تبلیغات، رایزنی با خریداران، نشان دادن راهکارهای صحیح مصرف و تبدیل پتانسیلهای بالقوه به ظرفیتهای بالفعل نقشآفرین خواهند بود، علاوه بر این میتوانند در مردم ایجاد انگیزه، گرایش به سمت فعالیتهای بهینه چه در جهت مصرف و چه در تولید داشته باشند. عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برای درونیسازی اقتصاد تعریف شده است، اظهار داشت: درونیسازی نه به معنای اینکه ما خود تولیدکننده و مصرفکننده محصولاتی باشیم که تولید کردهایم بلکه توجه به واژه برونگرایی هم در این حوزه اهمیت دارد؛ به عبارتی باید بحث صادرات نیز مد نظر قرار گیرد. وی با بیان این مطلب که نگاه اقتصاد درونزا متکی بر عوامل تولیدی خود برای رسیدن به اشتغال کامل با نگاه به بازارهای منطقه و جهان مد نظر بوده و این موضوع یکی از ویژگیهای ساختاری اقتصاد مقاومتی به شمار میرود، خاطرنشان کرد: حال اینکه چگونه باید این مقاومسازی ایجاد و فرهنگ آن نیز در جامعه نهادینه شود پرسشی است که برای پاسخ به آن باید گفت در حوزه انرژی یکی از اقدامات موثر در این بخش مدیریت مصرف است. وی افزود: به جای استفاده بیرویه و غیر منطبق با استانداردهای جهانی از منابعی که در اختیار داریم، بیاموزیم که درست مصرف کنیم البته نه به معنای صرفهجویی و کم مصرف کردن بلکه مصرف کردن به معنای اینکه از منابعی که در دست داریم به نحو مطلوب و موثر بهره بگیریم. ارسال به دوستان
سرخط خبر
فرهاد مجللی، مسؤول امور تجاری افغانستان در سازمان توسعه تجارت گفت: سهم ایران از صادرات به افغانستان حدود 5/2 میلیارد دلار در سال است که میتوان آن را به ۶ میلیارد دلار افزایش داد. ارسال به دوستان
اخبار
توقف تولید 5 سواری داخلی ایرانی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|