|
نگاهی به شعر فارسی در مقام و منقبت پیامبر اکرم(ص)
بر جان ما ببار محمد(ص)، والا پیامدار محمد(ص)
گروه فرهنگ و هنر: «محمد(ص) از قلبها وارد میشه نه از دیوارها و این پیروزی، جاودانه است.» این دیالوگ به یادماندنی از فیلم محمدرسولالله(ص) ساخته مصطفی عقاد، شاید یک معنی از هزار هزار معنی شخصیت والای اشرف مخلوقات باشد. شخصیتی که همه بهانه خلقت است در حدیث «لولاک». شخصیتی که هیچ ادیب و سخنور حقگو و حقمنشی نتوانسته از کمالات او سخن به میان نیاورد. از شاعران و ادیبان یکهزاره و اندی قبل تا شاعران امروز، کمتر کسی بوده که در میان نوشتهها و شعرهایش، در میان غزلها و قصیدههایش از «محمد(ص)» آخرین پیامآور حق و عدالت و راستی و رسول مکرم اسلام نام نبرده باشد. به گزارش «وطنامروز»، در میان شعرای پیشین و شعرای امروز، توسط متقدمان تا شعرای معاصر اشعار بینظیری درباره حضرت محمد(ص) سروده شده است و این چشمه هنوز جوشان است. امسال در دیدار شعرا با رهبر انقلاب دکتر نقی عباس از شاعران شهیر هند غزلی خواند که تحسینبرانگیز بود: ارسال به دوستان
نگاهی به یک مستند بحران
کارتل لند در مرز
سال 2015 از میان مستندهای مهم سینمای جهان، یک مستند بحران توانست ستایشها و جوایز بسیاری را نصیب خود کند. در «کارتل لند» ساخته «ماتئو هاینمن» که توانست جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره ساندنس را از آن خود کند و جزو نامزدهای نهایی بهترین مستند اسکار نیز قرار بگیرد، فیلمساز به جای شورشها، جنگها، کودتاها یا بلایای طبیعی به دل قاچاقچیان بینالمللی رفته است. در جایی از غرب وحشی که به جای دولتها، این کارتلهای قاچاق موادمخدر و انسان هستند که حکومت میکنند. در این میان مستندساز به جای ثبت بدون رویکرد و خام اتفاقات و وقایع جاری در منطقه، با محور قرار دادن فراز و فرود مبارزات یک شخصیت به مستندش وجهی دراماتیک میدهد تا جایی که «کارتل لند» را تا مرز یک فیلم بلند داستانی نیز پیش میبرد. دکتر «خوزه میرلس» پزشکی است که در یک شهر کوچک در مرز مکزیک و آمریکا، به عنوان «ال دکتر» شناخته میشود. او با تهییج مردم و همچنین تشکیل گروهی پارتیزانی قیام خودجوش مردم منطقه علیه کارتلهای موادمخدر که برای آنها ویرانی به بار آوردهاند را رهبری میکند. از سوی دیگر در دره قربانگاه صحرای آریزونا که به «کوچه کوکائین» شهرت دارد نیز یک کهنهسرباز آمریکایی سرکرده یک گروه شبه نظامی کوچک به نام «مرز آریزونا» است که بهصورت خودجوش و بدون هماهنگی با نیروهای نظامی و امنیتی دولتی با قاچاقچیان مواد مخدر در سراسر مرز کشور مکزیک در ستیز است. با این وجود بخش عمدهای از فیلم به زندگی و مبارزات «دکتر میرلس» اختصاص دارد. فیلمساز از میرلس در ابتدا سیمایی همچون قهرمانان بیمثال مکزیک همچون امیلیانو زاپاتا میسازد. او دلاورانه از حقوق مردم سخن میگوید و از کاخنشینی پرهیز دارد اما کارگردان مستند آگاه است که در فیلم مستند، سوژه باید واقعی ترسیم شود و نه سینمایی، بنابراین به مرور زمان، از پرداخت اسطورهای فاصله میگیرد تا شخصیتی واقعگرایانه از سوژه خود ارائه دهد. بنابراین دکتر را در عمل به اهداف خود، ناتوان نشان میدهد و بر سکوت او نسبت به برخی بیعدالتیها تاکید میکند. به طور مثال، دکتر بدون تشکیل دادگاه، به سربازانش دستور میدهد به وضعیت عدهای از زندانیان رسیدگی کنند؛ در حالی که خودش میداند این سربازان یکسره سراغ اعدام خواهند رفت. در نهایت نیز دکتر میرلس سیمای عیاشی به خود میگیرد که حتی خانوادهاش نیز رهایش میکنند و در انتها، حتی