|
چرا رسانههای وهابی کلام امیرالمؤمنین(ع) را مورد حمله قرار دادند؟
ابوموسی اشعری در احادیث اهل سنت
سیدمحمد حسینی*: در پی انتشار مطلبی درباره نفاق «ابوموسی اشعری» در روزنامه «وطن امروز»، برخی رسانههای معلومالحال و شبکههای وهابی تندرو که همواره از هر سوژهای جهت برهم زدن وحدت امت اسلامی و ایجاد اختلاف و شکاف بین مسلمین استفاده کردهاند مثل همیشه با فضاسازیهایی که تازگی ندارد، به دنبال القای این مساله هستند که این توهین به مقدسات سایر مذاهب است! متاسفانه بعضی افراد بیخبر که گاهی از روی سادگی برخی مطالب این رسانهها روی آنان تاثیر میگذارد نیز موضعگیریهایی داشتند که لازم است برای این افراد مقداری روشنگری شود. در اینباره باید دقت شود که نخستینبار امیرالمومنین علی علیهالسلام بر بالای منبر کوفه عبارت «منافق بن کافر» را برای «اشعث بن قیس» استفاده کردند که با مراجعه به کتاب شریف نهجالبلاغه خطبه 19 به این عبارت برخورد میکنیم.(1) پس اگر استفاده از این تعبیر برای هیچیک از صحابه جایز نباشد، آیا میشود به امیرالمومنین علیهالسلام که نزد اهل سنت نیز به عنوان خلیفه چهارم قول و فعلشان حجت است ایراد گرفت؟! اما درباره ابوموسی اشعری، حتی در کتب اهل سنت روایاتی وجود دارد که اصحابی جلیلالقدر مانند حضرات عمار و حذیفه او را منافق دانستهاند. برای مثال در کتاب «سیر اعلام النبلاء» نگاشته شمسالدین ذهبی- که از ارکان علمی اهل سنت به شمار میرود- نقل شده است که شقیق میگوید: ما در مجلس کنار حذیفه نشسته بودیم که عبدالله بن مسعود و ابوموسی اشعری وارد شدند. حذیفه گفت: یکی از این دو نفر منافق است. سپس گفت ابنمسعود شبیهترین مردم در راه رفتن و سخن گفتن به رسول خدا است!(2) با توجه به این روایت از حضرت حذیفه که بر اساس روایات اهل سنت صاحب سر نبی مکرم اسلام بوده است مشخص میشود که نفاق ابوموسی اشعری برای سایر اصحاب رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، مسلم بوده است و حتی برخی مخالفان، راویان این روایت را مورد اعتماد دانستهاند.(3) همچنین در روایاتی که اهل سنت از حضرت عمار نقل کردهاند ایشان در پاسخ به اعتراض ابوموسی اشعری متذکر لعن پیامبر صلیاللهعلیهوآله در حق ابوموسی اشعری میشود که این روایت نیز در کتب متعدد اهل سنت آمده است.(4) این روایات در کتب عامه به قدری واضح است که حسن بن فرحان المالکی که از علمای سعودی است اقرار میکند امیرالمومنین و حذیفه، ابوموسی اشعری را منافق میدانستهاند. پس واضح است ابوموسی اشعری بر اساس روایات اهل سنت هم مورد نفرین نبی مکرم اسلام قرار گرفته است و هم صحابه پیامبر صلیاللهعلیهوآله، او را منافق میدانستند. درباره انحرافات او از امیرالمومنین علی علیهالسلام نیز باید گفت این مساله از بدیهیات تاریخ اسلام به شمار میرود تا جایی که «ابن عبدالبر قرطبی» که از علمای نامی اهل سنت است در کتاب «الاستیعاب» خود در ذیل معرفی او مینویسد: ابوموسی اشعری از امام علی منحرف بود، زیرا او را عزل کرد و کنار ارسال به دوستان
آسیای مرکزی، قلمرو فرهنگ و تمدن ایران
بخش بزرگی از سرزمینهایی که امروز آسیای مرکزی خوانده میشوند، دارای پیشینه مشترک تاریخی با ایران هستند. ارسال به دوستان
تفاوتهای نمایندگی مجلس و وکالت از منظر حقوقی
محمد مهاجری*: «پس از فرآیند تشکیل دولت مدرن در کشور ایران پس از دوره مشروطه و از حدود سالهای 1285 هجری شمسی به بعد نهاد دولت مدرن در ایران تشکیل شد به گونهای که در مطالعه پیشینه قانونگذاری در ایران این تاریخ اهمیت فراوان دارد و میتوان آن را دوره آغازین قانونگذاری در مفهوم مدرن آن نامید». همگام با تحول مفهوم دولت و ایجاد مفهومی به نام دولت- ملت ارسال به دوستان
متن کتاب «تیهری میسان»، نویسنده فرانسوی درباره حادثه 11سپتامبر
دروغ بزرگ
اگرچه حادثه یازدهم سپتامبر نخستین عملیات از این نوع و از این گروه بود، ولی آیا آخرین آن نیز خواهد بود یا باز هم تعداد دیگری از همین افراد ناشناخته و پنهان در دل جامعه، در روز و ساعت مقرر ماموریت، ناگهان از کمین خارج شده و بر سمبلهای تمدن غرب فرود خواهند آمد؟ روشهای جاری و معمول تحقیقات جنایی، مواضع FBI و نتیجهگیری سریع و سهلالحصول فوق را تایید نمیکند و آن را فریبی بیش نمیداند، بلکه در تحقیقات جنایی در حادثهای به پیچیدگی یازدهم سپتامبر، باید فرضیههای متعددی را ترسیم کرد و هر یک را به دقت تا دریافت پاسخ روشن و ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|