خانوادهای را در کنار خود نمیبیند و در بیانگیزگی کامل مبارزه را رها میکند. «کارتل لند» با ارائه تصویری از بحرانهای انسانی مرز مکزیک و آمریکا تحلیلی کلی از قیامهای مردمی در مقابل خشونت کارتلها ارائه میدهد. در غیاب دولت مرکزی، گروههای مسلح مردمی که برای مبارزه با قاچاقچیان و خلافکاران تشکیل شدهاند، علاوه بر ایجاد دور باطل خشونت، به مرور خود تبدیل به گروههایی علیه مردم میشوند و مشکلی مضاعف میسازند و ظاهرا انتهایی بر این نزاع دائمی نیست. ارسال به دوستان
نوشتهای درباره کتاب «هیام»
نسلی که دغدغههای آنها جدی گرفته نشد
روایت بازماندگان پس از جنگ تحمیلی و فرزندان شهدا یکی از روایتهایی است که شاید کمتر کسی سراغ آن رفته باشد. روایتی که در زندگی و احوالات شخصی آنها سرک بکشد و آن را برای آنهایی که از حال این قبیل افراد خبر ندارند روایت کند. به گزارش فارس، لیلا قربانی، نویسنده جوانی که خود جنگ را درک نکرده و از نسل جوانان پس از دفاعمقدس است رمانی نوشته که در آن به سرگذشت دختری پرداخته که به تعبیری از بازماندگان پس از دوران دفاع مقدس است و به صورت غیرمستقیم از جنگ تاثیر پذیرفته است. رمان «هیام» در واقع سرگذشت دختری با همین نام است که پدر و مادرش را در جریان تجاوز رژیم بعث عراق به ایران اسلامی از دست میدهد. هیام در روزهای پایانی که جنگ در جریان است متولد شده است ولی ظاهرا مشکلی دارد. لیلا قربانی در این رمان در دادن اطلاعات به خواننده بسیار خسیس است و اندکاندک او را در جریان اصل ماوقع میگذارد ولی قلم او که ظاهرا نخستین کارش نیز هست کشش لازم را دارد تا خواننده را با خود همراه کند. هرچند گاهی این شیوه روایت خواننده را خسته میکند ولی در نوع خود روایت متفاوتی است و باید رمان «هیام» را در رده رمانهای سختخوان قرار داد. در این رمان در حاشیه ماجرای اصلی که پی بردن هیام به سرنوشتی است که پدر و مادرش با آن روبهرو شدهاند، خواننده ماجراهایی چون تفحص شهدا که یکی از دغدغههای پس از اتمام جنگ بود را نیز از سر میگذراند. همچنین ماجرای کودکی هیام و اتفاقاتی که برای او افتاده و گره خوردن آنها با دوران بزرگسالی آنها نیز در متن کتاب دیده میشود و همینها میتواند خواننده را ترغیب به ادامه رمان کند. رمان از نظر فرمی دارای قوت بسیار بالایی است که شاید برخی خوانندگان را به خود جلب نکند البته نحوه روایت قربانی این موضوع را پوشش داده و نوع اطلاعاتدهی او سبب میشود خواننده کنجکاو شود سر از کار ماجرای «هیام» و پدرش درآورد. در این رمان خواننده با نوع مواجههای که با فرزندان شهدا و ایثارگران میشود روبهرو میشود و اینکه دغدغههای آنها برای طیف بسیاری از جامعه جدی گرفته نمیشود و شاید بشود گفت مورد بیتوجهی قرار میگیرد. این رمان یکی از رمانهای متفاوت دفاع مقدس است که دغدغه یک فرزند شهید را به تصویر کشیده که اطلاع درستی از پدرش ندارد و تنها تصویری که از پدرش دارد حاصل توصیفهای عمو و مادربزرگش است که با به شهادت رسیدن عموی جانبازش نیز آخرین تکیهگاه او از بین میرود. رمان «هیام» برای آنهایی که علاقه به روایتهای متفاوت از دفاع مقدس دارند بسیار جذاب خواهد بود و از این حیث به نظر میرسد بتواند در میان علاقهمندان به آثار دفاعمقدس جذاب باشد. رمان «هیام» که در 248 صفحه نوشته شده از سوی انتشارات «عمادفردا» با قیمت ارسال به دوستان
اخبار
آغاز اکران «حریر» در سینماها ارسال به دوستان
رویدادها
معرفی نامزدهای بخش بینالملل جشنواره فیلم وحدت اسلامی ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|